Skip to main content

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈသေဘာတရား

အက်ဥ္းခ်ဳပ္

          ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္အညီ ဘက္စုံ၊ က႑စုံတြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ေနသည့္အခါတြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပေႂကြးၿမီမ်ားကိုျဖစ္ေစၿပီး  ၎ ေႂကြးၿမီမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ႏွစ္စဥ္ရေငြႏွင့္ သုံးေငြမ်ားေပၚတြင္မူတည္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအဆက္ဆက္က ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ဘ႑ာေငြရရွိမႈႏွင့္ သုံးစြဲမႈအေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ျပည္တြင္းေႂကြးၿမီမ်ားျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ အေနျဖင့္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပေႂကြးၿမီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲရမည့္အခ်က္မ်ားကို အတိအက်ျပ႒ာန္းကာ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ေႂကြးၿမီမွတ္တမ္းတင္ျခင္း၊ ေႂကြးၿမီအစီရင္ခံျခင္း၊ ဆန္းစစ္ျခင္း၊ ေႂကြးၿမီကိုခံႏိုင္ရည္ရွိ/မရွိ ဆန္းစစ္ျခင္းမ်ားစသည့္ စီမံ ခန္႔ခြဲမႈမ်ားကို လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ယခုစာတမ္းတြင္ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈသေဘာ တရားႏွင့္ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ား၊ ေႂကြးၿမီရယူမႈအဆင့္ဆင့္၊ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီပမာဏ ႏွင့္ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏အဖြဲ႕အစည္းအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ယင္းဥပေဒၾကမ္း​ေဆြးေႏြးရာတြင္ အေထာက္အကူျဖစ္ ေစရန္ရည္႐ြယ္၍ ေရးသားျပဳစုတင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ဥပေဒၾကမ္း၏ ေနာက္ခံသမိုင္း
၁။     ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ယခင္က ၁၉၂၀ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၁ ရက္ ေန႔တြင္  The Government Securities Act (INDIA ACT X, 1920, Vol III) ဥပေဒကို ထုတ္ျပန္ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းဥပေဒတြင္ အခန္း (၇) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၂၅ ခု ပါဝင္ပါ သည္။[1] ယခင္ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ဥပေဒသည္ ယခုအခါျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ ႐ြက္ရာတြင္ႀကဳံေတြ႕လာရသည့္ အေျခအေနမ်ားအရ ဥပေဒသစ္ျပ႒ာန္းရန္လိုအပ္လာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ယင္းဥပေဒၾကမ္းအား ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီဥပေဒၾကမ္းတစ္ခုျဖစ္ေစရန္ ျပင္ပအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားျဖစ္သည့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဘဏ္ (Asia Development Bank-ADB)၏ နည္းပညာအကူအညီႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနတို႔ ပူးေပါင္း၍ဥပေဒၾကမ္းေရးဆြဲခဲ့ၿပီး လႊတ္ေတာ္တြင္   ၁-၁၂-၂၀၁၅ ရက္ေန႔ကအစီရင္ခံစာတင္သြင္းခဲ့ပါသည္။

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ား
၂။      ဤဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲ မႈဥပေဒၾကမ္းအား ႏိုင္ငံေတာ္ကရယူသည့္ ျပည္တြင္းျပည္ပေႂကြးၿမီမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သက္ ဆိုင္ရာဌာန၊ အဖြဲ႕အစည္း၊ လူပုဂၢိဳလ္တို႔က လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ရန္နည္းလမ္းမ်ား၊ တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား၊ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏အာမခံခ်က္မ်ား၊ ေႂကြးၿမီျပဳစုျခင္း အစီရင္ခံ စာမ်ားအတြက္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ရည္႐ြယ္၍ေရးဆြဲ ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၃။      ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ အစိုးရဘ႑ာေငြျဖည့္ဆည္းမႈ လိုအပ္ခ်က္ မ်ားႏွင့္ ၎၏ေငြေပးေခ်ရန္တာဝန္မ်ားအား ကာလလတ္မွ ကာလရွည္အထိ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရွိ ေသာဆုံးရႈံးႏိုင္မႈအဆင့္ႏွင့္အတူ ကုန္က်စရိတ္အနည္းဆုံးျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ အစိုးရေငြေခ်းသက္ ေသခံလက္မွတ္မ်ား ျပည္တြင္းေဈးကြက္၌ တြင္က်ယ္လာေစရန္တို႔ျဖစ္သည္။ ကာလလတ္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈမဟာဗ်ဴဟာကို ဘ႑ာေရးႏွစ္(၃)ႏွစ္ကာလအတြက္ ဝန္ႀကီးဌာနက ႏွစ္စဥ္ပုံမွန္ေရးဆြဲ၍ အစိုးရအဖြဲ႕ကအတည္ျပဳရပါသည္။

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီ
၄။      ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီဆိုသည္မွာ အစိုးရအဖြဲ႕၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရ အဖြဲ႕မ်ား၊ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္စီးပြားေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ေငြေခ်းယူမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေငြေရးေၾကးေရးဆိုင္ရာ ေပးရန္တာဝန္မ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားသို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ကအဖြဲ႕ဝင္ထားျခင္းအတြက္ ေပးရန္တာဝန္မ်ား အားလုံးကိုေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။

ဥပေဒမွ အဓိကေဆာင္႐ြက္ေပးသည့္လုပ္ငန္းမ်ား
၅။     ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဥပေဒ၏ အဓိကေဆာင္႐ြက္ရမည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ အခြင့္  အာဏာအပ္ႏွင္းျခင္းႏွင့္ေငြေခ်းယူျခင္း၊ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မဟာ ဗ်ဴဟာမ်ားခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊ ေငြေခ်းယူျခင္းႏွင့္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ ေငြထုတ္ေခ်းျခင္းႏွင့္ ထပ္ဆင့္ေငြထုတ္ေခ်းျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏အာမခံခ်က္မ်ား ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးဌာနမ်ားက ေငြေခ်းယူျခင္း၊ တိုင္းေဒသႀကီး(သို႔) ျပည္နယ္ အစိုးရကေငြေခ်းယူျခင္း၊ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ားက ေငြေခ်းယူျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ စီးပြား ေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကေခ်းယူျခင္း၊ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမ်ားကိုစာရင္းျပဳစုျခင္း၊ ရသုံးမွန္းေျခေငြစာ ရင္းေရးဆြဲျခင္းႏွင့္အစီရင္ခံစာတင္ျပျခင္း၊ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ တာဝန္မ်ားခ်မွတ္ေပး ျခင္းႏွင့္တားျမစ္ခ်က္မ်ားကို ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္သည့္အခါ ဥပေဒႏွင့္အညီတားျမစ္ျခင္း စသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအေပၚ စီမံခန္႔ခြဲျခင္းတို႔ျဖစ္ပါသည္။

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈမဟာဗ်ဴဟာတြင္ပါဝင္ေသာအခ်က္မ်ား
၆။      ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ မဟာဗ်ဴဟာတြင္ ေအာက္ပါတို႔ပါဝင္ပါသည္ -

(က)    ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီႏွင့္ ထုတ္ေဝေရာင္းခ်မည့္ အစိုးရေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္မ်ား စုေပါင္းျခင္းအတြက္အဆိုျပဳလမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားႏွင့္ တိက်ေသာလ်ာထားခ်က္မ်ား၊

(ခ)     အစိုးရေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္မ်ားဆိုင္ရာ ျပည္တြင္းေဈးကြက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအား ျမႇင့္တင္ေပးရန္ စီမံကိန္းေရးဆြဲထားေသာလုပ္ငန္းမ်ား၊

(ဂ)     ေငြထုတ္ေခ်းျခင္း၊ ထပ္ဆင့္ေငြထုတ္ေခ်းျခင္းႏွင့္ အာမခံခ်က္မ်ား ထုတ္ေပးျခင္း တို႔အတြက္ မူဝါဒမ်ားႏွင့္ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားစသည့္ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားပါဝင္ ပါသည္။

၇။      ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ မဟာဗ်ဴဟာေရးဆြဲရာတြင္ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရးမူေဘာင္၊ အစိုးရ ၏အနာဂတ္ေငြေခ်းယူမႈလိုအပ္ခ်က္၊ ေဈးကြက္အေျခအေနမ်ား၊ မဟာဗ်ဴဟာေဖာ္ထုတ္ေရးႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ အျခားကိစၥရပ္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါသည္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေငြေၾကးရန္ပုံေငြအဖြဲ႕(IMF)မွ ခ်မွတ္ထားေသာနည္းဗ်ဴဟာမ်ား  
၈။      အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေငြေၾကးရန္ပုံေငြအဖြဲ႕(IMF)မွခ်မွတ္ထားေသာ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ ခြဲမႈ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားမွာေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-  

(က)    အစိုးရေႂကြးၿမီမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဆုံးရႈံးမႈမ်ားကို သတိေပးျခင္းမ်ား၊  ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ရန္၊

(ခ)    အစိုးရေႂကြးၿမီမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာဆုံးရႈံးမႈမ်ားအား နည္းဗ်ဴဟာအသုံး ျပဳၿပီး ဆုံးရႈံးမႈမ်ားေလ်ာ့ခ်ရန္၊

(ဂ)     အစိုးရ၏ အျခားေငြေၾကးသုံးစြဲမႈ၊ အျခားဆုံးရႈံးႏိုင္ေသာကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ အခြန္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားေဆာင္႐ြက္ရန္၊

(ဃ)    ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားမွ ႏိုင္ငံျခားဝင္ေငြမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာကာလတိုေႂကြးၿမီ မ်ား၏ဆုံးရႈံးမႈမ်ားကို စနစ္တက်စီမံခန္႔ခြဲရန္၊

(င)     တိက်ေသာေငြေၾကးစီမံခန္႔ခြဲမႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ အႀကီးအကဲ မ်ားက ထိေရာက္သည့္ေငြေၾကးစီမံခန္႔ခြဲမႈ မူဝါဒမ်ားကိုခ်မွတ္ထားရန္တို႔ျဖစ္ပါ သည္။

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမ်ားရယူမႈ နည္းလမ္းမ်ား
၉။     ျပည္တြင္းေႂကြးၿမီမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက အဓိကနည္းလမ္းႏွစ္သြယ္ႏွင့္ ေခ်းယူရ ပါသည္။ ပထမနည္းလမ္းမွာ အစိုးရေငြေခ်းစာခ်ဳပ္၊ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္(Government Treasury Bond)ဟု ေခၚပါသည္။ ယင္းစာခ်ဳပ္မ်ားသည္ ႏွစ္ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္၊ ငါးႏွစ္သက္တမ္းမ်ားရွိၿပီး သက္တမ္းအလိုက္ မတူညီသည့္အတိုးႏႈန္းမ်ားေပးၿပီး ရယူျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အစိုးရ၏ ေငြတိုက္ စာခ်ဳပ္မ်ားကို ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အျခားေသာကုမၸဏီမ်ား၊ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ တစ္ဦးခ်င္းကိုပါ အားလုံးေရာင္းခ်ေပးရပါသည္။ က်သင့္သည့္အတိုးကို ေျခာက္လတစ္ႀကိမ္ေပး ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနႏွင့္အတိုးေပးၿပီး ေခ်းေငြရယူျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမ်ားရယူမႈ လုပ္ငန္းစဥ္အဆင့္ဆင့္
၁၀။    ျပည္ပေႂကြးၿမီတစ္ခုယူမည္ဆိုလွ်င္ ေႂကြးၿမီယူမည့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ယူခ်င္သည့္လုပ္ ငန္း၊ ယူခ်င္သည့္ပမာဏမ်ားကိုစဥ္းစားျခင္း၊ ေပးမည့္သူႏွင့္ယူမည့္သူေဆြးေႏြးျခင္း၊ ေႂကြးၿမီရ ယူလိုလွ်င္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအရ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ဝန္ႀကီးဌာနကို ေႂကြးၿမီရယူမည့္ဝန္ႀကီးဌာနက ပထမဦးဆုံးတင္ျပရမည္ျဖစ္ပါသည္။

၁၁။    အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဝန္ႀကီးဌာနက စိစစ္ၿပီးလွ်င္ ႏိုင္ငံျခား အကူအညီအေထာက္အပံ့စီမံခန္႔ခြဲေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီကိုတင္ျပရ ပါသည္။ ယင္းေကာ္မတီက စိစစ္ၿပီးအတည္ျပဳလွ်င္ ႏိုင္ငံျခားအကူအညီ အေထာက္အပံ့စီမံခန္႔ခြဲေရးဗဟိုေကာ္မတီကို တင္ျပ ပါသည္။ ေကာ္မတီႏွစ္ရပ္ကအတည္ျပဳသည့္အခါတြင္ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဝန္ႀကီးဌာနက ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနကို ေခ်းေငြယူရန္အတြက္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ဆက္လက္ၿပီးေဆာင္႐ြက္ေပးရန္ အေၾကာင္းၾကားပါသည္။ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး ဌာနက ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံးႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႕႐ုံးမ်ားမွတဆင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို ႏိုင္ငံ ေတာ္သမၼတထံက သဝဏ္လႊာေပးပို႔ရန္လုပ္ေဆာင္ရပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ေခ်းေငြယူမည့္သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာန၊ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဝန္ႀကီးဌာနမ်ားက လႊတ္ေတာ္တြင္ရွင္းလင္းတင္ျပရပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ ေတာ္က အတည္ျပဳဆုံးျဖတ္ၿပီးလွ်င္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ေခ်းေငြယူမည့္သူႏွင့္ လက္ခံမည့္ သူၾကား ေခ်းေငြညႇိႏႈိင္းေရးလုပ္ငန္း ေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။ ထို႔ေနာက္ မည္ကဲ့သို႔စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ ျခင္းႏွင့္ စာခ်ဳပ္မူၾကမ္းကို သက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးရပါသည္။ စာခ်ဳပ္တြင္ နစ္နာမည့္ အခ်က္မ်ားပါရွိပါက တစ္ဖက္ႏိုင္ငံ၊ တစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းမႈမ်ားေဆာင္႐ြက္ရ ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံနစ္နာမႈမရွိေစရန္ ျပည့္စုံစြာစဥ္းစားၿပီး ေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။ ႏွစ္ဖက္စလုံးသေဘာတူညီမႈရွိမွ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုလက္မွတ္ေရးထိုး၍ ေခ်းယူရပါသည္။

၁၂။    ေခ်းယူသည့္အခါလည္း အတိုးႏႈန္း၊ ေခ်းေငြ၏သက္တမ္းကာလ၊ ေခ်းေငြတစ္ခုလုံးကို အတိုးႏွင့္ အရင္းျပန္ဆပ္သည့္ ကာလမည္မွ်ရွိသည္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ရန္ ေခ်းယူရာတြင္ အႏွစ္ ၂၀၊ ၃၀၊ ၄၀ ျဖင့္ အတိုးႏႈန္း သက္သာစြာ ကာလရွည္ရရွိႏိုင္သည့္ ေခ်းေငြကိုေ႐ြးခ်ယ္ရပါသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေခ်းေငြမ်ားသည္ ျပည္သူ လူထုအတြက္ အက်ိဳးရွိေသာ္လည္း အတိုးႏႈန္းႀကီးမားႏိုင္ပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေခ်းေငြမ်ား သည္ ေခ်းေပးသည့္အခ်ိန္အခါတြင္သာ ရယူႏိုင္သည့္အတြက္ ၎ေခ်းယူမႈကို လႊတ္ေတာ္အထိ တင္ျပၿပီး အတည္ျပဳေဆြးေႏြးရပါသည္။

၁၃။    ေႂကြးၿမီခံႏိုင္ရည္ရွိမႈကို မိမိႏိုင္ငံ၏ႏွစ္အလိုက္ GDP ရရွိမႈအေနအထားျဖင့္ အခ်ိဳးက် တြက္ခ်က္ရပါသည္။ ေႂကြးၿမီခံႏိုင္ရည္မရွိသည့္အခ်ိန္တြင္ သတိေပးမႈမ်ားျပဳလုပ္ရၿပီး ျပည္ပ ေႂကြးၿမီႏွင့္ပတ္သတ္သည့္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားသည္ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ေျပာင္းလဲမႈရွိသည္ကို ေငြတိုက္ ဦးစီးဌာနတြင္ သိရွိႏိုင္ပါသည္။ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ေႂကြးၿမီႏွင့္အေျခအေနမ်ားကို လႊတ္ ေတာ္သို႔ အခါအားေလ်ာ္စြာ တင္သြင္းရွင္လင္းရပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ေႂကြးၿမီခံႏိုင္ရည္ရွိမႈ ေလ့ လာသုံးသပ္ခ်က္(Debt Sustainability Analysis)ကိုလည္း ကမာၻ႔ဘဏ္၊ အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္တို႔၏ အကူအညီျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိပါသည္။

အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီအေျခအေနမ်ား
၁၄။    အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၃၀ ရက္တြင္ရွိေသာ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီ အေျခအေနကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္-

(အေမရိကန္ေဒၚလာဘီလီယံ)

Table

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၁၅။    အထက္ေဖာ္ျပပါႏိုင္ငံအသီးသီးတြင္လည္း ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား၊ မူဝါဒ မ်ားခ်မွတ္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲလ်က္ရွိပါသည္။

၁၆။    ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၃၀ ရက္ထိျပည္ပေႂကြးၿမီအေျခအေနမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

(အေမရိကန္ေဒၚလာဘီလီယံ)

Table2


မွတ္ခ်က္။      ျပည္ပေခ်းေငြျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္သည့္ စီမံကိန္း/လုပ္ငန္း၏ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈအလိုက္ ေခ်းေငြမ်ား ထုတ္ယူသုံးစြဲျခင္း၊ အရင္းျပန္လည္ေပးဆပ္ျခင္းႏွင့္ ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းေျပာင္းလဲ ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျပည္ပေႂကြးၿမီစာရင္းပမာဏ ေျပာင္းလဲမႈရွိပါသည္။

၁၇။    ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေႂကြးၿမီအေျခအေနမွာ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာမရွိဘဲ ဂ႐ုျပဳရမည့္အမွတ္၏ေအာက္ တြင္ေကာင္းစြာရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ေႂကြးၿမီအေျခအေနကိုေစာင့္ၾကည့္ေနရန္လိုအပ္ၿပီး ဘတ္ ဂ်က္လိုေငြကို (၅) ရာခိုင္ႏႈန္းအစား (၄.၅) ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္သို႔ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အတြက္ အတိုးႏႈန္းနည္းသည့္ ျပန္ဆပ္ကာလရွည္လ်ားေသာ ေခ်းေငြမ်ားကိုသာေခ်းယူသင့္ ပါသည္။

အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား

၁၈။    ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈကို စနစ္တက်ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ဘ႑ာေရးဝန္ ႀကီးဌာနတြင္ ေငြတိုက္ဦးစီးဌာနကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁ ရက္တြင္ စတင္ဖြင့္လွစ္ ခဲ့ပါသည္။ ေငြတိုက္ဦးစီးဌာနေအာက္တြင္ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဌာနခြဲအားဖြဲ႕စည္းထားရွိၿပီးႏိုင္ငံ တကာအဆင့္မီ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္၏ အကူအညီျဖင့္ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။

၁၉။    ေႂကြးၿမီမွတ္တမ္းတင္မႈႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္တက် ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္၊ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီ ဆိုင္ရာဥပေဒႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းမႈ မူေဘာင္သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းရန္၊ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈစြမ္းေဆာင္ရည္ျမႇင့္ တင္ရန္ႏွင့္ ဝန္ထမ္းမ်ား၏လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ျမႇင့္တင္ရန္ တို႔အတြက္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားမွ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား၏ အကူအညီရယူ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ျပည္သူ႔ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ ဥပေဒမူၾကမ္းကိုလည္း ေရးဆြဲျပဳစုၿပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳ ခ်က္ရယူရန္ တင္ျပထားလ်က္ရွိပါသည္။ 

အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ား
၂၀။    ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာရွေဒသအစိုးရအသုံးစရိတ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈကြန္ယက္ (Public Expenditure Management Network in Asia – PEMNA)၏ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ ပါသည္။ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ကမာၻ႔ဘဏ္၏ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ အျခားႏိုင္ငံမ်ား၏ အေတြ႕အႀကဳံ မ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာက်င့္သုံးလ်က္ရွိသည့္ပုံစံမ်ား၊ သုေတသနစာတမ္းမ်ား၊ မိမိႏိုင္ငံ၏အေတြ႕ အႀကဳံမ်ားကိုလည္းမွ်ေဝႏိုင္ျခင္းစသည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ရရွိေစပါသည္။

ႏိုင္ငံတကာတြင္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား
၂၁။    အိႏၵိယႏိုင္ငံ။  အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ေငြေၾကးေခ်းယူျခင္းအေပၚ အစိုးရ၏ကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္ သီးသန္႔ဘဏ္ (Reserve Bank) မွေခ်းေငြကိစၥမ်ားကို တာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။ သီးသန္႔ဘဏ္သည္ သီးသန္႔ဘဏ္အက္ဥပေဒအရ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဥပေဒေရးဆြဲေပးရၿပီး ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီကိစၥရပ္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း စီမံေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္-

(က)    သီးသန္႔ဘဏ္ (ျပည္တြင္းေရာင္းႏိုင္ေသာအေႂကြးမ်ား၊ ဥပမာ - သတ္မွတ္ထား ေသာလုံၿခဳံမႈမ်ား၊ အခြန္ေငြမ်ားႏွင့္ လက္ငင္းေငြေၾကးစီမံခန္႔ခြဲမ်ားကိုေဆာင္႐ြက္ ရန္)၊

(ခ)     ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ ေငြေၾကးအေထာက္အပံ့စီမံခန္႔ခြဲမႈဌာန (ျပည္ပအေႂကြး မ်ားကိုတာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ရန္)၊

(ဂ)     ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ ဘတ္ဂ်က္ဌာနခြဲ(အေသးစားစုေငြမ်ား၊ ဘဏ္စုေငြမ်ား၊ သီးသန္႔ရန္ပုံေငြမ်ားႏွင့္ အျခားတာဝန္ရွိေသာ ကိစၥရပ္မ်ားေဆာင္႐ြက္ရန္စသည္ ျဖင့္ဖြဲ႕စည္းထားရွိပါသည္။

          ေႂကြးၿမီကိစၥရပ္မ်ားကို သီးသန္႔ဘဏ္ႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ ဗဟို႐ုံးတို႔မွတာဝန္ယူ ေဆာင္႐ြက္ေပးလ်က္ရွိသည္။

၂၂။    ေပၚတူဂီႏိုင္ငံ။         ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမွခ်မွတ္ထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအတိုင္း ေခ်းေငြမ်ားကို အတိုးျဖင့္ေပးဆပ္ရပါသည္။ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲျခင္း ဆိုင္ရာဥပေဒတြင္ -
(က)    ေခ်းေငြပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးအား နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျပန္လည္ေပးဆပ္ျခင္း။

(ခ)     ျပန္ဆပ္ရန္ အတိုးႏႈန္းမ်ားလ်ာထားျခင္း။

(ဂ)     ေခ်းေငြ၏ စာခ်ဳပ္တြင္ပါရွိေသာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအတိုင္း အျပည့္ျပန္ဆပ္ ျခင္း သို႔မဟုတ္ အရစ္က်ျပန္ဆပ္ျခင္း။

(ဃ)    လက္ရွိအေႂကြး၏ေငြေၾကးအမ်ိဳးအစား ေျပာင္းလဲမႈမ်ားသည္ မည္သည့္အခ်ိန္ ျဖစ္ေစ ဘ႑ာေရးေစ်းကြက္၏လက္ရွိအေျခအေနတို႔ျဖင့္ စီမံေဆာင္႐ြက္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ပါသည္။

၂၃။    ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ။       ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဥပေဒတြင္ လႊတ္ေတာ္၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းျပ႒ာန္းထားပါသည္ -

(က)    ႏိုင္ငံ၏ GDP တိုးတက္မႈကို ေလ်ာ့နည္းေစႏိုင္သည့္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမ်ား၊ ႏိုင္ငံ ျခားေႂကြးၿမီမ်ား၊ အစိုးရေႂကြးၿမီေပးေခ်မႈမ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားေႂကြးၿမီေပးေခ်မႈမ်ားကို ရွင္းလင္းေစရန္၊

(ခ)     ေခ်းေငြတိုးျမႇင့္လာမႈ အေၾကာင္းအရာမ်ားကိုေျဖရွင္းရန္ႏွင့္ (၅) ႏွစ္ေႂကြးၿမီစီမံ ကိန္းစံပုံစံအသုံးျပဳျခင္းကို စစ္ေဆးရန္။

(ဂ)     ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဘတ္ဂ်က္ခန္႔မွန္းမႈတန္ဖိုးႏွင့္ အစိုးရ၏ႏွစ္စဥ္ေခ်းေငြႏွင့္ ေႂကြးၿမီ ေပးေခ်မႈစုစုေပါင္းကို စစ္ေဆးရန္။

(ဃ)    အစိုးရေခ်းေငြကို အေျခခံသည့္လုပ္ငန္းမ်ား၊ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းမ်ား၏ ရင္းႏွီး ျမႇပ္ႏွံမႈမ်ားကို စစ္ေဆးရန္။

(င)     ေခ်းေငြမ်ားျမင့္တက္လာမႈ၊ ခြဲေဝအသုံးျပဳမႈ၊ ေႂကြးၿမီေပးေခ်မႈႏွင့္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားအားႀကီးၾကပ္ရန္။

၂၄။    ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား အေနျဖင့္-

          (က)    ႏိုင္ငံေတာ္၏ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားကို ကူညီေဆာင္႐ြက္ရန္၊

(ခ)     ၅ ႏွစ္ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈစီမံကိန္း၊ ေခ်းေငြတိုးျမႇင့္လာမႈအေၾကာင္းရင္းမ်ား၊ ေခ်းေငြအသုံးျပဳမႈမ်ားႏွင့္ ကာလလတ္ေႂကြးၿမီစီမံကိန္းမ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရန္၊ အစိုးရေႂကြးၿမီ၊ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားေႂကြးၿမီမ်ားအား သတိေပးလမ္းၫႊန္ မႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္ႏွင့္ အစိုးရ၏ႏွစ္စဥ္ေခ်း​ေငြမ်ားႏွင့္ ေခ်းေငြေပးေခ်မႈအစီအစဥ္ မ်ားအား သေဘာတူညီခ်က္မ်ားရရွိရန္အတြက္ တာဝန္ရွိသူမ်ားထံ တင္ျပေဆာင္ ႐ြက္ရန္၊

(ဂ)     ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီမ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားအေရာင္းအဝယ္ႏွင့္ဆိုင္ေသာေခ်းေငြမ်ားႏွင့္ အစိုးရ အာမခံမႈမ်ား ေခ်းယူႏိုင္ေသာပမာဏအား သတ္မွတ္ေပးရန္၊

(ဃ)    အစိုးရမွတာဝန္ခြဲေဝသတ္မွတ္ေပးထားေသာ ႏိုင္ငံျခားေခ်းေငြသေဘာတူညီခ်က္ စာခ်ဳပ္မ်ားလက္မွတ္ေရးထိုးျခင္းႏွင့္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းျခင္းမ်ားေဆာင္႐ြက္ရန္၊

(င)     အစိုးရေႂကြးၿမီႏွင့္ဆက္စပ္ေသာလုပ္ငန္းမ်ားကိုေဆာင္႐ြက္ရန္ State Bank အား အပ္ႏွင္းထားေသာကိစၥရပ္မ်ားမွတပါး ႏိုင္ငံျခားေခ်းေငြေခ်းယူျခင္း ကိစၥရပ္မ်ား အား အစိုးရကိုယ္စား တရားဝင္ေဆာင္႐ြက္ရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။

၂၅။    အထက္ေဖာ္ျပပါ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစရန္ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၂၆။    နိဂုံးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ျပည္ပေခ်းေငြမ်ားစိစစ္ရယူ ျခင္း၊ ေႂကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈကို စနစ္တက်ေဆာင္႐ြက္ျခင္းမ်ား လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိပါသည္။ ရယူ ထားသည့္ ျပည္ပေခ်းေငြအမ်ားစုသည္ တစ္လုံးတစ္ခဲတည္း အားလုံးရရွိျခင္းမဟုတ္ဘဲ        စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ လုပ္ငန္းအေကာင္ထည္ေဖာ္မႈအေပၚမူတည္ၿပီး ေခ်းေငြ ထုတ္ယူ ရရွိသုံးစြဲေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ယခုအခါ IMF, World Bank တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေႂကြးၿမီခံႏိုင္ရည္ဆန္းစစ္ခ်က္အရ သင့္တင့္ေသာေႂကြးၿမီရယူထားသည့္ အေျခအေနတြင္ရွိသည္ ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ အေရးႀကီးဆုံးအခ်က္မွာ ျပည္ပေခ်းေငြ ရယူေဆာင္႐ြက္သည့္လုပ္ငန္း စီမံကိန္းမ်ားကို ရည္မွန္းခ်က္အတိုင္း အျပည့္အဝေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေရးႏွင့္ စနစ္ တက်ၾကပ္မတ္စစ္ေဆးမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္မွရယူထားသည့္ ျပည္ပေႂကြးၿမီမ်ားကို စနစ္တက်မွတ္တမ္းတင္ျခင္း၊ ေႂကြးၿမီဆိုင္ ရာေလ့လာဆန္းစစ္ျခင္း၊ ဥပေဒလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကိုေရးဆြဲျပ႒ာန္းျခင္းႏွင့္ ျပည္သူ႔ေႂကြးၿမီ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို စနစ္တက်ေဆာင္႐ြက္ျခင္း စသည္တို႔ကိုစဥ္ဆက္မျပတ္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။


သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

ရက္စြဲ
ရက္စြဲ။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၃ ရက္