Skip to main content

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈအေျခအေန

 

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈအေျခအေန

နိဒါန္း

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (budget) မွာ လိုေငြျပရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Deficit Budget) ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူ႕ဘ႑ာေငြမ်ားကို သုံးစြဲရာတြင္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းရန္၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမွ တစ္ဆင့္ ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားမ်ားသို႔ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမႈကို အေလးထားေဆာင္႐ြက္ေနၾကေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျပဳရန္ရည္႐ြယ္၍ ေရးသားထုတ္ေဝျခင္းျဖစ္ပါသည္။
    ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈအေျခအေနတြင္
•    ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ
•    ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာေရးႏွစ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္မ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ
•    ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး
•    ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး ႏွင့္
•    ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရေငြ၊ သုံးေငြ၊ လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးတို႔ကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Budget)

ရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္းဆိုသည္မွာ တစ္မ်ိဳးသားလုံး၏စီမံကိန္းအရ လာမည့္ဘ႑ာ ေရးႏွစ္အတြင္း ဝင္ေငြစုစုေပါင္း မည္မၽွရရွိ၍ ယင္းေငြမ်ားကို မည္သည့္က႑တြင္ မည္သို႔မည္ပုံ သုံးစြဲမည္၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည္ စသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေဆာင္႐ြက္မည့္လုပ္ငန္းအစီ အစဥ္ကို ေငြေၾကးျဖင့္ ျပဳစုေဖာ္ျပသည့္စာရင္းျဖစ္ပါသည္။
ရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Budget) ေရးဆြဲရာတြင္ ျဖစ္ေပၚႏိုင္သည့္အေျခအေန (၃) မ်ိဳး
•    ရေငြသည္ သုံးေငြထက္ မ်ားပါက ပိုေငြျပရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Surplus Budget)
•    သုံးေငြသည္ ရေငြထက္မ်ားပါက လိုေငြျပရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Deficit Budget)
•    ရေငြႏွင့္ သုံးေငြညီမၽွပါက ဘက္ညီရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း (Balanced Budget)

ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈ (Deficit Budget)

ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈဆိုသည္မွာ သုံးေငြသည္ ရေငြထက္ပိုသုံးျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။

ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး

Budget Deficit ကို GDP ၏ ရာခိုင္ႏႈန္း (percent of GDP) ျဖင့္ တိုင္းတာပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြကို ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထား ပါသည္-

ေဖာ္ျပပါ Bar Chart အရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြသည္ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ အျမင့္ဆုံးျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္မွ ၾကားကာလ ၂၀၁၈ ဘ႑ာႏွစ္တို႔အပါအဝင္ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္အထိ ဘ႑ာႏွစ္ (၉) ႏွစ္အတြင္း စံခ်ိန္တင္လိုေငြမ်ားခဲ့သည့္ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္ ဘတ္ဂ်က္ကို တစ္ေဒၚလာ က်ပ္ ၁၃၆၀ ျဖင့္ ေရးဆြဲထားၿပီး ဇူလိုင္ ၂၆ ရက္ ဗဟိုဘဏ္ ရည္ၫႊန္း ေငြလဲႏႈန္းမွာ တစ္ေဒၚလာ ၁၄၂၇ က်ပ္ျဖစ္သျဖင့္ တစ္ေဒၚလာ ၆၇ က်ပ္အထိ ကြာဟမႈျဖစ္ေပၚ ေနေၾကာင္း စီမံကိန္းႏွင့္ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ သိရပါသည္။
၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအမ်ားဆုံး ေတာင္းခံထားသည့္ဌာနမ်ားမွာ ႏိုင္ငံျခားေငြအမ်ားအျပား အသုံးျပဳေလ့ရွိသည့္ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ လၽွပ္စစ္ႏွင့္ စြမ္းအင္ ဝန္ႀကီးဌာန၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္းဝန္ႀကီးဌာန၊ စက္မႈဝန္ႀကီးဌာန၊    ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန စသည့္ဌာနမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း စီမံကိန္းႏွင့္ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ သိရပါ သည္။

၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာေရးႏွစ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္မ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ

၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာေရးႏွစ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္မ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြကို ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြင္း တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္မ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္သည္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအမ်ားဆုံးျဖစ္ၿပီး ကယားျပည္နယ္သည္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ အနည္းဆုံးျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားတြင္ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးသည္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအမ်ားဆုံးျဖစ္ၿပီး ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးသည္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအနည္းဆုံးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးကို ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

ေဖာ္ျပပါ Bar Chart အရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးသည္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ၆ လတာကာလအတြင္း ၆.၆၅ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ အျမင့္ဆုံးျဖစ္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးသည္ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိသင့္ေသာ္လည္း ယခုအေျခ အေနသည္ ၆.၆၅ ထိ ေရာက္ရွိေနၿပီး ဘတ္ဂ်က္လိုေငြပို၍ မ်ားျပားလာႏိုင္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ား က ခန္႔မွန္းေျပာဆိုထားပါသည္။

၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး

၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးကို ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

၂၀၁၈ ခုႏွစ္အတြင္း အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးတြင္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံသာ လိုေငြျပျခင္းမရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရေငြ၊ သုံးေငြ၊ လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳး

ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရေငြ၊ သုံးေငြ၊ လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးကို ေဖာ္ျပပါ Bar Chart ျဖင့္ တင္ျပထားပါသည္-

ဘ႑ာေရးႏွစ္အလိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရေငြ၊ သုံးေငြ၊ လိုေငြႏွင့္ GDP အခ်ိဳးကိုၾကည့္လၽွင္ သုံးေငြမွာ ရေငြထက္မ်ားေနၿပီး လိုေငြျပမႈ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိသည္ကိုေတြ႕ရွိရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လိုေငြျပမႈအေျခအေနကို ျဖည့္ဆည္းရန္ ႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္မွ ႏွစ္စဥ္လိုေငြကို ျဖည့္ဆည္းေပးလ်က္ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ျဖည့္ဆည္းေပးမႈသည္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ျမင့္တက္ေသာေၾကာင့္ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရးအေျခအေန ဘက္မညီမႈမ်ား မရွိေစရန္အတြက္ ဗဟို ဘဏ္မွ လိုေငြျဖည့္ဆည္းျခင္းကို ေလၽွာ႔ခ်ေဆာင္႐ြက္ရန္၊ ရေငြပိုမိုတိုးတက္ရရွိေအာင္ အခြန္စနစ္ ကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းျပဳျပင္ရန္၊ အသုံးစရိတ္ကို စနစ္တက်စီမံခန္႔ခြဲရန္ လိုအပ္ပါသည္။

နိဂုံး

ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ လက္ရွိဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲသည့္ပုံစံမွာ ႏိုင္ငံျခားေငြရရွိသုံးစြဲမႈမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံျခားေငြႏွင့္ ညီမၽွေသာျမန္မာက်ပ္ေငြကို ဘတ္ဂ်က္တြင္ လ်ာထားျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ျပည္တြင္း၌ ႏိုင္ငံျခားသုံးေငြ ေဈးကြက္ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းမရွိေသး၍ အစိုးရထံမွ ႏိုင္ငံျခားသုံးေငြကို ေတာင္းခံသုံးစြဲေနရသည့္ ပုံစံျဖစ္ၿပီး အဆိုပါအေျခအေနကို ျပင္ဆင္ရန္ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံျခား သုံးေငြေဈးကြက္မွာလည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္လိုအပ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႕ဘ႑ာေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမဟာဗ်ဴဟာတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ လက္ရွိ အခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံျခားသုံးေငြေဈးကြက္မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမရွိဘဲ အစိုးရထံမွ ႏိုင္ငံျခားေငြကို ေတာင္းခံ ယူရသည့္အဆင့္သာရွိေနပါသည္။

ျပည္ေထာင္စုစာရင္းစစ္ခ်ဳပ္၏သုံးသပ္အႀကံျပဳခ်က္အရ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ႏွင့္ ပစၥည္းဝယ္ယူေရးလုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ တင္ဒါေအာင္ျမင္သူမ်ားထံမွ ရယူသည့္ လုပ္ငန္းၿပီးေျမာက္မႈအာမခံမ်ားကို ဌာနမ်ား၏ ေငြထုတ္စာရင္းသို႔ ေပးသြင္းၿပီး အပ္ေငြအျဖစ္ ထားရွိေဆာင္႐ြက္ပါက ႏိုင္ငံေတာ္၏ လိုေငြျဖစ္ေပၚမႈကို ေလ်ာ့နည္းေစမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈသည္ သိသာထင္ရွားေသာစီးပြားေရးျပႆနာမ်ားကိုျဖစ္ေပၚေစပါ သည္။ ပုဂၢလိက၏အခန္းက႑ေလ်ာ့နည္းျခင္း၊ အတိုးႏႈန္းျမင့္မားျခင္း၊ အခြန္အခမ်ား တိုးျမႇင့္ ေစျခင္း၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္မားျခင္း စသည့္ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ သို႔ ေသာ္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈသည္ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ အလုပ္လက္မဲ့ႏႈန္းျမင့္မားျခင္းကို တားဆီးရာ၌ အေရးပါေသာ အခန္းက႑တြင္ ပါဝင္ပါသည္။ Budget Deficit ျဖစ္မႈသည္ စီးပြားေရး၊ ရာသီဥတု၊ ေငြေၾကးလဲလွယ္ႏႈန္း၊ အတိုးႏႈန္း၊ အစိုးရ၏ေခ်းေငြျဖစ္ေပၚရျခင္းအေၾကာင္းတရားမ်ားစြာ တည္မွီေနပါသည္။ Budget Deficit ကို GDP ၏ ရာခိုင္ႏႈန္း (percent of GDP) ျဖင့္ တိုင္းတာပါသည္။

အခြန္အေကာက္ႏႈန္းထက္ အခြန္အခေကာက္ယူမႈ နည္းသြားလၽွင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊  အခြန္အခေကာက္ယူႏႈန္းနည္းၿပီး အသုံးမေလၽွာ႔လၽွင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စီမံခ်က္ျဖင့္ မေဆာင္႐ြက္ ေသာသုံးစြဲမႈမ်ား၊ မိုးေခါင္ေရရွားသဘာဝေဘးအႏၲရာယ္မ်ား၊ စစ္မက္ထူေျပာမႈမ်ား စသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ Budget Deficit ကို ျဖစ္ေပၚတတ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

ရက္စြဲ
၆.၉.၂၀၁၈