Skip to main content

တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းစာတမ္းတို

 

တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းစာတမ္းတို

နိဒါန္း

၁။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ က်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ ဆန္းသစ္တီထြင္မႈကို အားေပးျခင္း၊ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈ က႑ျဖစ္ထြန္းတိုးတက္ျခင္း၊ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ျဖစ္ထြန္းေစျခင္းႏွင့္ တီထြင္ဖန္တီးသူ၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ ေလၽွာက္ထားသူတို႔၏ တီထြင္မႈကို အကာအကြယ္ေပး၍ တီထြင္မႈအသစ္မ်ား အတြက္ ပိုမိုရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံလာေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းမ်ားျဖစ္သည့္ ကုန္အမွတ္ တံဆိပ္မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္း၊ စက္မႈဒီဇိုင္းမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စာေပႏွင့္အႏုပညာမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္း (၄) ခုအနက္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းကို ေရးသား ျပဳစုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားအားလုံးသည္ ယခင္က သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဝန္ႀကီးဌာနက စတင္၍ အေျချပဳလုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

(ျပ႒ာန္းႏိုင္ေစရန္) ရည္႐ြယ္ခ်က္

၂။    Patents (ေခၚ) တီထြင္မႈဆိုင္ရာ မူပိုင္ခြင့္မ်ားကို ဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳေပးႏိုင္ရန္ႏွင့္ အကာ အကြယ္ေပးႏိုင္ရန္တို႔ကို ေဆာင္႐ြက္ရန္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းကို ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ ဤဥပေဒၾကမ္းသည္ နည္းပညာႏွင့္ စက္မႈပစၥည္းကိရိယာတီထြင္မႈတြင္ တီထြင္သူႏွင့္ တီထြင္မႈ ကို အသုံးျပဳသူမ်ားအၾကား ေစာင့္ထိန္းရမည့္တာဝန္ဝတၱရားမ်ား၊ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ လူမႈ စီးပြားဘဝကို အျပန္အလွန္အက်ိဳးျပဳေစသည့္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒတစ္ခု ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ အတြက္ရည္႐ြယ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဥပေဒၾကမ္းဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ား

၃။    ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွစ၍ ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးအဖြဲ႕ႀကီး (World Trade Organization,WTO)၏ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္း၊ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ ကမၻာ့အသိဉာဏ္ ပစၥည္းမူပိုင္ခြင့္ အဖြဲ႕ႀကီး (World   Intellectual Property Organization, WIPO) ၏ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္း၊ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ မူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ သေဘာတူစာခ်ဳပ္(Trade- related Aspects of Intellectual Property Rights, TRIPs Agreement) ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ တာဝန္ရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ မူပိုင္ခြင့္မ်ားကို အကာအကြယ္ေပးရန္ႏွင့္ တန္းတူအကာအကြယ္ေပးရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ေဒသတြင္း မူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္မ်ားတြင္ ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ရန္လိုအပ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ ကုန္သြယ္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစေရး၊ အလုပ္အကိုင္ပိုမိုရရွိေစေရးႏွင့္ အက်ိဳးျပဳႏိုင္ေရးတို႔အတြက္

ဝန္ႀကီးဌာနမွ ဤဥပေဒကို ျပ႒ာန္းလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၄။    ယခင္က တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဥပေဒတစ္ခုအျဖစ္ သီးျခားျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း ဆက္ႏြယ္လ်က္ရွိသည့္ဥပေဒမ်ားမွာ-
    (က)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ဒီဇိုင္း(အေရေပၚျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား) အက္ဥပေဒ ၁၉၄၆
    (ခ)    သီးျခားသက္သာခြင့္အက္ဥပေဒ (၁၈၇၇)
    (ဂ)    သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဥပေဒ(၁၉၉၄) တို႔ျဖစ္ပါသည္။

တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

၅။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းကို အမ်ားျပည္သူသိရွိေလ့လာ အႀကံျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာတြင္ ၃၁-၇-၂၀၁၇ ရက္ေန႔မွ ၇-၈-၂၀၁၈ ရက္ေန႔ထိ ေဖာ္ျပထားခဲ့ပါ သည္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္းတြင္ အခန္းေပါင္း (၂၄) ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၁၁၅ ခုျဖင့္ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ေရးဆြဲထားသည္ကို  ေတြ႕ရွိရပါသည္။

၆။    ဥပေဒၾကမ္း၏ အခန္း(၁) သည္ အမည္၊  စတင္အာဏာတည္ျခင္းႏွင့္ အဓိပၸာယ္ေဖာ္ျပခ်က္၊ အခန္း (၂) ပုဒ္မ ၃ တြင္  ရည္႐ြယ္ခ်က္ (၅)ခ်က္ျဖင့္ ေဖာ္ျပထားရာ ၎ရည္႐ြယ္ခ်က္(၅) ခုကို ၿခဳံငုံေဖာ္ျပအပ္ပါသည္-    
(က)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ရရွိသူႏွင့္ တီထြင္သူအခြင့္အေရးႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြားကို ဥပေဒႏွင့္ အညီ အကာအကြယ္ေပးရန္၊
(ခ)    နည္းပညာဆန္းသစ္တီထြင္မႈႏွင့္ ျဖန္႔ျဖဴးလႊဲေျပာင္းေရးတို႔ကို ျမႇင့္တင္၍ႏိုင္ငံေတာ္ ၏ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္၊
(ဂ)    တီထြင္သူမ်ားႏွင့္ အသုံးျပဳသူမ်ားအၾကား နည္းပညာဗဟုသုတႏွင့္ လူမႈစီးပြားဘဝ သာယာဝေျပာေရးကို အျပန္အလွန္အက်ိဳးျပဳေစရန္၊
(ဃ)    တီထြင္သူမ်ားႏွင့္တီထြင္မႈကို သုံးစြဲသူမ်ား၏အခြင့္အေရးႏွင့္ ေစာင့္ထိန္းရမည့္ တာဝန္ဝတၱရာမ်ားအၾကား ဟန္ခ်က္ညီေစရန္၊
(င)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ရရွိသူ သို႔မဟုတ္ အခြင့္အေရးရရွိသူမွ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ကို  အလြဲသုံးစားျပဳျခင္းႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈတြင္ သင့္တင့္မၽွတမႈမရွိဘဲထိန္းခ်ဳပ္ထားျခင္း တို႔ကို ဟန္႔တားႏိုင္ရန္၊

၇။    ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္ အထူးလိုအပ္ေသာ ဥပေဒမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ဥပေဒျပ႒ာန္းျခင္းျဖင့္ ထိုက္သင့္ေသာ အာမခံခ်က္မ်ား ရရွိလာမည္ျဖစ္ပါသည္။ လြယ္ကူစြာ ဒီဇိုင္းထုတ္လုပ္ၿပီး အတုအပေဆာင္႐ြက္ျခင္းမ်ားကိုလည္း ကာကြယ္တားဆီးႏိုင္ မည္ျဖစ္ပါသည္။ မူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ အာမခံခ်က္ရွိလာ၍ မူပိုင္ခြင့္ျပဳေသာ ပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ခံစားခြင့္မ်ားလည္း တိုးတက္ရရွိလာမည္ျဖစ္ပါသည္။

၈။    အခန္း(၃) မွ (၅) တို႔သည္ ေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား၊ ဦးစီးဌာန၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား၊ မွတ္ပုံတင္အရာရွိႏွင့္ စစ္ေဆးေရးအရာရွိမ်ားခန္႔အပ္ျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္း တာဝန္မ်ားသတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

၉။     အခန္း(၆) မွ (၇) တို႔သည္ အကာအကြယ္ရရွိႏိုင္ေသာတီထြင္မႈမ်ားႏွင့္ အကာအကြယ္ မရရွိႏိုင္ေသာတီထြင္မႈမ်ား၊ အခန္း (၈) မွ (၉) တို႔သည္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ ေလၽွာက္ထားခြင့္ရွိ သူမ်ားႏွင့္ ေလၽွာက္ထားျခင္း၊     အခန္း (၁၀) သည္ စစ္ေဆးျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ျခင္းႏွင့္ မွတ္ပုံတင္ ျခင္း၊ အခန္း (၁၁) မွ အခန္း (၁၇) တို႔သည္ ဦးစားေပးအခြင့္ေရး၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ သက္တမ္းႏွင့္ မွတ္ပုံတင္ေၾကး၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရး မ်ားကို လႊဲေျပာင္းျခင္း၊ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးျခင္း၊ မလြဲမေသြေပးရသည့္ လိုင္စင္ ေပးျခင္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ကို ျပန္လည္အပ္ႏွံျခင္းႏွင့္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္း၊ အခန္း (၁၈) မွ အခန္း(၁၉) တို႔သည္ အေသးစားတီထြင္မႈႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ မွတ္ပုံတင္ေလၽွာက္ထားျခင္း၊ အခန္း (၂၀) မွ အခန္း (၂၄) တို႔သည္ အယူခံျခင္း၊ တရား႐ုံးတည္ေထာင္ျခင္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရး ထိပါးခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ တရား႐ုံး၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား၊ ျပစ္ဒဏ္မ်ားႏွင့္ အေထြေထြတို႔ ျဖစ္ပါသည္။

၁၀။    အခန္း(၈) ႏွင့္ အခန္း (၉) တို႔တြင္ တီထြင္သူ၏တရားဝင္လုပ္ကိုင္ခြင့္ လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ျခင္း ခံရသူ၊ တစ္ဦးထက္မပိုသူမ်ားက သီးျခားစီတီထြင္ခဲ့လၽွင္ မူပိုင္ခြင့္ေလၽွာက္ထားခ်က္ အေစာဆုံး တင္သူ၊ တစ္ဦးထက္ပိုသူမ်ားက ပူးတြဲတီထြင္ခဲ့လၽွင္ ထိုသူမ်ားအားလုံး ပူးတြဲေလၽွာက္ထားႏိုင္ျခင္း၊ အလုပ္ရွင္အလုပ္သမားမ်ားအၾကား တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ ေလၽွာက္ထားခြင့္ဆိုင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ပါဝင္ပါသည္။

၁၁။    အခန္း (၁၀) တြင္ ေလၽွာက္ထားခ်က္မ်ားအား အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာအမ်ိဳးအစား ခြဲျခား ျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျခင္း၊ ပုံမွန္စစ္ေဆးျခင္း၊ ထုတ္ျပန္ေၾကညာျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ခ်က္အားစစ္ေဆးျခင္း၊ အေသးစိတ္စစ္ေဆးေပးရန္ေတာင္းဆိုျခင္း၊ အေသးစိတ္ စစ္ေဆးျခင္း၊ ခြင့္ျပဳျခင္းႏွင့္ျငင္းပယ္ျခင္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ထုတ္ေပးျခင္းစသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ား ေဖာ္ျပထားပါသည္။

၁၂။    အခန္း (၁၁) တြင္ သက္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံအစိုးရကႀကီးမႉးက်င္းပေသာ သို႔မဟုတ္ အသိအမွတ္ ျပဳေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကုန္စည္ျပပြဲ၌ျပသခဲ့သည့္ တီထြင္မႈကို က်င္းပသည့္ ေန႔ရက္မွ တစ္ႏွစ္အတြင္း ဦးစီးဌာန၌ တူညီေသာ တီထြင္မႈကို ေလၽွာက္ထားလၽွင္ ကုန္စည္ျပပြဲဆိုင္ရာ ဦးစားေပးအခြင့္အေရးခံစားရမည္။ အခန္း (၁၂) တြင္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ သက္တမ္း (၂၀) ႏွစ္ ခံစားခြင့္ရွိျခင္း၊ အခန္း (၁၃) တြင္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ပိုင္ရွင္သည္ သီးသန္႔အခြင့္အေရးမ်ား ခံစားခြင့္ ရွိျခင္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးကို ထိပါးခ်ိဳးေဖာက္သူအား တရားမေၾကာင္းျဖင့္ တရားစြဲဆို ခြင့္ရွိျခင္း၊ အခန္း (၁၄) တြင္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို လႊဲေျပာင္းျခင္း၊ အခန္း (၁၅) တြင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးျခင္း၊ အခန္း (၁၆) တြင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးသည္ သို႔မဟုတ္ တရားဝင္အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္ရပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြား၏ အျခားေသာ အေရးပါသည့္ အခန္းက႑မ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔တြင္ အလြန္အမင္း လိုအပ္လ်က္ရွိျခင္း တို႔ကို မလြဲမေသြေပးရမည့္ လိုင္စင္ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားပါဝင္ျခင္း၊ အခန္း (၁၇) တြင္ တီထြင္မႈ မူပိုင္ခြင့္ကို ျပန္လည္အပ္ႏွံျခင္းႏွင့္႐ုပ္သိမ္းျခင္း၊ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ရရွိသူသည္ ယင္း၏ဆႏၵ အေလ်ာက္ ဦးစီးဌာနတြင္ ျပန္လည္အပ္ႏွံႏိုင္ျခင္း ျပ႒န္းခ်က္မ်ားပါဝင္ျခင္းတို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

၁၃။    အခန္း (၁၈) တြင္ အေသးစားတီထြင္မႈတစ္ခုအတြက္ အေသးစားတီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ ေလၽွာက္ထားခ်က္ႏွင့္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ေလၽွာက္ထားျခင္းတို႔ကို တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းျဖစ္ေစ၊ တစ္ခုၿပီးမွ တစ္ခုျဖစ္ေစ အၿပိဳင္ေလၽွာက္ထားျခင္း ခြင့္မျပဳျခင္းကို ျပ႒ာန္းထားၿပီး စသည့္ ဥပေဒၾကမ္း၏အခန္းအလိုက္ ထူးျခားသည့္ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ထုတ္ႏုတ္၍ အက်ဥ္းခ်ဳံးေဖာ္ျပ ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွ ဥပေဒၾကမ္းအားစိစစ္၍ အစီရင္ခံစာဖတ္ၾကားျခင္းႏွင့္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ား

၁၄။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းကို အသစ္ေရးဆြဲ၍ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးေဒါက္တာမ်ိဳးသိမ္းႀကီးက ဒုတိယအႀကိမ္အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ သတၱမပုံမွန္ အစည္းအေဝး (၁၈) ရက္ေျမာက္ ၁၅-၂-၂၀၁၈ ရက္ေန႔တြင္တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းကို စတင္တင္သြင္းခဲ့ ပါသည္။

၁၅။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္၊ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ ပါသည့္ စိစစ္တင္ျပျခင္းအစီရင္ခံစာကို ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီဝင္ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္တင့္လြင္က ဖတ္ၾကားခဲ့ပါသည္။
၁၆။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္၏ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ား မွာ ဥပေဒၾကမ္း၏အမည္အားျပင္ဆင္ျခင္း၊ အခန္း (၁) ပုဒ္မ ၂ ၏ အပိုဒ္ခြဲမ်ားအား အသစ္ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အခန္း (၂) အပိုဒ္ခြဲ (စ) အသစ္ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အခန္း(၃) ေခါင္းစဥ္တြင္ ေကာ္မတီ ဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ ယင္း၏လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို ဗဟိုေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား ဟုေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္၍ ပုဒ္မ ၅ တြင္ အသစ္ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အခန္း (၄) တြင္ ေအဂ်င္စီ ဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ား ေခါင္းစဥ္အသစ္ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ပုဒ္မ ၆ ၊ ပုဒ္မ ၇၊ ပုဒ္မ ၈ တို႔သည္ အသစ္ျဖည့္စြက္ျခင္းႏွင့္ အခန္း (၂၄) ပုဒ္မ ၁၁၇၊ ပုဒ္မ ၁၁၈၊ ပုဒ္မ ၁၁၉ ၊ ပုဒ္မ ၁၂၀၊ ပုဒ္မ ၁၂၁ တို႔သည္ အသစ္ျဖည့္စြက္ျခင္းတို႔ျဖစ္ၿပီး ဥပေဒၾကမ္း၏အျခားေသာ အခန္းမ်ား၊ ပုဒ္မမ်ား၊ အပိုဒ္၊ အပိုဒ္ခြဲ၊ အပိုဒ္ခြဲငယ္ အသီးသီးတို႔အား စကားရပ္မ်ား ျပင္ဆင္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

၁၇။    ဥပေဒၾကမ္းတြင္ပါရွိသည္ တရား႐ုံးမ်ား ကို မူပိုင္ခြင့္တရား႐ုံးမ်ား ဟုေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဥပေဒၾကမ္း၏ ပုဒ္မ ၂ အပိုဒ္ခြဲ(င)၊ ပုဒ္မ ၅ အပိုဒ္ခြဲ (ခ)(ဂ)(ဃ)၊ ပုဒ္မ၂၈ အပိုဒ္ခြဲ(က)အပိုဒ္ခြဲငယ္(၄)၊ ပုဒ္မ ၅၅၊ ပုဒ္မ ၅၇ အပိုဒ္ခြဲ(ခ) တို႔ကို ပယ္ဖ်က္ ထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒကို စတင္က်င့္သုံးျခင္း

၁၈။    ကမၻာတြင္အေစာဆုံး မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳသည့္ ဥပေဒမွာ UK ႏိုင္ငံတြင္ ၁၇၀၉ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒျဖစ္ၿပီး “အန္းဘုရင္မ” ၏ ဥပေဒ (Statue of Ann) ဟုေခၚခဲ့ၾကပါသည္။ ၁၈၁၄ ခုႏွစ္၊ ၁၈၄၂ ခုႏွစ္၊ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ တို႔တြင္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒမ်ားကို အစားထိုးျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ စက္မႈဒီဇိုင္းမ်ားႏွင့္ တီထြင္မႈ မ်ားအား အကာအကြယ္ေပးေသာ The Copyright, Design ႏွင့္ Patents Act 1988 ကို ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။

၁၉။    အဂၤလိပ္ဥပေဒစနစ္ကို ဆက္ခံထားေသာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒကို ၁၇၉၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ စတင္ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး အဂၤလိပ္မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ၏ အေျခခံမူမ်ားကို ရယူျပ႒ာန္းျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ အေမရိကန္မူပိုင္ခြင့္ ဥပေဒသစ္ကို ၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ထပ္မံျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီး ယေန႔တည္ဆဲ အေမရိကန္ မူပိုင္ခြင့္ဥပေဒကို ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၂၀။    လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ မူပိုင္ခြင့္အက္ဥပေဒ (The Myanmar Copyrights Act) သည္ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၂၄ ရက္ေန႔တြင္ စတင္အာဏာတည္ခဲ့ၿပီး မူလကအိႏၵိယဥပေဒျဖစ္ကာ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ အိႏၵိယအက္ဥပေဒအမွတ္ - ၃ အျဖစ္ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။ 

၂၁။    ကမၻာ့ စီးပြားေရးကို  ဦးေဆာင္ေနသည့္ ေအာင္ျမင္ေနေသာႏိုင္ငံမ်ားကို ေလ့လာလၽွင္ Intellectual Property Laws (IP Laws) မ်ားျပ႒ာန္းၿပီး IP Standards ျမင့္မားေသာ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ၂၀၁၇ IP Index အရ IP Standards ျမင့္မားေသာ ႏိုင္ငံ(၄၅) ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးသည္ ကမၻာ့ GDP ၏ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ကို ကိုယ္စားျပဳ ေၾကာင္းသိရပါသည္။ ၎ႏိုင္ငံမ်ားသည္ IP က႑တြင္ ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈ ျပဳပါသည္။ IP အားနည္းေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ IP က႑ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္စနစ္မ်ား ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ IP က႑ ဦးေဆာင္ႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းတြင္ အေမရိကန္၊ ဂ်ပန္၊ အီးယူႏွင့္ UK ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ထိပ္ပိုင္းေနရာ မ်ားတြင္ရွိျခင္း၊ တ႐ုတ္၊ ပါကစၥတန္ႏွင့္ ယူေအအီး၊ ဆြီဒင္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ျပင္ဆင္ၾကၿပီး အားေကာင္း ေစရန္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ အထူး IP တရား႐ုံးမ်ား ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္၍ မူပိုင္ခြင့္ခိုးယူမႈမ်ားကို တားဆီးတိုက္ဖ်က္ရန္ ေဆာင္႐ြက္ၾကပါသည္။    Free Trade Agreements (FTA) ႏွင့္ Comprehensive Economic Trade Agreement (CETA) သေဘာတူညီခ်က္မ်ားတြင္ IP copyright ကို online မွ ခိုးယူမႈမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးထားပါသည္။

အက်ိဳးေက်းဇူး

၂၁။    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒျပ႒ာန္းႏိုင္မည္ဆိုပါက အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားမွာ-
(က)    တီထြင္သူမ်ားအား ၎တို႔၏တီထြင္မႈမ်ားအတြက္ သီးသန္႔အခြင့္အေရးမ်ား အျဖစ္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးမ်ားေပးျခင္းျဖင့္ တီထြင္သူမ်ား၏ တီထြင္လိုစိတ္ မ်ား ျမႇင့္တင္ေပးျခင္း၊
(ခ)    လူမႈဘဝပတ္ဝန္းက်င္အတြက္ လိုအပ္ေသာ တီထြင္မႈမ်ားကို ေပၚထြက္လာေစျခင္း၊
(ဂ)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေလ့လာႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနေသာ နည္းပညာမ်ားအား သိရွိခံစားႏိုင္ျခင္း၊
(ဃ)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ သက္တမ္းကုန္ဆုံးၿပီးေနာက္ တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္  သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားအား အသုံးျပဳ၍ ႏိုင္ငံ၏လူမႈစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေစႏိုင္ျခင္း၊
(င)    ခိုင္မာသည့္တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ အကာကြယ္ေပးသည့္ စနစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို တိုးျမႇင့္လာေစႏိုင္ၿပီး ျပည္သူတို႔အတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား မ်ားျပားလာေစႏိုင္ျခင္း၊
(စ)    တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္မ်ားကို အကာအကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ တီထြင္မႈမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္လုပ္ငန္းမ်ားမွ ႏိုင္ငံအတြင္း ယုံၾကည္စိတ္ခ်စြာ လာေရာက္ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံႏိုင္ျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စီးပြားေရးကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစႏိုင္ျခင္း စသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

နိဂုံး   

၂၂။    ဆန္းသစ္တီထြင္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ဖန္တီးတီထြင္ျခင္းႏွင့္ ယင္းဖန္တီးတီထြင္မႈမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးသည့္  တရားဥပေဒ ဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားကို တစ္ေပါင္းတည္းရရန္လိုအပ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ိဳးသားေရးတာဝန္ျဖစ္ေသာ “တီထြင္မႈမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ” ျပဳေရးတြင္ ဥပေဒတစ္ခု ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစရန္ ဤဥပေဒၾကမ္း စာတမ္းတိုအား ေရးသားေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။
 

ရက္စြဲ
၅.၉.၂၀၁၈