Skip to main content

၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးဥပေဒကို ႐ုပ္သိမ္းသည့္ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီ၏ အစီရင္ခံစာအား ေဒၚနန္း၀ါႏုမွ ဖတ္ၾကားရွင္းလင္းျခင္း

ကၽြန္မကေတာ့ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကြန္ဟိန္းမဲဆႏၵနယ္က ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚနန္းဝါႏု ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီရဲ႕ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ပါတယ္ရွင့္။ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီရဲ႕ တာဝန္ေပးခ်က္အရ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ဥပေဒအမွတ္(၅/၉၃) ကို ႐ုပ္သိမ္းသည့္ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီရဲ႕ အစီရင္ခံစာကို တင္သြင္းသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁။       ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး၊ ဒဂုံၿမိဳ႕သစ္ေျမာက္ပိုင္းမဲဆႏၵနယ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးမွ တင္သြင္းလာေသာ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕ ဥပေဒအမွတ္ (၅/၉၃) ကို ႐ုပ္သိမ္းသည့္ ဥပေဒၾကမ္းအား ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ ၁၅၁ (ခ)အရ ေဆာင္႐ြက္ ႏိုင္ရန္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္း‌ေကာ္မတီသို႔ ေပးပို႔လာပါသည္။

၂။       ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၈၈ ဇယား (၂)အရ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳစာရင္းတြင္ေဒသဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ားမွ မိမိတို႔၏ ဥပေဒျပဳမႈအာဏာရပ္ကို လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ အာဏာမ်ား ခြဲေဝ အပ္ႏွင္းထားသည့္မူ Decentralization ကို ဥပေဒအရအက်ိဳးသက္ေရာက္ေစရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း ကို ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးက တင္ျပထားပါသည္။

၃။       ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၉၆ ဇယား (၁) ျပည္ေထာင္စုဥပေဒျပဳစာရင္းတြင္ စည္ပင္ သာယာေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ဥပေဒျပဳႏိုင္ရန္ သတ္မွတ္ေဖာ္ျပထားျခင္းမရွိပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ဥပေဒအမွတ္ (၅/၉၃) ျဖင့္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ား ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းမွာ ယေန႔လက္ရွိကာလအေနအထားတြင္  အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈမရွိသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၈၈ ဇယား (၂) တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳစာရင္းတြင္ အပိုဒ္ (စ) စီမံခန္႔ခြဲေရးက႑ အပိုဒ္ခြဲငယ္ (က) တြင္ စည္ပင္သာယာေရးဟု ျပ႒ာန္းထားပါသည္။

၄။       ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာသုံးရပ္ကို ခြဲေဝအပ္ႏွင္းသည္ဟု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၁ (ခ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္အညီ  တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္မ်ားက ဥပေဒျပဳစာရင္းတြင္ ပါဝင္သည့္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ားဥပေဒ (ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ ဥပေဒအမွတ္ ၅/၉၃)ကို ေခတ္ကာလႏွင့္မကိုက္ညီေတာ့သျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းရန္လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းကို ေရးဆြဲျပဳစုတင္ျပထားေသာ ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးမွ အက်ိဳးအေၾကာင္း ရွင္းလင္းေဖာ္ျပ ထားပါသည္။

၅။       ယင္းဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ၂၃-၁၁-၂၀၁၂ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေသာ ပထမအႀကိမ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပၪၥမပုံမွန္အစည္းအေဝး (၁၅) ရက္ေျမာက္ေန႔တြင္ တင္သြင္းခဲ့ၿပီး ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္မွ လက္ခံေဆြးေႏြးရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။

၆။       ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီသည္ ၃၀-၁၁-၂၀၁၂ ရက္ေန႔တြင္ ယင္းဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသဦးစီးအဖြဲ႕မ်ား၊ ေနျပည္ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာင္စီႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားတြင္ မည္သို႔ေဆာင္႐ြက္ထားသည္ကို အေၾကာင္းျပန္ၾကားေပးပါရန္ ၫွိႏႈိင္းစာမ်ား ေပးပို႔ခဲ့ပါသည္။

၇။       ထိုသို႔ေပးပို႔ခ်က္အရ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားမွ အေၾကာင္းျပန္ၾကားလာပါသည္ -

(၁)     ၂၀-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ကခ်င္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ဥပေဒမူၾကမ္း အတည္ျပဳ ႏိုင္ေရး ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးသို႔ ေပးပို႔ထားပါေၾကာင္း၊

(၂)     ၁၄-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ကယားျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ လႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳ ႏိုင္ေရးစီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊

(၃)     ၂၁-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ကရင္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ ကရင္ျပည္နယ္ စည္ပင္ သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ား ဥပေဒအျဖစ္ထုတ္ျပန္ေရး ဆက္လက္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ဥပေဒကို အတည္ျပဳၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊

(၄)     ၁၈-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ခ်င္းျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ စည္ပင္သာယာေရး ဥပေဒ မူၾကမ္း ေရးဆြဲေရး စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊

(၅)     ၁၈-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ ပထမအႀကိမ္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္  စတုတၳပုံမွန္အစည္းအေဝး၌  အတည္ျပဳၿပီး ဥပေဒအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း၊

(၆)     ၂၀-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမ်ားအတည္ျပဳၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ စည္ပင္သာယာေရးဥပေဒမ်ားေရးဆြဲေရး အတည္ျပဳ ရန္ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊

(၇)     ၁၁-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ ဥပေဒအတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရး စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊

(၈)     ၃၁-၁၁-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ အစိုးရတြင္ အတည္ျပဳၿပီး တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္တြင္ အတည္ျပဳရန္က်န္ရွိေနေၾကာင္း၊

(၉)     ၂၀-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ ဥပေဒၾကမ္းကို အစိုးရအဖြဲ႕မွ အတည္ျပဳၿပီး ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးသို႔ ပို႔ထားေၾကာင္း၊

(၁၀)    ၁၀-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ မြန္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ ပထမအႀကိမ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္  စတုတၳပုံမွန္အစည္းအေဝး၌  ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မြန္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒ အမွတ္ (၆) အျဖစ္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းၿပီးေၾကာင္း၊

(၁၁)    ၁၇-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ရွမ္းျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ စည္ပင္ သာယာေရးအဖြဲ႕ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး ျဖည့္စြက္အႀကံျပဳခ်က္မ်ားျဖင့္ ရွမ္းျပည္နယ္အစိုးရသို႔ တင္ျပထားေၾကာင္း၊

(၁၂)    ၁၂-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ ေနျပည္ေတာ္စည္ပင္တြင္ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေရးဆြဲၿပီး ျဖည့္စြက္ရန္ အခ်က္မ်ားျဖင့္  ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးသို႔ ေပးပို႔တင္ျပထားေၾကာင္း၊

(၁၃)    ၂၈-၁၂-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါစာအရ "ဝ" ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတြင္ ေဒသႏွင့္ ကိုက္ညီ ေသာ သီးျခားစည္ပင္သာယာေရးဥပေဒအတည္ျပဳႏိုင္ေရး ရွမ္းျပည္နယ္အစိုးရသို႔တင္ျပ ထားၿပီးျဖစ္ ေၾကာင္း၊

၈။       အထက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းျပန္ၾကားခ်က္မ်ားအရ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းေဒသဦးစီးအဖြဲ႕မ်ား၊ ေနျပည္ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီတို႔တြင္ သက္ဆိုင္သည့္ စည္ပင္သာယာေရးဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေန ေၾကာင္းႏွင့္ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ မြန္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္သာ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းႏိုင္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။

၉။       ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အားလုံး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသဦးစီး အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီတို႔တြင္ စည္ပင္သာယာေရးဥပေဒမ်ား အတည္ျပဳျပ႒ာန္းၿပီးသည့္အခ်ိန္မွသာ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ားဥပေဒကို ႐ုပ္သိမ္း သည့္ ဥပေဒၾကမ္းအား  အတည္ျပဳသင့္ပါေၾကာင္း ေလ့လာစိစစ္ ေတြ႕ရွိရပါသည္။

၁၀။     သို႔ျဖစ္ပါ၍ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ စည္ပင္သာယာေရးအဖြဲ႕မ်ားဥပေဒကို ႐ုပ္သိမ္းသည့္ ဥပေဒၾကမ္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး လႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳေပးႏိုင္ပါရန္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ ၄၄ အရ စိစစ္ခဲ့ၾကၿပီး နည္းဥပေဒ ၄၅ အရ အတည္ျပဳႏိုင္ရန္ အစီရင္ခံတင္ျပအပ္ပါသည္။