Skip to main content

အေျခခံပညာေရးက႑တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ အခ်ိဳးမညီမၽွမႈအား ေလ့လာတင္ျပျခင္း

 

အေျခခံပညာေရးက႑တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ အခ်ိဳးမညီမၽွမႈအား ေလ့လာတင္ျပျခင္း

နိဒါန္း

၁။    ပညာေရးသည္ ေမြးဖြားခ်ိန္မွ ေသဆုံးခ်ိန္အထိ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္ အဓိက ေထာက္ပံ့ေပးေနေသာ အရာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အတူ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏လူမႈဘဝဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေစေရးအတြက္ ပညာေရးက႑သည္ အဓိကက်သည့္အခန္းက႑မွ ပါဝင္ေနပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ေက်ာင္းဆရာရွားပါးမႈကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တြင္ ဆရာအလုံအေလာက္ခန္႔ထားႏိုင္ေရးအတြက္ ေန႔စားလေပးဝန္ထမ္းမ်ား ခန္႔အပ္လ်က္ရွိပါ သည္။ ၎အျပင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ အမ်ိဳးသားပညာေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္၍ အမ်ိဳးသားဆရာရွားပါးမႈကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္အတြက္ ကာလတစ္ခုသတ္မွတ္ၿပီး အစီအစဥ္မ်ားေရးဆြဲ၍ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္၊ ခ႐ိုင္အဆင့္၊ တိုင္းေဒသႀကီးအဆင့္ ေရရွည္စီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ 

 

၂။    အရည္အေသြးျပည့္ဝေသာ ပညာေရးစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ရန္ အတြက္ ဆရာမ်ား၏အခန္းက႑သည္ အလြန္ပင္အေရးႀကီးေသာ္လည္း ပညာသင္ၾကားေရး  ပိုင္း၌ ဆရာ၊ ဆရာမ ပါဝင္မႈအခ်ိဳး မညီမၽွမႈမ်ားရွိေနပါသည္။  ထို႔ေၾကာင့္ အေျခခံပညာေရး က႑တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမအခ်ိဳးမညီမၽွမႈ အေျခအေနမ်ားကိုသိရွိၿပီး လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို စီမံေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္၊ ဆရာ၊ ဆရာမ အခ်ိဳးမညီမၽွမႈအား ေလၽွာ႔ခ်ရန္၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ ခ်မွတ္ထားေသာ မူဝါဒမ်ားကို ပိုမိုထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေစရန္ ရည္႐ြယ္၍ ဤစာတမ္းတိုအား ေရးသားျပဳစုရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

 

အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာခန္႔ထားမႈပမာဏႏွင့္ ဆရာလိုအပ္မႈအေျခအေန

၃။    ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ေက်ာင္းအမ်ားစုတြင္ ဆရာမ အေရအတြက္သည္ ဆရာအေရအတြက္ထက္ မ်ားျပားေနၿပီး မူလတန္းေက်ာင္းတြင္ ဆရာမပါဝင္မႈ ၈၂.၄ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အလယ္တန္းေက်ာင္းတြင္ ဆရာမပါဝင္မႈ ၈၈.၇ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းတြင္ ဆရာမပါဝင္မႈ ၈၆.၉ ရာခိုင္ႏႈန္း ပါဝင္ေနပါသည္။  ကမၻာ့ဘဏ္၏ကိန္းဂဏန္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ကတည္းက အေျခခံပညာမူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးဆရာအေရ အတြက္ (၅၅) ရာခိုင္ႏႈန္းရွိၿပီး ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္  (၇၅) ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔ေရာက္ရွိၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္ တြင္ (၈၀) ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ထိေရာက္ရွိလာခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။  အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တြင္ ဆရာခန္႔ထားမႈပမာဏႏွင့္ဆရာလိုအပ္မႈ အေျခအေနမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

(က)    အေျခခံပညာေရးက႑တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ ပါဝင္မႈ။ ေအာက္ပါဂရပ္၌ အေျခခံ ပညာေရးက႑တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ ပါဝင္မႈႏႈန္းအား ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္-

 

Edu_1

 

၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္မွ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္ထိ ဆရာ၊ ဆရာမ ပါဝင္မႈရာခိုင္ႏႈန္းကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ဆရာမမ်ားသည္ ဆရာမ်ားထက္ ပါဝင္မႈႏႈန္း ျမင့္မားေနသည္ကို ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။ သို႔ပါေသာ္လည္း ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ အေျခခံပညာေရးက႑တြင္   ဆရာပါဝင္မႈမွာ  အနည္းငယ္ ျမင့္တက္လာသည္ကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။

အေျခခံပညာဦးစီးဌာန၏ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလထိ စာရင္းမ်ားအရ အေျခခံပညာေက်ာင္းေပါင္း (၄၇,၀၀၅) ေက်ာင္းတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အပါအဝင္ (၄၀၂,၃၇၄) ဦး ခန္႔ရွိပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမ (၁၀၀) ဦးတြင္ ေက်ာင္း ဆရာ (၁၇) ဦးသာရွိၿပီး  က်န္ (၈၃) ဦး သည္ ဆရာမမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ လက္ရွိ ေက်ာင္းဆရာအေရအတြက္ထဲမွ ေနာင္လာမည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္းတြင္ ပင္စင္ယူရမည့္ သူမ်ားပါဝင္ေနပါသည္။ ပင္စင္ယူမည့္ အမ်ိဳးသားဆရာအေရအတြက္ကို ႏုတ္ပါက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ိဳးသားဆရာအင္အား တရွိန္ထိုးေလ်ာ့က်သြားမည့္ အေျခအေန ကို ခန္႔မွန္းသိရွိႏိုင္ပါသည္။

(ခ) မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ဆရာခန္႔ထားႏိုင္မႈအေျခအေနႏွင့္ရာခိုင္ႏႈန္း။  မူလတန္း ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာခန္႔ထားႏိုင္မႈအေျခအေနမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-

 

Edu_2

 

(ဂ)    ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ေက်ာင္းဆရာလိုအပ္ခ်က္။    အေျခခံပညာေရးက႑ တြင္ ႏွစ္စဥ္ပညာေရးတကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားမွ ဆရာေမြးထုတ္ႏိုင္မႈ အင္အားႏွင့္ အမ်ိဳးသားဆရာလိုအပ္ခ်က္ မမၽွတခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုအခါ ဆရာအင္အား လိုအပ္ခ်က္ႀကီးမားေနလ်က္ရွိပါသည္။ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးရွိ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္  ဆရာအင္အားအမ်ားဆုံးလိုအပ္လ်က္ရွိသကဲ့သို႔ က်န္ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားရွိ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားသည့္ ေက်းလက္ေဒသ မ်ား၊ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္လည္း ဆရာလိုအပ္ခ်က္ျမင့္မားေနဆဲျဖစ္ပါသည္။  တခ်ိဳ႕ေက်းလက္ေဒသ မ်ားတြင္ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦမ်ားသာရွိေနၿပီး သင္ၾကားေပးမည့္ ဆရာ/ဆရာမ မ်ားလုံေလာက္မႈ မရွိေသးသည့္ အေျခအေနတြင္ရွိေနပါသည္။ 

 

အမ်ိဳးသားဆရာရွားပါးရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ား

၄။    ဘက္စုံပညာေရးက႑တြင္ ဆရာမမ်ား၏အခန္းက႑သာမက ဆရာမ်ား၏က႑လည္း အေရးႀကီးပါသည္။  ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွစ၍  အမ်ိဳးသမီးဆရာဦးေရ တိုးတက္မ်ားျပားလာၿပီး အမ်ိဳးသားဆရာဦးေရမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းလာသည့္ အေၾကာင္းအရင္း မ်ားတြင္ ပညာေရးေကာလိပ္ မ်ားသို႔ ေက်ာင္းဆရာအလုပ္ေလၽွာက္ထားရာတြင္ အမ်ိဳးသားအေရအတြက္ထက္ အမ်ိဳးသမီးအေရအတြက္မွာ ပိုမိုမ်ားျပားေနျခင္းက အဓိကအေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္ျဖစ္ ေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါသည္။  အမ်ိဳးသားဆရာရွားပါးရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာ-

(က)    မိသားစုစားဝတ္ေနေရး။    ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းအရ အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ မိသားစု တစ္စုလုံး၏စားဝတ္ေနေရးအတြက္ အိမ္ေထာင္ဦးစီးအျဖစ္ အဓိက တာဝန္ယူရျခင္း၊ ေက်ာင္းဆရာလစာဝင္ေငြျဖင့္ ဦးေဆာင္ေျဖရွင္းရန္ လုံေလာက္သည့္ဝင္ေငြ ပမာဏမရွိျခင္းစသည္တို႔ေၾကာင့္ စာသင္ခန္းမ်ားကို ေက်ာခိုင္းေလ့ ရွိၾကပါသည္။ မိသားစုစားဝတ္ေနေရးအတြက္ အပိုဝင္ေငြရရွိသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားသို႔ ကူးေျပာင္းအလုပ္လုပ္ျခင္း၊ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္း ေပါမ်ားသည့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕လုပ္ကိုင္ျခင္းမ်ားစသည္တို႔သည္ အမ်ိဳးသားဆရာရွားပါးရျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းအရင္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။  

(ခ)    အေျခခံအေဆာက္အဦ။    ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ေနထိုင္ရန္ ၀န္ထမ္းအိမ္ရာမ်ား၊ သင္ၾကားမႈအေထာက္အပံ့ပစၥည္းမ်ား၊ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား လိုအပ္မႈႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးခက္ခဲျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာေဒသမ်ားတြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ လိုစိတ္နည္းပါးၾကပါသည္။

(ဂ)    ဓေလ့ထုံးတမ္းအယူအဆ။     ႏိုင္ငံ/လူပုဂၢိဳလ္အမ်ားစုတြင္ ပညာသင္ၾကားေပးရမည့္  ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမ အယူအဆသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္သာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ အယူအဆျဖစ္သည္ဟု ကိန္းေအာင္းေနျခင္း၊ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အမ်ိဳးသားအမ်ားစု ၏ စိတ္ထဲ၌ ၎တို႔၏အမူအက်င့္မ်ားျဖစ္ေသာ (အရက္ေသစာစြဲလမ္းျခင္း၊ ေဆးလိပ္ သုံးစြဲျခင္းစသည့္အျပဳအမူအေလ့အထ) အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားအတြက္ စံျပ မျဖစ္မည္ကို စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကေနျခင္းစသည္တို႔သည္ ေက်ာင္း ဆရာအျဖစ္ သက္ေမြးလုပ္ငန္းကို စြန္႔ခြာရသည့္ အျခားေသာအေၾကာင္းရင္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ 

 

ရင္ဆိုင္ေနရသည့္အခက္အခဲမ်ား

၅။    ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ မူလတန္းေက်ာင္းအေရအတြက္ သုံးပုံတစ္ပုံခန္႔သည္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ ေရးခက္ခဲသည့္ ေဒသမ်ား၊ ရာသီဥတုျပင္းထန္ၿပီး ေရာဂါဘယထူေျပာသည့္ေဒသမ်ားတြင္ တည္ရွိ ေနပါသည္။ ၎ေဒသမ်ားတြင္ ရပ္႐ြာအိမ္ေျခ၊ လူဦးေရအရ ေက်ာင္းေနအ႐ြယ္ကေလး ဦးေရ နည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ အဆိုပါေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေဒသခံမဟုတ္ေသာ ေက်ာင္းအုပ္အပါအဝင္ ဆရာ ႏွစ္ဦးခန္႔သာ ခန္႔ထားႏိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္ရွိေနပါသည္။ ေက်ာင္းစတင္ဖြင့္လွစ္ခ်ိန္တြင္ ဆရာ မ်ားအခ်ိန္မီ မေရာက္ရွိျခင္း၊ ဆရာတစ္ဦးသည္ ယာယီတာဝန္ရွိလၽွင္ ေက်ာင္းမွ ထြက္ခြာရခ်ိန္တြင္ က်န္ဆရာတစ္ဦးတည္းျဖင့္ အတန္းထိန္းရန္ အခက္အခဲရွိျခင္းစသည္တို႔ေၾကာင့္ ပညာေရးအေပၚ စိတ္ဝင္စားမႈနည္းပါးသည့္ မိသားစုမ်ားသည္ မိမိကေလးအား ေက်ာင္းမွႏုတ္ထြက္ရန္ တြန္းအားေပး ေနသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနပါသည္။ 

၆။    အျခားရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အရာတစ္ခုမွာ “မူ၊ လယ္၊ ထက္ ဆရာ၊ ဆရာမအတြက္ ရာထူးအဆင့္အတန္းကို ပညာရွင္ အဆင့္ (၁)၊ (၂)၊ (၃) အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားရာ မူလတန္းျပ၊ အလယ္တန္းျပ၊ အထက္တန္းျပဆိုသည္မွာ မတူညီသည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္အမ်ိဳးအစားမ်ားသာျဖစ္ ၿပီး ယခုကဲ့သို႔ ရာထူးအဆင့္ဆင့္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမ်ား မျဖစ္သင့္ပါ” ဟု အမ်ိဳးသားပညာေရး မူဝါဒေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒မွ ေျပာၾကားထားပါသည္။  ထို႔အျပင္ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္းက ဆရာမ်ား၏ေနရာခ်ထားျခင္းႏွင့္ ရာထူးတိုးျမႇင့္ေပးျခင္းတို႔သည္ ၎တို႔၏စြမ္းေဆာင္ရည္ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္႐ြက္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ လုပ္သက္အေပၚတြင္သာ အေျခခံ၍ေဆာင္႐ြက္ေလ့ရွိေသာ ေၾကာင့္ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ မၿမဲျခင္း၊ ဆရာ မလုံေလာက္ျခင္း၊ အေတြ႕အႀကဳံႏွင့္ ကၽြမ္းက်င္မႈနည္းပါးေသာ ဆရာမ်ားသာရွိေနျခင္းစသည့္ျပႆနာမ်ားကိုလည္း ႀကဳံေတြ႕ေနရ ပါသည္။  အရည္အခ်င္းရွိသည့္ ဆရာမ်ားသည္ ဆရာသက္ေမြးလုပ္ငန္းကို စြန္႔ခြာသြားေလ့ရွိၾက ရာတြင္ လစ္လပ္သြားသည့္ေနရာမ်ားတြင္  ေန႔စားလေပးဆရာမ်ားကို အစားထိုးခန္႔ထားေနရ ေသာေၾကာင့္ အေတြ႕အႀကဳံနည္းသည့္ ဆရာမ်ားသာရွိေန သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနပါသည္။ 

 

ပညာေရးက႑တြင္ ဘတ္ဂ်က္အသုံးစရိတ္တိုးျမႇင့္လာမႈအေျခအေန

၇။    အစိုးရ၏စုစုေပါင္းအသုံးစရိတ္တြင္ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ဂရပ္တြင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္−

 

Edu_3

 

၈။    ၂၀၁၁-၂၀၁၂ မွ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္အထိ ဘ႑ာႏွစ္အလိုက္ ပညာေရးအသုံး စရိတ္ကို တျဖည္းျဖည္းတိုးျမႇင့္သုံးစြဲလာခဲ့သည္ကို ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန သည္ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္ (၂၀၁၉-၂၀၂၀) တြင္ အသုံးစရိတ္ စုစုေပါင္း က်ပ္ ဘီလီယံ (၂,၁၀၀) ေက်ာ္အနက္ သာမန္အသုံးစရိတ္ က်ပ္ဘီလီယံ (၁,၆၃၀) ေက်ာ္လ်ာထားၿပီး ေငြလုံးေငြရင္း အသုံးစရိတ္ က်ပ္ဘီလီယံ (၅၃၀) ေက်ာ္ လ်ာထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ ၂၀၁၉-၂၀၂၀ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ေငြလုံးေငြရင္း အသုံးစရိတ္၏ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ကို အေျခခံပညာဦးစီးဌာန၊ ၁၂ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ကို အဆင့္ျမင့္ပညာ ဦးစီးဌာန၊ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္းကို နည္းပညာ၊ သက္ေမြးႏွင့္ဆိုင္သည့္က႑တြင္ သုံးစြဲသြားရန္ လ်ာထားပါသည္။

 

အစိုးရအေနျဖင့္ မူဝါဒမ်ားျပင္ဆင္ခ်မွတ္၍ ေဆာင္႐ြက္ေနမႈမ်ား

၉။    ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွစ၍ ပညာေရးေကာလိပ္မ်ားတြင္ လုပ္ငန္း ခြင္အႀကိဳဆရာအတတ္ပညာဒီပလိုမာသင္တန္းမ်ားကို ႏွစ္စဥ္ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္အထိ ပညာေရးေကာလိပ္မ်ားကို (၂၅) ေက်ာင္းထိ ဖြင့္လွစ္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး အဆိုပါပညာေရးေကာလိပ္ မ်ားတြင္ တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲေအာင္ျမင္သူမ်ားအတြက္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း (Department of Teacher Education and Development−DTEd)ႏွင့္ ဘြဲ႕ရရွိသူမ်ားအတြက္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳမူလတန္းဆရာအတတ္ပညာ သင္တန္း (Pre-Primary Teacher Training - PPTT) မ်ားကို ဖြင့္လွစ္ပို႔ခ်ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ မူလတန္းျပဆရာလိုအပ္ခ်က္ ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ရန္အတြက္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳမူလတန္းဆရာအတတ္ ပညာသင္တန္း (PPTT) ကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ပထမအႀကိမ္စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါသည္။  ၂၀၁၆-၂၀၂၁ အမ်ိဳးသားပညာေရးမဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္းတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္အရ လြန္ခဲ့သည့္သုံးႏွစ္အတြင္း ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာမ်ား အလုံအေလာက္ခန္႔ထားႏိုင္ရန္ ေန႔စားလေပး ဝန္ထမ္း ဆရာအသစ္ (၇၂,၀၀၀) ခန္႔ကို ခန္႔အပ္ခဲ့ၿပီး လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳတစ္လ သင္တန္းပို႔ခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ပါသည္။  ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ေအာက္ပါလုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိပါသည္-

(က)    လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳဆရာအတတ္ပညာဒီပလိုမာသင္တန္း(DTEd)။     ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မွစ၍ ႏွစ္အလိုက္တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ သင္တန္းဆင္းဦးေရမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္-

 

Edu_4

 

သင္တန္းကို တကၠသိုလ္ဝင္ေအာင္ျမင္သူမ်ား တက္ေရာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ႏွစ္စဥ္၊ အပတ္စဥ္အလိုက္ ေ႐ြးခ်ယ္တက္ေရာက္ေစခဲ့ပါသည္။ ပညာေရးေကာလိပ္ မွ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ အမ်ိဳးသား ၃၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အမ်ိဳးသမီး ၆၁ ရာခိုင္ႏႈန္း ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ၿပီး ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ႏွင့္ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ပညာသင္ႏွစ္တြင္မူ အမ်ိဳးသား ၄၄ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ တိုးျမႇင့္ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္၊  အမ်ိဳးသားပါဝင္မႈႏႈန္းကို အျခားႏွစ္မ်ားႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ ပါက သိသာစြာ က်ဆင္းသြားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။

(ခ)    လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳမူလတန္းဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း(PPTT)။ ပညာေရး ေကာလိပ္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳ မူလတန္းဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း (Pre-Primary Teacher Training)  သင္တန္းမ်ားတြင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွစ၍ ႏွစ္အလိုက္ တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ သင္တန္းဆင္းဦးေရမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပအပ္ပါ သည္-

 

Edu_5

 

ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာနမွ ေ႐ြးခ်ယ္တက္ေရာက္ေစ ေရး၊ သင္တန္းတက္ေရာက္မႈ စိစစ္ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအရ ယခုအခ်ိန္ထိ ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားသို႔ ေလၽွာက္ထားသူမ်ားအနက္ အမ်ားစုသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားျဖစ္ ေနပါသည္။ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ အမ်ိဳးသားပါဝင္မႈမွာ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိခဲ့ေသာ္ လည္း  ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ႏွင့္ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္တြင္မူ ၁၄ ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔ ျပန္လည္က်ဆင္းသြားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳမူလတန္းဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း (PPTT) သင္တန္းဝင္ခြင့္ ေရးေျဖ စာေမးပြဲေျဖဆိုသူ (၄၇,၀၀၀) ေက်ာ္ရွိခဲ့ပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ေရးအတြက္ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ၫွိႏႈိင္း ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိၿပီး ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ ႏွစ္မွစ၍ (၃) ႏွစ္ အတြင္း (၃) ႀကိမ္ခြဲ၍ ျဖည့္ဆည္းေဆာင္႐ြက္ေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ယင္းလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ပညာေရးေကာလိပ္မ်ားမွ ေမြးထုတ္ေပးမည့္ လုပ္ငန္းခြင္ အႀကိဳမူလတန္းဆရာအတတ္ပညာ သင္တန္းဆင္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳဆရာ အတတ္ပညာကၽြမ္းက်င္မႈ ဒီပလိုမာသင္တန္းဆင္းမ်ားႏွင့္ ေန႔စားလေပးမူလတန္းျပ မ်ားျဖင့္ ျဖည့္ဆည္းခန္႔ထားေပးမည့္အျပင္ (၂) ႏွစ္သင္ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားကို (၄) ႏွစ္သင္ေက်ာင္းမ်ားအျဖစ္ အဆင့္တိုးကာ ဆရာ၊ ဆရာမဦးေရ တိုးျမႇင့္ေမြး  ထုတ္ရန္ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ 

(ဂ)    ဆရာ၊ဆရာမမ်ားအတြက္အားေပးျမႇင့္တင္သည့္အစီအစဥ္မ်ား။ ႏိုင္ငံေတာ္ အေနျဖင့္ အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား သင္ၾကားေရးပိုင္းတြင္ ပူးေပါင္းပါဝင္လာေစေရး အတြက္ အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေနပါသည္။ ဆရာမ်ား၏အဆင့္အတန္းသတ္မွတ္မႈ တိတိက်က် သတ္မွတ္ေပးေရး၊ လစာႏႈန္း ထားျခားနားမႈနည္းပါးေစေရး၊ ရပ္ေဝးေဒသမ်ားသို႔ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနသူမ်ား အတြက္ သီးသန္႔ေထာက္ပံ့မႈမ်ား လုံေလာက္စြာေပးၿပီး ၿမိဳ႕ခံ၊ နယ္ခံ၊ ႐ြာခံ မဟုတ္ သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ လုံၿခဳံစိတ္ခ်ရသည့္ ေနအိမ္အေဆာက္အဦမ်ား အခမဲ့ေနထိုင္ခြင့္ရရွိေစေရးစသည္တို႔ကို ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေနပါသည္။  ပညာေရး အခန္းက႑အားျမႇင့္တင္ဖို႔ရန္အတြက္  ပညာေရးေကာလိပ္ႏွင့္ တကၠသိုလ္မ်ား၏ ဝင္ခြင့္အမွတ္မ်ားကို ေလၽွာ႔ခ်ေပးထားၿပီး အမ်ိဳးသားမ်ား ပူးေပါင္းပါဝင္လာေစေရး အတြက္လည္း ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ ထို႔အျပင္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာ အရပ္ေဒသ၌ေနထိုင္သည့္ ေဒသခံတိုင္းရင္းသား လူငယ္မ်ားအား မိမိတို႔ေနထိုင္ရာေဒသတြင္ပင္ ေက်ာင္းဆရာအျဖစ္ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းျပဳလုပ္လိုသည့္ စိတ္ဆႏၵမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္ မက္လုံးေပး၍ အားေပး ျမႇင့္တင္သည့္ အစီအမံမ်ား ေဆာင္႐ြက္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ 

(ဃ)    ေရွ႕ဆက္ေဆာင္႐ြက္မည့္လုပ္ငန္းမ်ား။    အေျခခံပညာေရးက႑တြင္ က်ား၊ မ တန္းတူညီမၽွေရးအတြက္ လိုအပ္လ်က္ရွိေသာ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ အမ်ိဳးသား ဆရာအင္အားကို တိုးျမႇင့္ေခၚယူသည့္ အစီအစဥ္မ်ားခ်မွတ္ျခင္း၊ UNESCO (STEM) အဖြဲ႕ႏွင့္ပူးေပါင္း၍ ဆရာအတတ္ပညာက႑တြင္ က်ား၊ မ ေရးရာတန္းတူညီမၽွမႈ ဆိုင္ရာသင္ခန္းစာမ်ား ထည့္သြင္း၍ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားတြင္လည္း ထည့္သြင္း သင္ၾကားျခင္း၊ မူဝါဒမ်ားထည့္သြင္းေရးဆြဲျခင္းစသည္တို႔ကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။

 

ပညာရွင္မ်ား၏အျမင္

၁၀။    အေျခခံပညာဦးစီးဌာန၊ ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ (ၿငိမ္း) မွ လက္ရွိအေျခအေနအရ ဆရာ၊ ဆရာမ အေရအတြက္တိုးျမႇင့္ခန္႔ထားရန္ လိုအပ္ၿပီး အမ်ိဳးသား ဆရာမ်ား ျပန္လည္တိုးပြားလာ ေစရန္ မူဝါဒမ်ားကို လက္ေတြ႕က်က်ျပင္ဆင္ရန္ႏွင့္ ဆရာအတတ္သင္ ေ႐ြးခ်ယ္မႈသင္တန္းမူကို လည္း  ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ရာထူးတစ္ခုတြင္ ႏွစ္ကာလၾကာရွည္ျခင္း၊ ရာထူး တိုးမလြယ္ျခင္း၊ လစာႏွင့္ခံစားခြင့္နည္းပါးျခင္းသည္လည္း အပါအဝင္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕တိုင္း ေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းဆရာအလုပ္ကို ေလၽွာက္ထားမႈအလြန္နည္းပါးၿပီး အခ်ိဳ႕ ေနရာမ်ားတြင္ ပိုလၽွံေနသည့္အတြက္ မူဝါဒပိုင္းကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ 

၁၁။    ဘက္စုံလႊမ္းၿခဳံႏိုင္ေသာ ပညာေရးက႑ေလ့လာသုံးသပ္ေရးလုပ္ငန္းႏွင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းအစီရင္ခံစာမ်ားမွ လက္ရွိဆရာရာထူးတိုးစနစ္အစား လမ္းသြယ္တစ္ခုစီအလိုက္ ရာထူး တိုးစနစ္သစ္သို႔ ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးရန္ ေထာက္ခံအႀကံျပဳျခင္းႏွင့္ အေျခခံပညာအဆင့္တစ္ခုခ်င္း အတြင္းတြင္ အရည္အေသြးရွိေသာ ဆရာမ်ား ေရရွည္တည္ၿမဲေရးအတြက္ ဆရာလစာႏွင့္ ခ်ီးျမႇင့္ ေငြမ်ားကို ျပန္လည္သုံးသပ္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ ဆရာရာထူးတိုးျမႇင့္ ျခင္းသည္ လုပ္သက္ႏွစ္မ်ားကိုသာ အေျခခံျခင္းမဟုတ္ဘဲ အရည္အေသြးရွိေသာ ဆရာ၏စြမ္းေဆာင္ရည္ သုံးသပ္အကဲျဖတ္ျခင္းစနစ္ကို အေျခခံ၍ေဆာင္႐ြက္သင့္ေၾကာင္း အေျခခံပညာဉီးစီးဌာန၊ ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ (ၿငိမ္း)မွလည္း ထပ္မံအႀကံျပဳထားပါသည္။

၁၂။    ပညာေရးမႉးခ်ဳပ္ ဦးကိုေလးဝင္းက “အမ်ိဳးသားေက်ာင္းဆရာအျဖစ္ အသက္ေမြးဝမ္း ေက်ာင္းျပဳလုပ္မႈမ်ားျပားလာေစရန္ အစိုးရအေနျဖင့္ ဆရာမ်ား၏ စားဝတ္ေနေရးႏွင့္ လူမႈဘဝ ဖူလုံေရးအတြက္ လုံေလာက္ေသာဝင္ေငြရရွိေစရန္ ေဆာင္႐ြက္ေပးသင့္ေၾကာင္း၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားသို႔ အမ်ိဳးသားမ်ား ပိုမိုတက္ေရာက္ႏိုင္ေစေရးအတြက္လည္း ဝင္ခြင့္ေ႐ြးခ်ယ္သည့္ စနစ္မ်ား ျပင္ဆင္ေပးသင့္ေၾကာင္း” အႀကဳံျပဳထားပါသည္။  ထို႔အျပင္ “ဆရာမမ်ားထက္ ဆရာ မ်ားသည္ သင္ၾကားေရးပိုင္းတြင္ ကေလးမ်ား၏ စြန္႔ဦးတီထြင္လိုမႈ၊ နည္းလမ္းေဟာင္းမ်ားကို နည္းသစ္မ်ားျဖင့္ ျပန္လည္ခ်ဥ္းကပ္လိုမႈစသည့္ဗီဇမ်ားကို ႏႈိးဆြႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ သေဘာရွိျခင္းတို႔ ေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား စာသင္ခန္းကို စြန္႔ခြာမႈသည္ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ စာသင္ခန္း မ်ားျဖစ္ေပၚေစေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈျဖစ္ေနသည္”ဟု သုံးသပ္ထားပါသည္။  ထို႔အျပင္ ၎က “ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အေျခခံပညာေရးသည္ ကေလးမ်ား ကာယ၊ ဉာဏ၊ မိတၱ၊ စာရိတၱ၊ ေဘာဂဟူသည့္ ဗလငါးတန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစသည့္ ဘက္စုံပညာေရးသို႔ ဦးတည္သြားေနေသာေၾကာင့္ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ သင္ၾကားေပးရန္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာမမ်ားသာမက ဆရာမ်ားလည္း လိုအပ္ လ်က္ရွိေၾကာင္း” ထပ္မံအႀကံျပဳေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။

၁၃။    ဘက္စုံလႊမ္းၿခဳံေသာ ပညာေရးက႑ေလ့လာသုံးသပ္ေရးလုပ္ငန္း (Comprehensive Education Sector Review -CESR) ၏ အစီရင္ခံစာတြင္လည္း ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ ၎တို႔၏ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ေပ်ာ္ေမြ႕ေစေရးအတြက္ လစာႏွင့္ေထာက္ပံ့ေၾကးေပးေနမႈမ်ားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳထား ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ရာထူးတိုးစနစ္သည္လည္း လုပ္သက္ႏွစ္ (အေတြ႕အႀကဳံ)ေပၚမူတည္၍ ရာထူးတိုးျမႇင့္ေပးေနပါသည္။ ထို႔ကဲ့သို႔တိုးျမႇင့္ေပးေသာအခါ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားေပးျခင္းႏွင့္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားတြင္ သြားေရာက္ ပညာသင္ၾကားေပးျခင္းစသည့္ အေတြ႕အႀကဳံမ်ားပါ ထည့္တြက္ စဥ္းစားေပးသင့္ေၾကာင္း ယင္းအစီရင္ခံစာထဲတြင္ ထပ္မံအႀကဳံျပဳထားပါသည္။

 

ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏ေဆာင္႐ြက္ေနမႈမ်ား

၁၄။    ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ပင္ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း အမ်ိဳးသားဆရာရွားပါးမႈျပႆနာကို ရင္ဆိုင္ ၾကရပါသည္။ အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေက်းလက္ေဒသမ်ား၌ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝၿပီး အေတြ႕အႀကဳံ ရွိေသာ ေက်ာင္းဆရာမ်ားရရွိေရးအတြက္ ခက္ခဲစြာျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ေနရပါသည္။ ေဝးလံ ေခါင္ဖ်ားေဒသမ်ားတြင္ ဆရာမ်ားစြာလိုအပ္လ်က္ရွိသျဖင့္ သင္တန္းဆင္းၿပီးကာစ ဆရာမ်ားကို ခန္႔ထားေလ့ရွိၿပီး လက္ရွိမူအရ ဆရာလိုအပ္ခ်က္ျဖည့္ဆည္းရန္ ေန႔စားလေပးဆရာမ်ားကို ထိုေဒသမ်ားတြင္ ခန္႔ထားေလ့ရွိပါသည္။

၁၅။    အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံမွ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာ အရပ္ေဒသ မ်ားသို႔ သြားေရာက္သင္ၾကားရန္အတြက္ တြန္႔ဆုတ္ေနၾကသည္မွာ ၎တို႔ေနထိုင္ရန္ အိမ္ရာ မ်ားလုံေလာက္မႈမရွိျခင္း၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ား နည္းပါးျခင္း၊ သြားလာရခက္ခဲျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ ေက်းလက္ေဒသမ်ားတြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနသည့္ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏လစာသည္ ပ်မ္းမၽွလစာထက္နည္းပါးေနေသာေၾကာင့္ ဗဟိုအစိုးရ ႏွင့္ အေထြေထြခြဲေဝခ်ေရးရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ (General Allocation Fund -GAU) တို႔မွ ၎တို႔အား လုပ္ငန္းခြင္၌ေပ်ာ္ေမြ႕ေစရန္ ဆြဲေဆာင္မႈေပးျခင္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ 

၁၆။    အင္ဒိုနီးရွားအစိုးရအေနျဖင့္ ေက်ာင္းဆရာႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒကို ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလက ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။ ဤဥပေဒထဲတြင္ အရည္အခ်င္းရွိေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္ေပးေရး၊ ဆရာလုပ္ငန္းကို အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေစရန္ ဆြဲေဆာင္ မႈမ်ားေပးေရးစသည္တို႔ကို ဥပေဒတြင္ထည့္သြင္းခဲ့ပါသည္။ ၎ဥပေဒထဲတြင္ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေနျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုမွ အျခားေဝးလံသည့္ၿမိဳ႕နယ္တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ပါက ပုံမွန္ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ေပးလ်က္ရွိသည့္အျပင္ေန႔စားလေပး ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားကိုလည္း ရပ္ေဝးေဒသသို႔ သြားေရာက္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ပါက အၿမဲတမ္းဝန္ထမ္းမ်ား၏ အေျခခံလစာကဲ့သို႔ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ားေပးရန္လည္း ဥပေဒထဲတြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။   ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ အတြင္း ဆရာမ်ား၏လစာႏွင့္ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ားကို ပညာေရးအသုံးစရိတ္၏ (၅၀) ရာခိုင္ႏႈန္း (သို႔မဟုတ္) အေမရိကန္ေဒၚလာ (၁၆.၅) မီလီယံ သုံးစြဲေၾကာင္းသိရွိရပါသည္။

၁၇။    ၎အျပင္ ပညာေရးက႑အသုံးစရိတ္အတြက္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္တြင္ ႐ူပီး (၄၁၉) ထရီလီယံ မွ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ႐ူပီး (၄၄၄) ထရီလီယံ၊ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၃၀.၉) ဘီလီယံအထိ တိုးျမင့္သုံးစြဲ ခဲ့ပါသည္။  အစိုးရအေနျဖင့္ ရပ္ေဝးေဒသသို႔ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနၾကရသည့္ ပညာေရး ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္ နယ္ေျမအခက္အခဲႏွင့္ ေက်ာင္းအဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚ မူတည္၍ ေထာက္ပံ့ေၾကးေငြမ်ားေပးအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ မူလတန္းျပႏွင့္အလယ္တန္းျပ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ District Allowances (နယ္ေျမေဒသအလိုက္ ေထာက္ပံ့ေၾကးေငြ) မ်ားကို အေျခခံလစာ ႐ူပီး (၁၅,၀၀၀) တြင္ ၎ပ်မ္းမၽွလစာ၏ (၁၀) ဆခန္႔ေပးလ်က္ရွိပါသည္။  အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရးက႑အသုံးစရိတ္ သုံးစြဲမႈမွာ တျဖည္းျဖည္းတိုးျမႇင့္လာျခင္း၊ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာေဒသမ်ားတြင္ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ားေပးျခင္းကို ဥပေဒထဲတြင္ ျပ႒ာန္း ထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

၁၈။    ၎အျပင္ အိႏၵိယႏွင့္နီေပါႏိုင္ငံရွိ ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားသည္ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာေဒသ မ်ားသို႔ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရန္အတြက္ ဘာသာစကားမ်ား၊ လူမႈဆက္ဆံေရးမ်ားစသည့္ အခက္ အခဲမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရပါသည္။ ယင္းအခက္အခဲမ်ားကို ေျဖရွင္းရန္အတြက္ ေဒသခံအမ်ိဳးသမီး မ်ားအား ရက္တိုသင္တန္းမ်ား ပို႔ခ်ေပးျခင္း၊ အိမ္ရာ၊ အစားအေသာက္ စသည္တို႔ကို ေထာက္ပံ့ ေပးျခင္းျဖင့္ ရပ္ေဝးေဒသမ်ားတြင္ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ ဆရာလိုအပ္ခ်က္မ်ားကိုပါ ေျဖရွင္းေပး လ်က္ရွိပါသည္။ ေဒသခံအစိုးရအေနႏွင့္ ေဒသခံဆရာမ်ားအတြက္ ရက္တိုသင္တန္းမ်ားအျပင္ ရက္ရွည္သင္တန္းမ်ားကိုလည္း ထပ္မံျဖည့္စြက္၍ သင္တန္းမ်ားပို႔ခ်ေပးလ်က္ရွိပါသည္။

 

နိဂုံး

၁၉။    အေျခခံပညာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ရာထူးအဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား၊ လက္ရွိမူဝါဒမ်ား၊  အထူး သျဖင့္ လုပ္ခလစာနည္းပါးျခင္း၊ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေသာေဒသ မ်ားတြင္ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ား အတြက္ အိမ္ရာအခက္အခဲမ်ားရွိေနျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တြင္ ဆရာမၿမဲျခင္း၊ ဆရာ၊ ဆရာမအင္အား မလုံေလာက္ျခင္းစသည့္ျပႆနာမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ႀကဳံေတြ႕ေနရပါသည္။  အေျခခံပညာေရးက႑တြင္ အမ်ိဳးသမီးဆရာမ်ား မ်ားျပားေနၿပီး အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား နည္းပါးေနလ်က္ရွိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝေသာ အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား တိုးျမႇင့္ေခၚယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ေရွ႕ဆက္ေဆာင္႐ြက္မည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ပါဝင္လ်က္ရွိပါသည္။

၂၀။    ပညာေရးက႑တြင္ ဆရာမမ်ား၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေကာင္းရွိေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား ၏ စာသင္ခန္းအတြင္း ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေသာ စြမ္းရည္ (Class Control) မ်ားလည္းမရွိမျဖစ္ လိုအပ္ ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ေက်ာင္းစည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး ပိုမိုေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္အတြက္လည္း  အမ်ိဳးသားဆရာမ်ား ပိုမိုလိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ အနာဂတ္တြင္ သားေကာင္းရတနာမ်ား ေပၚထြန္း လာေစရန္ သင္ၾကားျပသေပးမည့္  ဆရာ၊ ဆရာမ၏အခန္းက႑သည္လည္း  လြန္စြာပင္ အေရး ႀကီးေသာေၾကာင့္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားအတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ၿပီး သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္သည့္ မူဝါဒမ်ားျဖစ္ေပၚလာေစေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳေစရန္ ေရးသားျပဳစုတင္ျပလိုက္ရပါသည္။

 

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္ အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္သုေတသန ဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၁၇.၀၅.၂၀၁၉