Skip to main content

သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္း (Safeguard Bill)

 

သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္း (Safeguard Bill)

နိဒါန္း

၁။   ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈလမ္းေၾကာင္းေပၚသို႔ေရာက္ရွိေနေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ အေလၽွာက္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈက႑ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ ပို႔ကုန္သြင္းကုန္က႑သည္ အေရးႀကီး လ်က္ရွိေနပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံအသီးသီးႏွင့္ကုန္သြယ္မႈ ေဆာင္႐ြက္လၽွက္ရွိရာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းႏွင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈကို အဓိကထား ကုန္သြယ္လ်က္ရွိေနပါသည္။ လက္ရွိ အေျခအေနအရ ပို႔ကုန္ထက္သြင္းကုန္ပမာဏ ပိုမိုမ်ားျပားေနပါသည္။  ျပည္ပမွတင္သြင္းလာေသာ ကုန္စည္ပမာဏ မ်ားျပားလာျခင္းေၾကာင့္ ျပည္တြင္းရွိ အလားတူ ကုန္စည္ထုတ္လုပ္သူမ်ား ထိခိုက္နစ္နာမႈမွ ကာကြယ္ကုစားႏိုင္ရန္ သြင္းကုန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒၾကမ္းမ်ားလိုအပ္သျဖင့္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ေရးဆြဲခဲ့ပါသည္။

 

သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္း

၂။       သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္းအား ၂၀၁၇ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔က ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာ၌ အမ်ားျပည္သူသိရွိေလ့လာ အႀကံျပဳႏိုင္ေစရန္အလို႔ငွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ယင္း ဥပေဒၾကမ္းအား စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း ဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ေရးဆြဲၿပီး အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္တြင္ စတင္ေဆြးေႏြးေဆာင္႐ြက္ သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။

 

သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာစကားရပ္မ်ား

၃။       သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ စကားရပ္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-

(က)   သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္း။      ၎မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ တင္သြင္းလာသည့္ ကုန္ပစၥည္း တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး၏ သြင္းကုန္ပမာဏသည္ ယင္းကုန္စည္ႏွင့္အလားတူ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ တိုက္႐ိုက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္ ကုန္စည္ကိုထုတ္လုပ္ေသာ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈ ပမာဏထက္ သိသာထင္ရွားစြာ ျမင့္တက္လာသည့္ ပမာဏကိုလည္းေကာင္း၊ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ျခင္းအားျဖင့္ ျမင့္တက္လာသည့္ ပမာဏကိုလည္းေကာင္းဆိုပါသည္။

(ခ)    သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံ။       ၎မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ တင္သြင္းလာသည့္ ကုန္စည္ပမာဏ ျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ယင္းကုန္စည္ႏွင့္အလားတူ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ တိုက္႐ိုက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္ ျပည္တြင္းကုန္စည္ကို ထုတ္လုပ္သူ၏ လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ ျပင္းထန္ေသာထိခိုက္နစ္နာမႈ သို႔မဟုတ္ ယင္းသို႔ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာပါက ကာကြယ္ေပးေသာအစီအမံကို ဆိုပါသည္။ ယင္းအစီအမံမ်ားမွာ ယာယီအကာအကြယ္ေပးမႈ အေကာက္ခြန္စည္းၾကပ္ျခင္း၊  အကာအကြယ္ေပးမႈ အေကာက္ခြန္ စည္းၾကပ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ သြင္းကုန္ပမာဏ ကန္႔သတ္ျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။

(ဂ)    ယာယီအကာအကြယ္ေပးမႈ အေကာက္ခြန္ (Provisional Safeguard Duty)။ ၎မွာ ဤဥပေဒအရ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈေဆာင္႐ြက္ ေနစဥ္ကာလအတြင္း ျပည္တြင္းကုန္စည္ ထုတ္လုပ္သူမ်ား အေပၚ ျပင္းထန္ေသာ ထိခိုက္နစ္နာမႈကိုလည္းေကာင္း၊ ယင္းသို႔ ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ကိုလည္းေကာင္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ အေကာက္ခြန္ဥပေဒအရ ေကာက္ခံသည့္ အေကာက္ခြန္အျပင္ ထပ္တိုးစည္းၾကပ္သည့္ ယာယီအေကာက္ခြန္ကို ဆိုလိုပါသည္။

(ဃ)   ကာကြယ္ေပးမႈအေကာက္ခြန္(Safeguard Duty)။                 ၎မွာ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈ အၿပီးသတ္ ေတြ႕ရွိဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာေသာျပည္တြင္း ကုန္စည္ထုတ္လုပ္သူမ်ားအေပၚ ျပင္းထန္ေသာထိခိုက္နစ္နာမႈ ကိုလည္းေကာင္း၊ ယင္းသို႔ ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈကိုလည္းေကာင္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအထိ စည္းၾကပ္ ေကာက္ခံျခင္းျဖစ္ၿပီး အေကာက္ခြန္ဥပေဒအရ ေကာက္ခံသည့္ အေကာက္ခြန္အျပင္ ထပ္တိုးစည္းၾကပ္သည့္ အေကာက္ခြန္ကိုဆိုပါသည္။

ဥပေဒၾကမ္း၏ရည္႐ြယ္ခ်က္

၄။       သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္း၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

(က)    ကုန္စည္တစ္မ်ိဳး၏သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းေၾကာင့္ျပည္တြင္းရွိအလားတူ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ တိုက္႐ိုက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္ကုန္စည္ထုတ္လုပ္မႈမ်ားအေပၚ ျပင္းထန္ေသာ ထိခိုက္နစ္နာမႈ သို႔မဟုတ္ ယင္းသို႔ ျဖစ္ေစရန္ၿခိမ္းေျခာက္မႈတို႔ျဖစ္ ေပၚလာပါက ကာကြယ္ေပးႏိုင္မည့္ အစီအမံမ်ားကို က်င့္သုံးႏိုင္ေစရန္၊

(ခ)     အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္း ျပည္တြင္းကုန္စည္ထုတ္လုပ္သူမ်ား၏ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေစရန္၊

(ဂ)     ျဖစ္ေပၚလာသည့္ ထိခိုက္နစ္နာမႈသည္ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္မႈႏွင့္ က်ိဳးေၾကာင္း ဆက္စပ္မႈရွိပါက  ကာကြယ္ေပးႏိုင္ရန္အတြက္ အဆိုပါသြင္းကုန္အေပၚ လုံေလာက္ ေသာကာကြယ္မႈ အခြန္ကိုစည္းၾကပ္ရန္။

 

သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

၅။       ယင္းဥပေဒၾကမ္းတြင္ အခန္း (၁၂) ခန္း၊ ပုဒ္မ  ၅၃ ခုပါရွိပါသည္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွာ-

(က)   ေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ ဦးစီးဌာနကိုတာဝန္ ေပးအပ္ျခင္းႏွင့္ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းျခင္း။        သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းမွကာကြယ္ေပးမႈေကာ္မတီကို စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး (ဥကၠ႒) အပါအဝင္ ပုဂၢိဳလ္ ၉ ဦးထက္ မပိုေသာအဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းရပါမည္။ ဝန္ႀကီးဌာနသည္ ေကာ္မတီႏွင့္စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕၏႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ားကို တာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ဦးစီးဌာနကို တာဝန္ေပးအပ္ရပါမည္။ ေကာ္မတီသည္ ဤဥပေဒအရ စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ အျခားတာဝန္မ်ား ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ ဦးစီးဌာနမွဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ကြ်မ္းက်င္ေသာ ဝန္ထမ္းမ်ား ဦးေဆာင္ပါဝင္သည့္ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕ကိုလိုအပ္သလို ဖြဲ႕စည္း တာဝန္ေပးအပ္ရပါမည္။

(ခ)    စိစစ္ျခင္းႏွင့္စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္း။     သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းေၾကာင့္ ျပင္းထန္စြာ ထိခိုက္နစ္နာေသာ ျပည္တြင္းကုန္စည္ထုတ္လုပ္သူ သို႔မဟုတ္ အဆိုပါ ကုန္စည္ ထုတ္လုပ္သူ၏ ကိုယ္စားလွယ္သည္ ဦးစီးဌာနသို႔ သတ္မွတ္ထားေသာ ေလၽွာက္လႊာပုံစံျဖင့္ ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္ေပးပါရန္ တင္ျပေလၽွာက္ထားရပါမည္။ ဦးစီးဌာနသည္ ေလၽွာက္လႊာလက္ခံသည့္ ေန႔မွစ၍   ၅ ရက္အတြင္း စုံစမ္းစစ္ေဆးရန္ သတ္မွတ္အေထာက္အထား အခ်က္အလက္ ပါဝင္မႈရွိ မရွိ ကနဦးစိစစ္၍ ေကာ္မတီသို႔ တင္ျပရပါမည္။ ေကာ္မတီသည္ ဦးစီးဌာန၏ တင္ျပခ်က္အေပၚ မူတည္၍  စုံစမ္းစစ္ေဆးရန္ သင့္မသင့္ကို ဆုံးျဖတ္ၿပီး စစ္ေဆးသင့္ေၾကာင္း ဆုံးျဖတ္ပါက စုံစမ္း စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းတာဝန္ေပးအပ္ရပါမည္။

စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕သည္ တာဝန္ေပးအပ္သည့္ ေန႔မွစ၍ စုံစမ္းစစ္ေဆး ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားကို စတင္ေဆာင္႐ြက္ ရပါမည္။ ယင္းအဖြဲ႕သည္ စစ္ေဆးမႈစတင္ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေလၽွာက္ထားတင္ျပ သူမ်ားႏွင့္ အက်ဳံးဝင္ဆက္ႏြယ္သူမ်ားထံသို႔ အေၾကာင္းၾကားရပါမည္။ ယင္းအဖြဲ႕သည္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အက်ဳံးဝင္ဆက္ႏြယ္သူမ်ားထံသို႔ ေမးခြန္းမ်ား ေပးပို႔ေမးျမန္းျခင္း၊ အမ်ားျပည္သူ ေရွ႕ေမွာက္ၾကားနာျခင္း (သို႔မဟုတ္) အျခားသင့္ေတာ္ေသာ နည္းမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္ပါသည္။

(ဂ) ထိခိုက္နစ္နာမႈကို စိစစ္အကဲျဖတ္ျခင္းႏွင့္ ယာယီကာကြယ္ေပးမႈ အခြန္စည္းၾကပ္ျခင္း။ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔သည္ ျပည္တြင္းကုန္စည္ ထုတ္လုပ္သူ၏လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ ျပင္းထန္ေသာ ထိခိုက္နစ္နာမႈ (သို႔မဟုတ္) ယင္းသို႔ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈႏွင့္ သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္း တို႔အၾကား ျဖစ္ေပၚသည့္ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆက္ႏြယ္မႈအား ေဖာ္ျပႏိုင္မွသာလၽွင္ ျပင္းထန္ေသာ ထိခိုက္နစ္နာမႈျဖစ္ေစသည္ (သို႔မဟုတ္) ယင္းသို႔ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္သည္ဟု ဆုံးျဖတ္ရပါမည္။ ယင္းကဲ့သို႔ မဟုတ္ဘဲ အျခားေသာအေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ ျပည္တြင္း ကုန္စည္ထုတ္လုပ္သူ၏ လုပ္ငန္းကို ထိခိုက္မႈနစ္နာမႈ ျဖစ္ေပၚေစသည္ဟု စိစစ္ေတြ႕ရွိပါက ယင္းထိခိုက္ နစ္နာမႈမ်ိဳးကို သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းေၾကာင့္ဟု ဆုံးျဖတ္ျခင္းမျပဳရပါ။

စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕သည္ ထိခိုက္နစ္နာမႈကို ကနဦးစိစစ္အကဲျဖတ္ခ်က္အရ ျပည္တြင္းကုန္စည္ ထုတ္လုပ္သူ၏ လုပ္ငန္းထိခိုက္နစ္နာမႈသည္  ျပန္လည္ရပ္တည္ႏိုင္ရန္ ခက္ခဲေသာအေရးေပၚ အေျခအေနေပၚေပါက္ေၾကာင္း စိစစ္ေတြ႕ရွိ ပါက စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈ ေဆာင္႐ြက္ေနသည့္ ကာလအတြင္း တင္သြင္းလာသည့္ ကုန္စည္အေပၚယာယီစည္းၾကပ္မႈ ျပဳလုပ္ရန္ေကာ္မတီသို႔ တင္ျပႏိုင္ပါသည္။ ေကာ္မတီသည္ အၿပီးသတ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္မတိုင္မီ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ယာယီကာကြယ္ေပးမႈ အေကာက္ခြန္ ကိုစည္းၾကပ္ႏိုင္ပါသည္။ ယင္းအခြန္စည္းၾကပ္ရာတြင္ အမ်ားဆုံးရက္ေပါင္း ၂၀၀ အထိသာစည္းၾကပ္ႏိုင္ပါသည္။

(ဃ)   ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံမ်ားဆုံးျဖတ္ျခင္း။     စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔သည္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အခ်ိန္ကာလအတြင္း စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈကို ေဆာင္႐ြက္ၿပီးေနာက္ အၿပီးသတ္ ေတြ႔ရွိခ်က္ကို အႀကံျပဳခ်က္မ်ားႏွင့္အတူ ေကာ္မတီသို႔ ဦးစီးဌာနမွတစ္ဆင့္တင္ျပ ရပါမည္။ သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ျပင္းထန္ေသာ ထိခိုက္နစ္နာျခင္း (သို႔မဟုတ္) ယင္းသို႔ ျဖစ္ေစရန္ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္း မရွိေၾကာင္းေတြ႕ရွိပါက ယာယီကာကြယ္ေပးမႈ အစီအမံကို ရပ္စဲရပါမည္။ ျဖစ္ပြားမႈကိုေတြ႕ရွိပါက ေအာက္ပါ ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံ တစ္ခု သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ခုစလုံးကို စစ္ေဆးခံရသည့္ကုန္စည္ အေပၚစည္းၾကပ္ႏိုင္ပါသည္-

 

(၁)    သတ္မွတ္ထားသည့္ ႏႈန္းထားအတိုင္း ကာကြယ္ေပးမႈအေကာက္ခြန္ကို ေကာက္ခံျခင္း ၊

(၂)    သြင္းကုန္ပမာဏကန္႔သတ္ျခင္း။

          ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံမ်ား က်င့္သုံးရာတြင္ သြင္းကုန္အေပၚေကာက္ခံသည့္ ကာကြယ္ေပးမႈ အေကာက္ခြန္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ စီမံကိန္းႏွင့္ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ လည္းေကာင္း၊ သြင္းကုန္ပမာဏ ကန္႔သတ္ျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွလည္းေကာင္း ထုတ္ျပန္ထားေသာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္႐ြက္ရပါမည္။

(စ)    ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံက်င့္သုံးသည့္ကာလ။      ေကာ္မတီသည္ ျပည္တြင္းကုန္ စည္ထုတ္ လုပ္သူမ်ား၏ ထိခိုက္နစ္နာမႈကို ကုစားေပးရန္အတြက္ လိုအပ္သည့္အတိုင္း အတာထိကာကြယ္ ေပးမႈအစီအမံကို က်င့္သုံးႏိုင္ၿပီး က်င့္သုံးႏိုင္သည့္ကာလသည္ လုပ္ငန္းအေျခအေနျပန္လည္ တိုးတက္ရန္ လိုအပ္ေသာ အခ်ိန္ကာလ အထိသာျဖစ္ပါသည္။

          ကုန္စည္တစ္မ်ိဳးအေပၚစတင္က်င့္သုံးမႈကာလသည္ အမ်ားဆုံး ၄ ႏွစ္အထိသာ က်င့္သုံးႏိုင္ပါသည္။ ကုန္စည္အေပၚတြင္ အစီအမံကာလႏွင့္ သက္တမ္းတိုး ကာလအပါအဝင္ အမ်ားဆုံး ၁၀ ႏွစ္အထိသာက်င့္သုံးႏိုင္ပါသည္။ အစီအမံက်င့္သုံး ထားၿပီးကုန္စည္အေပၚတြင္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ က်င့္သုံးမည္ဆိုပါက မူလသက္တမ္း ကုန္ဆုံးၿပီးေနာက္အနည္းဆုံး ၂ ႏွစ္ရပ္ နားၿပီးမွသာလၽွင္ ထပ္မံက်င့္သုံးရပါမည္။

 (င)   သြင္းကုန္ပမာဏကန္႔သတ္ျခင္း။     ေကာ္မတီသည္ ထိခိုက္နစ္နာမႈကို ကုစားေပးရန္ လုံေလာက္ေသာ က်ိဳးေၾကာင္းေဖာ္ျပခ်က္ ေတြ႔ရွိပါက စစ္ေဆးျခင္းခံရသည့္ ကုန္စည္၏ လြန္ခဲ့ေသာ ၃ ႏွစ္အတြင္း တင္သြင္းခဲ့သည့္ ပၽွမ္းမၽွသြင္းကုန္ပမာဏေအာက္ ေလ်ာ့နည္းေသာ ကန္႔သတ္ ပမာဏကို သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ ထိုသို႔ကန္႔သတ္မည္ ဆိုပါက စစ္ေဆးျခင္းခံရသည့္ ကုန္စည္ကို တင္ပို႔ေရာင္းခ်ျခင္းျဖင့္ စီးပြားျဖစ္ေနေသာ အဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံအားလုံးႏွင့္ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္း သေဘာတူညီခ်က္ ရယူရပါမည္။ အကယ္၍ သေဘာတူညီခ်က္ မရရွိပါကေကာ္မတီသည္ အဆိုပါ ႏိုင္ငံမ်ားမွ လြန္ခဲ့ေသာ ၃ ႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ယင္းကုန္စည္ကို တင္ပို႔ေရာင္းခ်ခဲ့သည့္ စုစုေပါင္းပမာဏ သို႔မဟုတ္တန္ဖိုး၏ အခ်ိဳးေပၚမူတည္၍ ကန္႔သတ္ပမာဏကို ခြဲေဝသတ္မွတ္ရပါမည္။

(စ)    အသိေပးအေၾကာင္းၾကားျခင္း။ ဦးစီးဌာနသည္ေကာ္မတီ၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္း မျပဳပါက ထိုဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို တင္ျပေလၽွာက္ထားသူမ်ားႏွင့္ အက်ဳံးဝင္ ဆက္ႏြယ္သူမ်ား ထံသို႔လည္းေကာင္း၊ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈစတင္မည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို သင့္ေလ်ာ္ေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ အမ်ားျပည္သူသို႔လည္းေကာင္း၊ အၿပီးသတ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ယင္းကုန္စည္ တင္ပို႔သည့္ႏိုင္ငံမ်ား၊ အက်ဳံးဝင္ဆက္ ႏြယ္သူမ်ားႏွင့္ အမ်ားျပည္သူသို႔လည္းေကာင္း အသိေပး အေၾကာင္းၾကားရပါမည္။ ေကာ္မတီသည္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈ စတင္ရန္ဆုံးျဖတ္ျခင္း၊ ကာကြယ္ေပးမႈအစီအမံ တစ္ခုခုကိုက်င့္သုံးျခင္း၊ သက္တမ္းတိုးျခင္း (သို႔မဟုတ္) ရပ္စဲျခင္းတို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အၿပီးသတ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးအဖြဲ႔၊ ကာကြယ္ေပးမႈ ေကာ္မတီသို႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပို႔ရပါမည္။

(ဆ)   ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ပတ္သက္၍လိုက္နာရမည့္တာဝန္မ်ား။      ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရး အဖြဲ႔အစည္းမွ ျပ႒ာန္းထားသည့္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ အေကာက္ခြန္ဆိုင္ရာ အေထြေထြ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၉၉၄ ခုႏွစ္) ႏွင့္ ကာကြယ္ေပးမႈ ဆိုင္ရာသေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံအျဖစ္ လိုက္နာရမည့္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားႏွင့္အညီ က်င့္သုံးေဆာင္႐ြက္ရပါမည္။ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲမႈမ်ား ေပၚေပါက္လာပါက ယင္းသေဘာတူညီခ်က္ မ်ားပါ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာက်င့္သုံး ေဆာင္႐ြက္ရပါမည္။

 

ကုန္သြယ္မႈ အေျခအေန 

၆။       ၂၀၁၆-၂၀၁၇ဘ႑ာႏွစ္မွ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္ (ဒီဇင္ဘာလအထိ)  ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း သို႔အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အာဆီယံ  ၉ ႏိုင္ငံအပါအဝင္ ႏိုင္ငံစုစုေပါင္း  ၂၂၅ ႏိုင္ငံမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပစၥည္းမ်ား(၃၆.၇ ရာခိုင္ႏႈန္း)၊ လုပ္ငန္းသုံးပစၥည္းမ်ား (၃၈.၇ ရာခိုင္ႏႈန္း)၊ လူသုံးကုန္ ပစၥည္းမ်ား (၂၄.၅ ရာခိုင္ႏႈန္း) စုစုေပါင္းသြင္းကုန္တန္ဖိုး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၀၃၀၁.၃၇၄သန္း တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။ သြင္းကုန္ပမာဏ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆၄၇၀.၉၈၁ သန္း (၃၂.၇၄ ရာခိုင္ႏႈန္း) အမ်ားဆုံးတင္သြင္းခဲ့ၿပီး ဒုတိယမွာ စင္ကာပူႏိုင္ငံမွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈၂၁၉.၈၀၈ သန္း (၁၆.၃၄ရာခိုင္ႏႈန္း) ႏွင့္ တတိယမွာ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၂၇၄.၄၈၅ သန္း (၁၂.၄၇ ရာခိုင္ႏႈန္း) တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။

၇။       ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအပါအဝင္ ႏိုင္ငံစုစုေပါင္း ၁၉၃ ႏိုင္ငံသို႔ လယ္ယာထြက္ကုန္၊ တိရစၧာန္ထြက္၊ ေရထြက္၊ သတၱဳတြင္းထြက္၊ သစ္ေတာထြက္၊ စက္မႈ ကုန္ေခ်ာပစၥည္းမ်ားႏွင့္ အျခားပစၥည္းမ်ား စုစုေပါင္းပို႔ကုန္တန္ဖိုး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၉၃၃၃.၉၈ သန္း  တင္ပို႔ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပို႔ကုန္ထက္သြင္းကုန္ပမာဏ ပိုမိုမ်ားျပားေနပါသည္။

 

ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္

၈။       စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စီးပြားေရး ပိုမိုေကာင္းမြန္ လာရန္အတြက္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိရာမွာ ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္ေရးကို အဓိကဦးစားေပးၿပီး လုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိပါသည္။ ပို႔ကုန္က႑တြင္ ယခုလက္ရွိ ပမာဏထက္ သုံးဆအထိ တိုးတက္တင္ပို႔ႏိုင္ေရးအတြက္ အစိုးရသစ္အေနျဖင့္ စီးပြားေရးမူဝါဒမ်ားခ်မွတ္၍ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိပါသည္။ ယင္းသို႔ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိရာတြင္ ကုန္သြယ္ေရးဦးစီးဌာနအေနျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈဆိုင္ရာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း မ်ားကို ေျဖေလၽွာ႔ေပးျခင္း၊ ကန္႔သတ္ထားေသာ ပို႔ကုန္အမယ္မ်ားကို ေျဖေလၽွာ႔ေပးျခင္း၊ ပုဂၢလိကက႑ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ပုဂၢလိကက႑ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ေကာ္မတီကိုဖြဲ႔စည္းၿပီး က႑အသီးသီးတြင္ ရင္ဆိုင္ႀကဳံေတြ႔ေနရသည့္ အခက္အခဲမ်ားကို ပူးေပါင္းေျဖရွင္းေပးလ်က္ ရွိပါသည္။ ထိုသို႔ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ကုန္သြယ္မႈ အေျခအေနသည္ ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ တိုးတက္လာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။

၉။       စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြျပမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းေစရန္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈပိုေငြ ျဖစ္ေပၚလာေစရန္အတြက္ ပို႔ကုန္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ပို႔ကုန္မဟာဗ်ဴဟာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအစီအစဥ္မ်ား ခ်မွတ္ျခင္း၊ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ားေျဖေလၽွာ႔ျခင္း၊ ပုဂၢလိကက႑အား အားေပးျခင္း၊ တန္ဖိုးျမႇင့္ထုတ္ကုန္မ်ား တင္ပို႔ႏိုင္ေရးအားေပးျခင္း၊ GSP (Generalized Scheme of Preferences) ကဲ့သို႔ ပို႔ကုန္ဆိုင္ရာ အခြန္သက္သာခြင့္ရရွိၿပီး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ပို႔ကုန္ေစ်းကြက္ တိုးခ်ဲ႕တင္ပို႔ႏိုင္ေရး ကိစၥမ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ 

 

ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ခ်က္

၁၀။     ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ားစုမွာ အေသးစားအလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္း မ်ားျဖစ္သျဖင့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားမွ သတ္မွတ္ေပါက္ေစ်းထက္ အဆမတန္ေလ်ာ့ခ်ကာ တင္သြင္း လာေသာ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္လာမႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ခံေနရေသာ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္း မ်ားအေပၚ အကာအကြယ္ေပးေသာဥပေဒၾကမ္း (Safeguard Bill) ေရးဆြဲရန္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ ကုန္သြယ္ေရးဦးစီးဌာနႏွင့္ ပုဂၢလိကက႑ကိုယ္စားျပဳ ကုန္သည္ စက္မႈအသင္းခ်ဳပ္ (UMFCCI) တို႔ေဆြးေႏြးခဲ့ပါသည္။  ေစ်းကြက္ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္မႈမ်ားကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မည့္ အခြန္စည္းၾကပ္သည့္ စနစ္မ်ားႏွင့္ သြင္းကုန္စံႏႈန္းမ်ား သတ္မွတ္ျခင္းစသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ပါဝင္ရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ ကာကြယ္ေပးသည့္ စနစ္မ်ားခ်မွတ္ရာတြင္ ျပည္တြင္း Value-added လုပ္ငန္းမ်ားကိုအားေပးသည့္ သြင္းကုန္မ်ားကို အေလးထားသတ္မွတ္ေပးရန္၊ ျပည္တြင္းစားသုံးသူတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္ေပၚ မူတည္၍ ခ်ိန္ညႇိရန္ႏွင့္ တိက်မွန္ကန္ေသာ ေစ်းကြက္သုေတသန အခ်က္အလက္မ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ဥပေဒေရးဆြဲ ႏိုင္ရန္လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါသည္။ 

 

လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၏အျမင္

၁၁။     ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚခင္စန္းလႈိင္က  Safeguard Law ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ “ကုန္သြယ္မႈ ဟန္ခ်က္ညီေသာ အေျခအေနတစ္ရပ္ သို႔မဟုတ္ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြကို ေလၽွာ႔ခ်ႏိုင္ ရန္အတြက္ Safeguard Law ေခၚ သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒၾကမ္းကို ျပ႒ာန္းရန္လိုအပ္ေၾကာင္း၊ သြင္းကုန္အေပၚမွာ ကန္႔သတ္မႈေတြရွိလာမယ္ဆိုရင္ ဘာပဲေျပာေျပာ ျပည္တြင္းထြက္ကုန္ေပၚမွာ အားေပးလာႏိုင္မယ္။ ျပည္သူကလည္း အရည္အေသြးရွိတဲ့ ျပည္တြင္းျဖစ္ေတြကို အားေပးလာမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒျပ႒ာန္းမွာကို ေကာင္းတယ္လို႔ျမင္ တယ္”ဟု ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ 

 

WTO ၏ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းေၾကာင့္ထိခိုက္နစ္နာမႈအေပၚကုစားမႈ

၁၂။     သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းကို ကုစားမႈမ်ားအား (General Agreement on Tariffs and Trade – GATT) ၏ သဘာတူညီခ်က္အပိုဒ္ ၁၉ တြင္ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ယင္း သေဘာ တူညီခ်က္အရ အဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံတစ္ခုသည္ သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းကိုကာကြယ္ရန္ ေလၽွာက္ ထားႏိုင္ပါသည္။ ၎ႏိုင္ငံတြင္းသို႔ တင္သြင္းလာေသာ ကုန္ပစၥည္းအေရအတြက္ အလြန္မ်ားသည့္ အတြက္ ျပည္တြင္းတြင္ ၎ပစၥည္းထုတ္လုပ္သည့္လုပ္ငန္း သို႔တည္းမဟုတ္ ၎ႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ ေရာင္းခ်သည့္ အလားတူကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းကို ျပင္းထန္စြာထိခိုက္ေစေၾကာင္း ယူဆပါက ေလၽွာက္ထားႏိုင္ပါသည္။ အပိုဒ္ ၉ တြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အထူး ေဆာင္႐ြက္မႈႏွင့္ မတူညီေသာ ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။

 

ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕တြင္ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထိခိုက္ နစ္နာမႈအေပၚ ကုစားမႈမ်ား

၁၃။     ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕တြင္ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈဥပေဒ (Safeguard Law) ႏွင့္ ပတ္သက္၍  ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာကုစားမႈမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-

(က)   အိႏၵိယႏိုင္ငံ။      အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ သြင္းကုန္ပမာဏျမင့္တက္ျခင္းကို ကုစားသည့္ ဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဥပေဒ၏ ပုဒ္မ ၈ (ခ) တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ တြင္ ျပ႒ာန္းသည့္ သြင္းကုန္အေပၚတြင္ စည္းၾကပ္ေကာက္ခံသည့္အခြန္တြင္ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ားကို အေသးစိတ္ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာဥပေဒ၏ပုဒ္မ ၈ (ဂ) ႏွင့္ သြင္းကုန္အေပၚတြင္ စည္းၾကပ္ေကာက္ခံသည့္ အခြန္ (Transitional Products Specific Safeguard Duty) တို႔တြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ မွအိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ တင္သြင္းလာေသာ ပစၥည္းမ်ားေၾကာင့္ ျပည္တြင္းထုတ္ကုန္ လုပ္ငန္းကို ထိခိုက္ေစျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေသးစိတ္ျပ႒ာန္း ထားပါသည္။  ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္အထိ Safeguard ေဆာင္႐ြက္ရန္ WTO သို႔ ႏိုင္ငံေပါင္း ၃၆ ႏိုင္ငံမွ ၁၆၂ ႀကိမ္အေၾကာင္းၾကားခဲ့ၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ ၂၁ ႀကိမ္ (၁၂.၉၆ ရာခိုင္ႏႈန္း) အေၾကာင္းၾကားခဲ့ပါသည္။  ထို႔အတူ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္အထိ Safeguard Duty ခ်မွတ္ရန္စုံစမ္း စစ္ေဆးျခင္းခံရေသာ ႏိုင္ငံေပါင္း ၅၁ ႏိုင္ငံမွ အမႈေပါင္း ၃၂၄ မႈရွိခဲ့ၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ  ၄၃ မႈ(၁၃.၂၇ ရာခိုင္ႏႈန္း) ရွိပါသည္။

ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ေအာက္တြင္ရွိေသာ ျပည္တြင္းအခြန္ဦးစီးဌာန၏ Safeguard ဆိုင္ရာ ဦးစီးဌာနသည္ Safeguard Duty ခ်ထားေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ တာဝန္ရွိပါသည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒတြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ တင္သြင္းလာ ေသာ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုသည္ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းကို ထိခိုက္ႏိုင္ျခင္းရွိ/မရွိ စုံစမ္းစစ္ေဆးၿပီး ဗဟိုအစိုးရမွထိခိုက္မႈ ရွိႏိုင္သည္ဟုယူဆလၽွင္ ႏိုင္ငံေတာ္ျပန္တမ္းတြင္ ထည့္သြင္းထုတ္ျပန္ၿပီး ၎ပစၥည္းအေပၚ အေကာက္ခြန္ေကာက္ခံ ႏိုင္ပါသည္။ Safeguard Duty ခ်ထားျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သြင္းကုန္အေပၚ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ မည္သည့္ေနရာမွ တင္သြင္းလာသည္ ျဖစ္ေစ သြင္းကုန္အေပၚ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းကို ေကာက္ခံေဆာင္႐ြက္ရပါမည္။

ႀကိဳတင္၍ သက္တမ္းတိုးထားျခင္းမွအပ သြင္းကုန္အေပၚ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းကို ၄ ႏွစ္အၾကာ အထိသာ အႀကဳံးဝင္ပါသည္။ Safeguard ဆိုင္ရာဦးစီး ဌာနသည္ သက္တမ္းတိုးရန္လို/မလိုကို စဥ္းစားသုံးသပ္ၿပီးမွ တိုးျမႇင့္ရပါမည္။ မည္သို႔ပင္ အေျခအေနရွိသည္ျဖစ္ေစ Safeguard Duty ခ်ထားျခင္းကို စတင္ခ်ထားသည့္ေန႔မွ ၁၀ ႏွစ္အထိသာ ေဆာင္႐ြက္ရမည္။  သက္တမ္းကို တစ္ႏွစ္ထက္ပို၍ တိုးမည္ဆိုလၽွင္ Safeguard ဆိုင္ရာဦးစီးဌာနက လိုအပ္လၽွင္တိုး၍ ခ်မွတ္ရန္ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္ပါသည္။

(ခ)    မေလးရွားႏိုင္ငံ။       မေလးရွားႏိုင္ငံတြင္ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ကုစားမႈမ်ားတြင္ Safeguard သည္ လူသိအမ်ားဆုံးျဖစ္ပါသည္။ Safeguard ဥပေဒသည္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၂ ရက္တြင္ အသက္ဝင္ခဲ့ပါသည္။ စတင္ျပ႒ာန္းခ်ိန္တြင္ ျပည္သူလူထု၏ စိတ္ပါဝင္စားမႈ နည္းပါးခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၁ ရက္ ေန႔မွစတင္၍ ၎ဥပေဒကို စတင္အေရးယူ ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပါသည္။  ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ထိ WTO သို႔ Safeguard ေဆာင္႐ြက္ရန္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇ ႏိုင္ငံမွ အေၾကာင္းၾကားခဲ့ၿပီး မေလးရွားႏိုင္ငံမွ (၃) ႀကိမ္             (၁၁.၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္း) အေၾကာင္းၾကားခဲ့ပါသည္။  ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္အထိ Safeguard Duty ခ်မွတ္ရန္  ၂၇ ႏိုင္ငံ မွ ၁၁၃ မႈအေရးယူေဆာင္႐ြက္ခဲ့ၿပီး မေလးရွားႏိုင္ငံမွ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈ ၅ မႈ (၄.၄၂ရာခိုင္ႏႈန္း) ရွိပါသည္။

ဥပေဒျပဳေရး႐ႈေထာင့္မွၾကည့္လၽွင္ Safeguard ဆိုင္ရာအေရးယူျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ WTO ၏ Safeguard ဆိုင္ရာသေဘာတူညီခ်က္အရ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ Safeguard ဆိုင္ရာအေရးယူျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္မ်ားမွ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အစိုးရမွေသာ္လည္းေကာင္း စတင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ပါသည္။ Safeguard ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာအေရးယူျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ သြင္းကုန္တစ္ခုသည္ သိသိသာသာျမင့္တက္လာဖို႔ လိုအပ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ၎တင္ပို႔သည့္ ပစၥည္းသည္ ျပင္းထန္စြာထိခိုက္ေစသည္ သို႔မဟုတ္ ျပင္းတန္စြာထိခိုက္မႈကို ျဖစ္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္ေနေၾကာင္း ထင္ရွားရန္လိုအပ္ပါသည္။

စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး ေဆာင္႐ြက္ေနသည့္ ပစၥည္းတင္ပို႔မႈျမင့္တက္ျခင္းမွလြဲ၍ အျခားေသာပစၥည္းမ်ား တင္ပို႔မႈေၾကာင့္ ျပည္တြင္းကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားကို ထိခိုက္မႈရွိလာလၽွင္ ထိုကုန္ပစၥည္းမ်ားတင္ပို႔မႈ ျမင့္တက္မႈေၾကာင့္ ထိခိုက္ျခင္းသည္ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးေဆာင္႐ြက္ေနေသာ ကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ပတ္သက္ျခင္း မရွိေစရဟုဥပေဒတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ျပည္တြင္းကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းကို ထိခိုက္ေစသည္ သို႔မဟုတ္ ထိခိုက္ေစရန္ ၿခိမ္းေျခာက္ေနသည္ဟု လုံေလာက္သည့္ အေထာက္အထားရွိလၽွင္ အစိုးရသည္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ တိုင္ၾကားခ်က္မပါဘဲ အေရးယူမႈကို စတင္ေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္ပါသည္။ အေရးယူမႈ စတင္ေဆာင္႐ြက္ ေၾကာင္းကိုအမ်ားသိေစရန္ ေၾကညာရမည္။ အစိုးရ၏စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္းအေပၚ စိတ္ပါဝင္စားသူမ်ား ျဖစ္သည့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားမွ ပို႔ကုန္ေဆာင္႐ြက္ေနသူမ်ား ၎ပစၥည္းကို ထုတ္လုပ္ေနေသာ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားမွ ထုတ္လုပ္သူမ်ား ၎ပစၥည္းကိုတင္သြင္းေနေသာ ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ၎ပစၥည္းကို တင္ပို႔ေနေသာ ျပည္ပႏိုင္ငံ၏အစိုးရမ်ား၊ျပည္တြင္း မွထုတ္လုပ္သူမ်ားႏွင့္ ၎ပစၥည္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္႐ြက္ေနေသာ မေလးရွားႏိုင္ငံအတြင္းရွိ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈတြင္ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ပါသည္။

စိတ္ပါဝင္စားေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအားလုံးသည္ ၎တို႔၏ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ႏွင့္ သက္ေသ အေထာက္အထားမ်ားကို ျပည္သူမ်ားအၾကားတြင္ျပဳလုပ္ေသာ ၾကားနာမႈမ်ားတြင္ တင္ျပခြင့္ရွိပါသည္။ ထို႔အျပင္ စိတ္ပါဝင္စားေသာ အဖြဲ႔အားလုံးသည္ အျခားေသာအဖြဲ႔မ်ား၏ စာျဖင့္ေရးသားတင္ျပခ်က္ သို႔မဟုတ္ ႏုတ္ျဖင့္တင္ျပ ခ်က္မ်ားအေပၚတြင္ ျပန္လည္ေခ်ပခြင့္ သို႔တည္းမဟုတ္ Safeguard ဆိုင္ရာ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈသည္ အမ်ားျပည္သူ၏ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ပတ္သက္ျခင္းရွိ/မရွိ မွတ္ခ်က္ျပဳခြင့္ ရွိပါသည္။ ထို႔ေနာက္ အစိုးရသည္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္ေနေသာ ပစၥည္းအား မေလးရွားႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ အေရအတြက္မ်ားျပားစြာ တင္ပို႔ေနျခင္းသည္ Safeguard အရ အေရးယူေဆာင္႐ြက္ သင့္ျခင္းရွိ/မရွိ ပဏာမဆုံးျဖတ္ရပါမည္။

ပဏာမဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ Safeguard ျဖင့္အေရးယူေဆာင္႐ြက္သင့္ျခင္း မရွိ ဟုေတြ႕ရွိရလၽွင္ စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္းကိုရပ္တန္႔ျခင္း သို႔မဟုတ္ ဆက္လက္ စုံစမ္းစစ္ေဆးျခင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ ဆုံးျဖတ္ေဆာင္႐ြက္ေစကာမူ ပဏာမဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို စတင္ေဆာင္႐ြက္သည္မွ ရက္ေပါင္း (၉၀) အတြင္း သို႔တည္းမဟုတ္ ထပ္မံတိုးျမႇင့္ခြင့္ျပဳသည့္ ရက္ေပါင္း ၃၀ အတြင္းဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်ရပါမည္။ Safeguard ျဖင့္အေရးယူေဆာင္႐ြက္သင့္ေၾကာင္းေတြ႕ရွိဆုံးျဖတ္လၽွင္ Safeguard ဆိုင္ရာယာယီအေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈကို စတင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ပါသည္။ ထို ယာယီအေရးယူ ေဆာင္႐ြက္မႈသည္ ရက္ေပါင္း (၂၀၀) ထက္မေက်ာ္ေစရ။ ထိုအခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္ ရက္ေပါင္း (၂၀၀) သည္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ထုတ္ျပန္ေသာ Safeguard ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒအရ အၿပီးသတ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ရက္ေပါင္း ၂၀၀ အတြင္းခ်မွတ္ရမည္ဟူေသာ အခ်က္ႏွင့္ကိုက္ညီ လၽွက္ရွိပါသည္။

အစိုးရသည္ အၿပီးသတ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို Safeguard အရအေရးယူေဆာင္ ႐ြက္သင့္သည္ သို႔မဟုတ္ Safeguard အရအေရးယူေဆာင္႐ြက္ရန္မသင့္ဟု ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ပါသည္။ Safeguard အရအေရးယူ ေဆာင္႐ြက္သင့္သည္ဟုဆုံးျဖတ္ လၽွင္စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္သည့္ ကုန္ပစၥည္းအား အတိအက် ေဖာ္ျပခ်က္၊ ျပင္းထန္စြာ ထိခိုက္မႈကိုျဖစ္ေစေသာ အခ်က္မ်ား၊ Safeguard အရအေရးယူ ေဆာင္႐ြက္မည့္ အခ်ိန္ကာလ၊ ေလ်ာ့ေပါ့သက္သာခြင့္ျပဳမည့္ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား၊ Safeguard အရအေရးယူ ေဆာင္႐ြက္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္မည့္ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ား၏ စာရင္းမ်ားကိုလိုအပ္သည့္ အျခားေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္အတူ ေဖာ္ျပရပါမည္။

Safeguard ဆိုင္ရာဥပေဒတြင္ သီးျခားေဖာ္ျပထားျခင္းမရွိေသာ္လည္း ယာယီဆုံးျဖတ္ခ်က္ သို႔မဟုတ္ အၿပီးသတ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ စုံစမ္း စစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္ေသာ အာဏာပိုင္သည္ ဥပေဒႏွင့္မေလၽွာ္ညီစြာ ဆုံးျဖတ္သည္၊  အေၾကာင္းမဲ့မဆင္မျခင္ဆုံးျဖတ္သည္၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းႏွင့္ မညီစြာေဆာင္႐ြက္ သည္ဟူေသာအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ မေက်နပ္သူမ်ားမွ မေလးရွားႏိုင္ငံရွိအျမင့္ဆုံး တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႔ တိုင္ၾကားႏိုင္ပါသည္။

 

နိဂုံး

၁၄။     ျပည္ပကုန္သြယ္မႈတြင္ ပို႔ကုန္ပမာဏတစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ မ်ားျပားလာၿပီး လြယ္ကူလ်င္ျမန္ ေခ်ာေမြ႔စြာကူးသန္းမႈ ျပဳလုပ္ႏိုင္လၽွင္ ႏိုင္ငံ့စီးပြားေရးတိုးတက္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။   သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၊ ကုန္သည္လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ အာဆီယံေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ သာမက အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားရွိ အစိုးရမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းညႇိႏႈိင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္းျဖင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ရလဒ္မ်ားရရွိၿပီး  ကုန္သြယ္မႈမ်ား ပိုမိုတိုးတက္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ျပည္ပမွ တင္သြင္းလာေသာ ကုန္စည္ပမာဏမ်ားျပား လာျခင္းေၾကာင့္ ျပည္တြင္းရွိ အလားတူ ကုန္စည္ ထုတ္လုပ္သူမ်ား ထိခိုက္နစ္နာမႈကို အကာအကြယ္ေပးႏိုင္မည့္ သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္တက္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးမႈ ဥပေဒၾကမ္းအား လႊတ္ေတာ္တြင္း တင္သြင္းေဆြးေႏြးရာတြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္   အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစရန္ ေရးသားျပဳစုတင္ျပအပ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာ အႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လိုအပ္ပါက အရည္အေသြး ျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၂၆.၀၄.၂၀၁၉