Skip to main content

ကေလးသူငယ္လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာအၾကမ္းဖက္မႈ

ကေလးသူငယ္လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာအၾကမ္းဖက္မႈ

အက်ဥ္းခ်ဳပ္ 

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ခံရမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍     ၁၉၉၃ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းထားခဲ့ေသာ ကေလးသူငယ္ဥပေဒသည္ ထိေရာက္မႈအားနည္းေနသည့္ အတြက္ လက္ရွိတြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒကိုေရးဆြဲ၍ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ကေလးသူငယ္မ်ား အၾကမ္းဖက္ခံရမႈ ပိုမိုမ်ားျပားလာေသာေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္ အဆိုမ်ားတင္သြင္းျခင္း၊ ေမးခြန္းမ်ား ေမးျမန္းျခင္းတို႔ကို ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္။   ကေလးသူငယ္မ်ား အၾကမ္းဖက္ခံရပါက လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနမွ ဖြင့္လွစ္ထားရွိသည့္ Help Line သို႔ တိုင္ၾကားႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈမွာ ယခုႏွစ္မ်ားတြင္ အဆိုး႐ြားဆုံးျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ၁,၁၀၀ မႈႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္တြင္ ၁,၄၀၅ မႈ ျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ဤစာတမ္းတိုတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျဖစ္ပြားမႈ အေျခအေန၊ ျဖစ္ပြားရသည့္အေၾကာင္းအရင္းမ်ား၊ အေရးယူေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ား၊ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕ရွိ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈ အေျခအေနမ်ားကို ေရးသားျပဳစုထားပါသည္။

နိဒါန္း

၁။    ကေလးသူငယ္ဆိုသည္မွာ အသက္ ၁၆ ႏွစ္ မျပည့္ေသးေသာသူကိုဆိုလိုေၾကာင္း     ၁၉၉၃ ခုႏွစ္၊  ကေလးသူငယ္ဥပေဒတြင္  အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။  ယခု ၂၀၁၇ ခုႏွစ္၊ ကေလးသူငယ္ အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ကေလးသူငယ္ဆိုသည္မွာ        အသက္ ၁၈ ႏွစ္ မျပည့္ေသးေသာသူကို ဆိုလိုသည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။  ကုသမဂၢကေလး သူငယ္အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ကြန္ဗင္းရွင္း (United Nations Convention on the Rights of the Child) တြင္ ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ခ်က္တစ္စုံတစ္ရာမရွိပါက အသက္ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ကို ကေလးသူငယ္ဟု သတ္မွတ္ထားပါသည္။  ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈမွာ အဆိုး႐ြားဆုံးျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ၁,၁၀၀ မႈ ႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္တြင္ ၁,၄၀၅ မႈ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါသည္။      

သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္ပြားရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ား

၂။    သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈက်ဴးလြန္ရျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာ လူသားဆန္သည့္ အသိဉာဏ္မရွိျခင္း၊ ဘာသာေရးအဆုံးအမ မရွိျခင္း၊ အသိပညာနည္းပါးျခင္းႏွင့္ အရက္ေသစာ ေသာက္စားျခင္း၊ မူးယစ္ေဆးဝါးသုံးစြဲျခင္း၊ ကေလးငယ္မ်ား၏ ခုခံႏိုင္စြမ္းအင္အား နည္းပါး ျခင္းႏွင့္ အခြင့္အေရးလြယ္ကူစြာရရွိျခင္းတို႔ ျဖစ္ပါသည္။ အ႐ြယ္မေရာက္ေသးသည့္ ကေလး သူငယ္မ်ားကို မိခင္ျဖစ္သူ သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူမ်ားမွာ ရင္အုပ္မကြာ ေစာင့္ေရွာက္မေပး ႏိုင္ျခင္း၊ လူျပတ္ေသာေနရာသို႔ ကေလးအား တစ္ေယာက္တည္း ေစလႊတ္ျခင္း၊ အိမ္တြင္အေဖာ္မဲ့ တစ္ဦးတည္းထားခဲ့ျခင္း၊ ကေလးသူငယ္ကို အိမ္နီးခ်င္း/ သူစိမ္းထံတြင္အပ္ႏွံျခင္း၊  သူစိမ္းထံ တြင္ ဆိုင္ကယ္အႀကဳံ/ ကားအႀကဳံစီးေစျခင္း၊ ေငြေၾကးေပး၍ျမဴဆြယ္ျခင္း၊  လိင္မႈကိစၥဆိုင္ရာ ဓာတ္ပုံ၊ ဗြီဒီယိုႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္မ်ားအား မိုဘိုင္းဖုန္းမွတဆင့္ အလြယ္တကူ လက္လွမ္းမီ ၾကည့္႐ႈ ႏိုင္ျခင္း၊ ကေလးသူငယ္မ်ားသည္ ၎တို႔၏ မိဘအုပ္ထိန္းသူမ်ားႏွင့္  ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ေစာင့္ၾကည့္ထိန္းသိမ္းမႈတို႔မွ ကင္းကြာျခင္း၊ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ တရားဥပေဒဗဟုသုတ အသိအျမင္နည္းပါးျခင္းတို႔သည္လည္း သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ ျဖစ္ပြားရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ 

၂၀၁၇ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္အတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္  ကေလးသူငယ္ႏွင့္ လူငယ္က က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္မုဒိမ္းမႈမ်ား

၃။    လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနသို႔ ကေလးသူငယ္ႀကီးၾကပ္သူမွ အစီရင္ခံစာတင္သြင္းခဲ့သည့္ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ လူငယ္က က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္မုဒိမ္းမႈမ်ားအား ေအာက္ပါဇယားျဖင့္ ေဖာ္ျပထား ပါသည္-

CRB1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CRB2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၄။    အထက္ေဖာ္ျပပါဇယားအရ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ အမႈအေရအတြက္သည္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ထက္   ၂ ဆခန္႔ ပိုမိုမ်ားျပားလာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ အသက္အပိုင္းအျခားအရ အသက္ ၁၃ ႏွစ္မွ ၁၅ ႏွစ္ၾကားသည္ ျဖစ္ပြားမႈ ပိုမိုမ်ားျပားလာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္အလိုက္ တြင္ မႏၲေလးတိုင္းတြင္ အမႈျဖစ္ပြားမႈပိုမိုမ်ားျပားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

မွတ္ခ်က္။    ယခုေဖာ္ျပထားသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာတရား႐ုံးမ်ားမွ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနသို႔ ကေလးသူငယ္ႀကီးၾကပ္သူအစီရင္ခံစာတင္သြင္းပါရန္ ေတာင္းခံခ်က္အရ ေပးပို႔ထားသည့္ စာရင္းအေပၚ ထည့္သြင္းထားျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။ ကေလးသူငယ္ မႈခင္းမ်ားအားလုံးအေပၚကိုယ္စားျပဳျခင္းမဟုတ္ပါ။

လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာန၏ Help Line သို႔ တိုင္ၾကားလာသည့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ား ေျဖရွင္းေဆာင္႐ြက္ေပးမႈအေျခအေန

၅။    တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္အသီးသီးမွ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာန၏ Help Line သို႔ တိုင္ၾကားလာသည့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းေဆာင္႐ြက္ေပးမႈ အေျခအေနအား ေဖာ္ျပထားပါသည္-

CRB3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၆။    တစ္ဖက္ပါဇယားအရ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္သည္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ထက္ ပိုမိုမ်ားျပားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိ ရပါသည္။ တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္အသီးသီးတြင္ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီးမွာ အမ်ားဆုံးျဖစ္ေနသည္ ကို ေတြ႕ရွိရၿပီး ခ်င္းျပည္နယ္တြင္ အနည္းဆုံးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္ႏွင့္အမ်ိဳးသမီးမ်ား လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈ ျဖစ္ပြား ခဲ့သည့္အေျခအေန

၇။    ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္အထိ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈ အေရအတြက္ အေျချပဇယားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

CRB4
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၈။    အထက္ေဖာ္ျပပါပုံကားခ်ပ္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ကေလးသူငယ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားတြင္ အမႈျဖစ္ပြားမႈအေျခအေနကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ၂၀၁၇ ခုႏွစ္သည္ အျမင့္ဆုံးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရွိရၿပီး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ထိ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွ လြဲ၍ တျဖည္းျဖည္း ျမင့္တက္လာသည္ကို ေတြ႕ရွိရ ပါသည္။ 

ကေလးသူငယ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား  

၉။    ကေလးသူငယ္ဥပေဒႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရလက္ထက္တြင္ ဥပေဒအမွတ္ “(၉/၁၉၉၃) ကေလးသူငယ္ဥပေဒ” တစ္ရပ္ျပ႒ာန္းခဲ့ပါ သည္။ ယင္းဥပေဒတြင္ ကေလးသူငယ္လိင္အၾကမ္းဖက္မႈႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား မပါဝင္ပါ။ သို႔ရာတြင္ ၎ဥပေဒ၏ အခန္း (၁၇)၊ ပုဒ္မ ၆၆ (စ) တြင္ ကေလးသူငယ္အား ညစ္ညမ္းေသာ ႐ုပ္ရွင္၊ ဗြီဒီယို၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား သို႔မဟုတ္ ဓါတ္ပုံ႐ိုက္ကူးျခင္းကို က်ဴးလြန္ပါက ေထာင္ဒဏ္ (၂) ႏွစ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ ၁၀,၀၀၀ ကို ျဖစ္ေစ၊ ျပစ္ဒဏ္ႏွစ္ရပ္စလုံးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္ ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ 

၁၀။    ရာဇသတ္ႀကီးဥပေဒတြင္လည္း သက္ငယ္ကေလးငယ္မ်ားအား အႏိုင္အထက္ျပဳျခင္း၊ မုဒိမ္းမႈက်ဳးလြန္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သီးသန္႔ျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိေသးပါ။ သို႔ေသာ္ ဥပေဒတြင္ အ႐ြယ္မေရာက္ေသးေသာ မိန္းကေလးကို မုဒိမ္းမႈက်ဴးလြန္ပါက ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒအရ ျပစ္ဒဏ္သာ ခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ   ပုဒ္မ ၃၇၆ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ “မုဒိမ္းမႈက်ဴးလြန္သူကို တစ္သက္တစ္ကၽြန္းဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဆယ္ႏွစ္ထိ ေထာင္ဒဏ္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ ေငြဒဏ္လည္းခ်မွတ္ႏိုင္သည္” ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ အျပင္းအထန္ နာက်င္ေစမႈ ပုဒ္မ ၃၂၅ ႏွင့္ အ႐ြယ္မေရာက္ေသာသူကို ခိုးယူေပါင္းသင္းမႈ     ပုဒ္မ ၃၆၃ တို႔ျဖင့္လည္း စြဲခ်က္တင္ႏိုင္ပါသည္။ 

၁၁။    ယခုျပ႒ာန္းရန္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိသည့္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း၏ အခန္း(၂၇)တြင္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ား ထိခိုက္ခံရပါက ျပစ္မႈႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ျပ႒ာန္းထားျခင္းမ်ား ပါဝင္ပါသည္။ မိမိ၏ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားဆိုင္ရာမ်ားကို ကေလးသူငယ္မ်ားအား ခိုင္းေစပါက ေထာင္ဒဏ္ႏွင့္ ေငြဒဏ္ႏွစ္ရပ္လုံး ခ်မွတ္ႏိုင္သည္ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ကေလးသူငယ္လိင္အၾကမ္းဖက္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ က်ဴးလြန္ပါက ပုဒ္မ ၁၀၄ တြင္ အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ ၂၀ ႏွစ္မွ တစ္သက္တစ္ကၽြန္းျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ ေငြဒဏ္လည္း ခ်မွတ္ႏိုင္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။  

အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား

၁၂။    လူမႈဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ဦးေဆာင္၍ ေက်းလက္ေဒသမ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ မေပၚေပါက္ေစေရးအတြက္ ေျဖရွင္း ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေရး၊ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရးႏွင့္ သတင္းေပးပို႔မႈျမန္ဆန္ေရး၊ တုံ႔ျပန္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ ေရးအတြက္ Action Plan ေရးဆြဲျခင္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ Resource Mapping ျပဳလုပ္ရန္ သက္ဆိုင္ရာလႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီဝင္မ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာမ်ား၊ မိတ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္း မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္မႈပေပ်ာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈကို ေဆာင္႐ြက္ ခဲ့ပါသည္။  
၁၃။    အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္မႈပေပ်ာက္ေရး ၁၆ ရက္တာ လႈပ္ရွားမႈကို တိုင္းေဒသႀကီး ႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ လူထုအသိပညာေပး ႏႈိးေဆာ္ပြဲတစ္ရပ္ကို လူမႈဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရး ႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ လႈမႈေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ဦးေဆာင္၍ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၅ ရက္ေန႔က ျပဳလုပ္က်င္းပခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။  သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရး၊ က်ဴးလြန္ခံရသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ စိတ္ပိုင္းႏွင့္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈႏွင့္ ဥပေဒအေၾကာင္းအရ ကူညီပံ့ပိုးေရးတို႔ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျဖရွင္းေပးရန္ႏွင့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈမ်ား ပေပ်ာက္ေစေရးအတြက္ ေရတို၊ ေရရည္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္႐ြက္ရန္ႏွင့္ ေက်း႐ြာမ်ားအထိ အသိပညာေပးမႈ လုပ္ငန္း မ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕မ်ား၊ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ ျပည္သူ႕က်န္းမာေရးဦးစီးဌာနမ်ားႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ လူစည္ကားသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ေစ်း၊ ကားဂိတ္၊ ေရဆိပ္စသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ျပည္သူမ်ား ပိုမိုနားလည္ သိရွိလာေစရန္ အသိပညာ ေပး ဆိုင္းဘုတ္မ်ားထူေထာင္ျခင္း၊ ကိုင္ေဆာင္ျပသျခင္း၊ ဓါတ္ပုံျပပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ ပညာေပး ဗြီဒီယို ႐ိုက္ကူးျဖန္႔ခ်ိျခင္း၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေရးဆြဲ၍ လႈပ္ရွားမႈမ်ားေဆာင္႐ြက္ျခင္း လက္ကမ္း စာေစာင္မ်ား ျဖန္႔ေဝျခင္းႏွင့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ က်ဴးလြန္သူမ်ားကို ေထာင္ဒဏ္ႏွစ္ (၂၀) အထိ ျပစ္ဒဏ္ေပးႏိုင္ေၾကာင္းကို ျပည္သူလူထုမ်ား သိရွိၾကေစရန္ရည္႐ြယ္၍ အသိပညာမ်ား သိရွိၾက ေစရန္ႏွင့္ ေရရည္ေဆာင္႐ြက္မည့္ ကိစၥမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ေနပါသည္။ 

အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား

၁၄။    လူမႈဝန္ထမ္း၊ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ကုလသမဂၢလက္ေအာက္ခံအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ျပည္တြင္းအစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားႏွင့္ပူးေပါင္း၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အမ်ိဳးသားအဆင့္ လူမႈကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး မဟာဗ်ဳဟာစီမံခ်က္ကိုေရးဆြဲ အတည္ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထိုမဟာဗ်ဳဟာစီမံခ်က္ကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ရန္အတြက္ အဆိုျပဳထားေသာ လုပ္ငန္းရပ္(၈)ခုတြင္ လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈလုပ္ငန္းသည္ “ဘက္စုံလူမႈကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးစနစ္” လုပ္ငန္းေအာက္တြင္ ပါဝင္ပါသည္။

၁၅။    လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ဆိုသည္မွာ ရပ္႐ြာအတြင္းလူမႈေရးဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ေျဖရွင္းရာတြင္ စနစ္တက်ေလ့က်င့္ေပးထားေသာ လူမႈဝန္ထမ္းလုပ္သားမ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ရပ္႐ြာအတြင္းရွိ အရင္းအျမစ္မ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို အသုံးျပဳ၍ စီမံခန္႔ခြဲေသာ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ပါ သည္။ ယင္းစနစ္အား ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ စတင္ ေဆာင္႐ြက္မည္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ အျခားေသာ လူမႈေရးဦးတည္အုပ္စုမ်ားအတြက္ တိုးခ်ဲ႕ ေဆာင္႐ြက္သြားမည့္ အစီအစဥ္ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းစနစ္အား လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနက ေလ့က်င့္ ေပးထားေသာ  လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္ စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားက ဦးေဆာင္ၿပီး မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ လူမႈျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္း မ်ားကို ရပ္႐ြာအတြင္း ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနအေနျဖင့္ ယင္းစနစ္အား ဦးေဆာင္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ၿပီး ကေလးသူငယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍  ဆက္စပ္လ်က္ရွိေသာ အစိုးရဝန္ႀကီးဌာနအသီးသီးမွ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားျဖစ္သည့္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာန၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႕၊ က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ပညာေရးဝန္ႀကီး ဌာနမ်ားႏွင့္  ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ မ်ားျပဳလုပ္သြားမည္ျဖစ္ပါ သည္။     ယင္းစနစ္အား လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာန႐ုံးမ်ားတည္ရွိရာၿမိဳ႕နယ္ (၂၇) ၿမိဳ႕နယ္တြင္ စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားမည္ျဖစ္ၿပီးတစ္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနမွ ေလ့က်င့္ခန္႔အပ္ တာဝန္ေပးထားေသာ လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူ (၃) ဦးစီႏွင့္ မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားပူးေပါင္း၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ အခ်ိန္၌ကေလးသူငယ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္း ႏွင့္ စတင္ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ အျခားေသာလူမႈေရး ထိခိုက္ လြယ္သည့္ အေျခအေနတြင္ရွိသည့္အုပ္စုမ်ား (သက္ႀကီး႐ြယ္အို၊ အမ်ိဳးသမီး၊ မသန္စြမ္း) စသည့္ အျခားေသာ လူမႈေရးဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားအတြက္ပါ တိုးခ်ဲ႕ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ ပါသည္။

၁၆။    လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္အား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ လူမႈဝန္ထမ္း ဦးစီးဌာန၊ United Nations International Children’s Emergency Fund (UNICFE)၊ Save the Children ႏွင့္ မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကက္ေျခနီအသင္းတို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ လူမႈေရးရာျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္အား အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာတြင္ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနမွ ျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားသည္ တရားဥပေဒႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ သည့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အလြဲသုံးမႈခံရေသာကေလးမ်ား၊ ေပ်ာက္ဆုံးေနေသာ ကေလးမ်ား၊ လူကုန္ကူးခံခဲ့ရေသာကေလးမ်ား၊  လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္ေနရသူ ကေလးမ်ား၊ ဥပေဒႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရေသာကေလးမ်ား၊ သင္တန္းေက်ာင္း မ်ားရွိကေလးမ်ားႏွင့္ မိသားစုႏွင့္ကြဲကြာေနေသာ အေဖာ္မပါေသာ ကေလးမ်ားအား မိသားစုႏွင့္ ျပန္လည္ ေပါင္းစည္းေရးအတြက္ ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ Save the Children ႏွင့္မိတ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမွ ျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားသည္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္လိုအပ္သည့္ တရားဥပေဒႏွင့္ မဆက္ႏြယ္ေသာ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္၍ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနမွ ျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားသည္ ဥပေဒႏွင့္ၿငိစြန္းသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ေဆာင္႐ြက္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကက္ေျခနီအသင္း Myanmar Red Cross Society - MRCS မွ လူမႈေရးရာ ျဖစ္ရပ္စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္မည့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ား တြင္ ကေလးသူငယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဆိုင္ရာ အသိပညာေပးျခင္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ လ်က္ရွိပါသည္။ ထို႔အျပင္ ရပ္႐ြာအတြင္းရွိ အရင္းအျမစ္ျပေျမပုံ (Recourse Mapping) ေရးဆြဲျခင္း လုပ္ငန္းကိုလည္း ေဆာင္႐ြက္ပါသည္။ 

ကေလးသူငယ္လိင္အၾကမ္းဖက္မႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္အတြင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ား

၁၇။    လႊတ္ေတာ္အတြင္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ ကေလးသူငယ္လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈ ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ အဆိုမ်ားတင္သြင္းျခင္း၊ ေမးခြန္းမ်ားေမးျမန္းျခင္းတို႔ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္-

(က)    လႊတ္ေတာ္တြင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အဆိုတင္သြင္းျခင္း။    ပထမအႀကိမ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ သတၱမပုံမွန္အစည္းအေဝးတြင္ “ ၁၈၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ရာဇသတ္ႀကီးကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း” ကိုလက္ခံေဆြးေႏြးရန္ အဆိုကို ဦးသိန္းၫြန္႔၊ သဃၤန္းကၽြန္းမဲဆႏၵနယ္မွ တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းဥပေဒၾကမ္း တြင္ ကေလးသူငယ္လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ပုဒ္မ ၃၇၆ တြင္ ျပင္ဆင္ထားသည့္အခ်က္မွာ ကေလးသူငယ္ဥပေဒတြင္ ကေလးသူငယ္ဆိုသည္မွာ အသက္ ၁၆ ႏွစ္မျပည့္ေသးသည့္အ႐ြယ္ကို ဆိုလိုသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါေၾကာင္း၊  ထို႔ေၾကာင့္ မုဒိမ္းက်င့္ခံရသည့္ မိန္းမသည္ အသက္ ၁၆ ႏွစ္မျပည့္ေသးေသာ ကေလးသူငယ္ျဖစ္လၽွင္ မုဒိမ္းမႈက်ဴးလြန္သူကို ေသဒဏ္ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္ ေငြဒဏ္လည္း ခ်မွတ္ႏိုင္သည္ဆိုသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ကိုတင္သြင္းရျခင္း ျဖစ္ပါ ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။  

ဒုတိယအႀကိမ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ အ႒မပုံမွန္အစည္းအေဝး ဒသမေန႔  (၁-၆-၂၀၁၈ ရက္ေန႔) တြင္ “ တစ္ေန႔တစ္ျခား မ်ားျပားလာၿပီး ထိတ္လန္႔ဖြယ္ရာ အဆင့္သို႔ေရာက္ရွိေနသည့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ က်ဴးလြန္သူအား ထိေရာက္စြာ ဟန္႔တားႏိုင္ရန္ အထူးဥပေဒတစ္ရပ္အျမန္ေရးဆြဲကာ ထိုဥပေဒထဲတြင္ ျပစ္မႈ ျပစ္ဒဏ္အပိုင္းကို ေသဒဏ္ခ်မွတ္သည္အထိ တိတိက်က်ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းေပးရန္” အဆိုကို ေဒၚခင္ေစာေဝ၊ ရေသ့ေတာင္မဲဆႏၵနယ္မွ တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။ 

(ခ)    ေမးခြန္းမ်ားေမးျမန္းျခင္း။        သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ က်ဴးလြန္သူမ်ားအား ထိေရာက္ျပင္းထန္စြာ အျမန္ဆုံး အျပစ္ေပးႏိုင္ေရးႏွင့္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ ေလ်ာ့က် ေရး မည္သို႔ေသာ အစီအစဥ္မ်ားျဖင့္ အေရးယူေဆာင္႐ြက္ေနသည္ကို သိလိုျခင္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ေမးခြန္းတြင္ “သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ က်ဴးလြန္ခံရသည့္ ကေလးတြင္ စိတ္ပိုင္း၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မသန္စြမ္းသူကေလးငယ္မ်ား ပါဝင္ေနသည္ကို ေတြ႕လာ ရၿပီး ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ကာကြယ္ႏိုင္မႈအားနည္းသည့္ ကေလးေတြကို ပစ္မွတ္ ထားကာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား၊ ေစာ္ကားခံရမႈမ်ားရွိေနျခင္းသည္ ရပ္႐ြာအတြင္း လုံၿခဳံမႈအားနည္းေနသည္ကို ျပသေနျခင္းျဖစ္သည္။ ႐ုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ပိုင္းမသန္စြမ္း သည့္ ကေလးငယ္မ်ား ေတြ႕ႀကဳံေနရသည့္ ျပႆနာမွာ က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ အျဖစ္အပ်က္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္လည္မေျပာရဲၾကေၾကာင္း၊ ၎တို႔ေနထိုင္ သည့္ ေက်း႐ြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ အမႈစစ္သည့္ ခ႐ိုင္႐ုံးခ်ိန္းသြားရသည့္ အခါတိုင္းတြင္ ေငြေၾကးအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ လုံၿခဳံေရးအရျဖစ္ေစ အခက္အခဲမ်ားစြာ ေတြ႕ရွိရပါ ေၾကာင္း၊ က်ဴးလြန္သည့္ တရားခံမ်ားသည္ အျပစ္ကမလြတ္ေျမာက္သင့္ပဲ လြတ္ေျမာက္ေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ရွိရင္း စြဲျဖစ္သည့္ အယူအဆမ်ားသည္ က်ဴးလြန္သူမ်ားအေပၚ အျပစ္မတင္ဘဲ ခံရသူ၏ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈေၾကာင့္ဟု သုံးသပ္ေသာေၾကာင့္ က်ဴးလြန္သူကို အားေပး အားေျမႇာက္ ျပဳေနေၾကာင္း၊ က်ဴးလြန္ေစာ္ကားခံရသည့္ အမႈအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ အသက္ ၁၀ ႏွစ္ေအာက္၊ အခ်ိဳ႕မွာ ၃ ႏွစ္ေအာက္ကေလးမ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္း၊ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈ ျဖစ္ပြားရျခင္း၏ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားတြင္ မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ အရက္ေသစာသုံးစြဲမႈ၊ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားမႈႏႈန္းထားမ်ား ျမင့္မားလာရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ယခုအခါ မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ စိတ္ႂကြေဆးမ်ားကို ေနရာတိုင္း တြင္ အလြယ္တကူ ဝယ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ လူတို႔၏ အက်င့္သိကၡာကို အလြယ္တကူ ခ်ိဳးေဖာက္ႏိုင္ေအာင္ တြန္းအားေပးသလိုျဖစ္ေနပါေၾကာင္း” ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးမွ ေမးခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးခဲ့ပါသည္။ 

သက္ငယ္မုဒိမ္းျဖစ္ပြားေနမႈကို ေလ်ာ့နည္းပေပ်ာက္ေအာင္ေဆာင္႐ြက္ရန္ အစီအစဥ္ ရွိ/မရွိႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေမးခြန္းတြင္“သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမွ သက္ငယ္မုဒိမ္းအတြက္ က်ဴးလြန္သူမ်ားကို ေထာင္ဒဏ္ အႏွစ္၂၀ ခ်မွတ္ရန္ ၫႊန္ၾကားထားေသာ္လည္း သက္ငယ္မုဒိမ္း ျဖစ္ပြားမႈမ်ား ေလ်ာ့သြားျခင္းမရွိဘဲ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးလူထုကို လုံၿခဳံမႈ မရရွိေစသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္ေပၚ ေနၾကရပါသည္။ ထို႔အျပင္ သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈျဖစ္သည့္အခါ က်ဴးလြန္ခံရသည့္ မိသားစုကို ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည့္ အာဏာရွိပုဂၢိဳလ္မ်ားမွ ေငြေၾကးျဖင့္ ျဖားေယာင္း ၿပီး တရားမစြဲႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေပးသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ အေရးယူေဆာင္႐ြက္သင့္ေၾကာင္းႏွင့္ ျပဳက်င့္ခံရသူ၏ မိသားစုအသိုင္းအဝိုင္းကို စိတ္ပ်က္လာေစရန္ အမႈအားမတိုင္ၾကားေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းတို႔အတြက္ တရားစြဲ အဖြဲ႕တို႔၏ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားကိုလည္း တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ လမ္းၫႊန္မႈမ်ား ေပးရန္ လိုအပ္ေနပါေၾကာင္း၊ မႈခင္းျဖစ္ပြားခဲ့လၽွင္ မွန္ကန္တိက်သည့္ မွတ္တမ္း ယူမႈ အမွန္ဆုံးရရွိရန္ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားက ေဆာင္႐ြက္ေပးသင့္ ပါေၾကာင္း” ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးမွ ေမးခြန္းတြင္ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးခဲ့ပါသည္။ 

ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အေရးယူေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည့္အေျခအေန

၁၈။    သက္ငယ္မုဒိမ္းမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ားကို အေရးယူမႈမ်ားမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-

CRB5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၂၀၁၈ ခုႏွစ္အတြင္း ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္မႈသည္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ မ်ားထက္ ပိုမို၍ျပင္းထန္စြာ အျပစ္ေပးႏိုင္ခဲ့သည္ဟု သိရွိရပါသည္။  သက္ငယ္မုဒိမ္း က်ဴးလြန္ သူမ်ားကို ဥပေဒအရခြင့္ျပဳထားသည့္ အျမင့္ဆုံးျပစ္ဒဏ္မ်ားခ်မွတ္၍ လက္ေအာက္ တရား႐ုံး မ်ားက ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ကတည္းက ၾကပ္မတ္ကိုင္တြယ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္းလည္း သိရွိရပါသည္။

ႏိုင္ငံတကာတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ထားရွိမႈမ်ား

၁၉။    ႏိုင္ငံတကာတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ထားရွိမႈမ်ားမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

(က)    ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕တြင္ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ တိုင္ၾကားခ်က္ လက္ခံသူ႐ုံး ဖြင့္လွစ္ထားရွိျခင္း။     အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာကိုအေလးထားသည့္အေနျဖင့္ တိုင္ၾကားခ်က္လက္ခံသူ႐ုံးကို တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ထားေလ့ရွိပါသည္။ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ တိုင္ၾကားခ်က္ လက္ခံသူသည္ သီးျခားလြတ္လပ္မႈရွိရန္ အေရးႀကီးပါသည္။ ကေလးသူငယ္ မ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳရာတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ တိုင္ၾကားခ်က္လက္ခံသူ၏ လုပ္ငန္းေဆာင္႐ြက္မႈ နည္းလမ္း(၂) ရပ္ ရွိပါသည္။ လက္ခံသူသည္ လုပ္ငန္းေဆာင္႐ြက္ၿပီး ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ား ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အစိုးရ၏ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားအား ေစာင့္ၾကည့္ စစ္ေဆးႏိုင္ သကဲ့သို႔ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုခ်င္း၏ တိုင္ၾကားခ်က္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္း ေဆာင္႐ြက္ရန္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာလည္းရွိပါသည္။ ကမၻာေပၚတြင္ ပထမဦးဆုံး ကေလးသူငယ္မ်ားဆိုင္ရာ တိုင္ၾကားခ်က္လက္ခံသူ႐ုံးကို ၁၉၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံက သတ္မွတ္ထား ရွိခဲ့ပါသည္။ 

ဆြီဒင္ႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားဆိုင္ရာ တိုင္ၾကားခ်က္ လက္ခံသူ႐ုံးကို စိစစ္အကဲျဖတ္ခ်က္ျပဳလုပ္ရာ အသိအမွတ္ျပဳၿပီး ဆက္လက္ေဆာင္႐ြက္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့ပါသည္။ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံတြင္ တိုင္ၾကားခ်က္ လက္ခံသူ႐ုံးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ က ထိန္းသိမ္းထားေသာ ကေလးသူငယ္မ်ား ေခါင္းပုံျဖတ္မႈ (သို႔မဟုတ္) မေလ်ာ္မကန္ျပဳမူမႈဟု မသကၤာေသာျဖစ္ရပ္မ်ား (သို႔မဟုတ္) ႏိုင္ငံေတာ္က ျဖည့္ဆည္းေပးေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ မ်ားစသည္တို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ တိုင္ၾကားခ်က္မ်ားႏွင့္ ျဖစ္ရပ္ဆန္းမ်ားကို ကိုင္တြယ္ပါသည္။ 

(ခ)    အာဆီယံေဒသအတြင္း အမ်ိဳးသမီးႏွင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား ဖြဲ႕စည္းထားရွိမႈ။     အာဆီယံေဒသအတြင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ ကေလးသူငယ္ မ်ား၏ အခြင့္အေရးျမႇင့္တင္မႈႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးေကာ္မရွင္(ASEAN Commission on the Promotion and Protection of Rights of Women and Children-ACWC) ကို ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းထားခဲ့ပါသည္။ ထိုအဖြဲ႕အစည္းသည္  ကေလးသူငယ္အေပၚ အၾကမ္းဖက္မႈပေပ်ာက္ေစရန္  လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ (Elimination of Violence against Children-EVAC) ကို ဦးစားေပးအဆင့္ျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္ေနပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ၎၏ ႀကီးမားသည့္ စိန္ေခၚမႈမွာ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ခံရသည့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ျဖစ္ရပ္မွန္ မွတ္တမ္းမ်ားမရွိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အခ်က္အလက္မ်ားစုေဆာင္းျခင္း၊ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာေလ့လာျခင္း၊ သက္ေသခံမ်ားကို အသုံးျပဳ၍ ေလ့လာျခင္းႏွင့္ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာမွတ္တမ္းတင္ျခင္းစသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားမရွိျခင္းမွာ ႀကီးမားသည့္ လိုအပ္ခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ 

ထိုေကာ္မရွင္သည္ မည္သည့္အၾကမ္းဖက္မႈကိုမွ လက္မခံဘဲ အာဆီယံ ေဒသအတြင္း မႈခင္းမ်ားပေပ်ာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေနပါသည္။ ၂၀၁၆-၂၀၂၅ ခုႏွစ္ ၁၀ ႏွစ္တာ ကာလျဖင့္ ေဒသတြင္းေဆာင္႐ြက္ခ်က္ စီမံကိန္း အဆင့္ ၈ ဆင့္ျဖင့္ ေရးဆြဲထားၿပီး အဆိုပါ Action Plan ကို ထိေရာက္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေရးကို ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ား ပူးေပါင္းပါဝင္၍ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျဖစ္ထြန္းလာေစေရးကို လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေနပါသည္။     
ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕တြင္ ကေလးသူငယ္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒအရ အေရးယူမႈမ်ား

၂၀။    အခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ကေလးသူငယ္လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒအရ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္-

(က)    စင္ကာပူႏိုင္ငံ။ စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္ကို“အသက္ ၁၄ ႏွစ္ေအာက္” ဟု ဖြင့္ဆိုထားၿပီး လူငယ္ကို ၁၄ ႏွစ္အထက္ ၁၆ ႏွစ္ေအာက္” ဟု ကေလးသူငယ္ မ်ားႏွင့္ လူငယ္မ်ားဥပေဒ(Children and Young Person Act, 2001) တြင္ ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။  စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား အၾကမ္းဖက္ခံရ လၽွင္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ လူငယ္မ်ားဥပေဒ ၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ စသည္တို႔ျဖင့္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ပါသည္။ ထိုဥပေဒမ်ားသည္ ကေလးသူငယ္မ်ားအား လိင္ပိုင္း ဆိုင္ရာ ေခါင္းပုံျဖတ္ခံရျခင္းမွ တားျမစ္ရန္ႏွင့္ အျပစ္ေပးရန္အတြက္ ျဖစ္သည္။ ထိုဥပေဒမ်ားတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ေခါင္းပုံျဖတ္ အျမတ္ထုတ္ျခင္း၊ ျပည့္တန္ဆာအျဖစ္ ငွားရမ္းျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ညစ္ညမ္း႐ုပ္ပုံမ်ားႏွင့္႐ုပ္ရွင္မ်ား ျပဳလုပ္ျဖန္႔ခ်ိျခင္းမ်ားအတြက္ ျပစ္ဒဏ္ေျမာက္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရွိ ရပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ေယာက္်ားေလးမ်ားအတြက္ အကာအကြယ္ျပဳထားမႈ    မပါဝင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။  ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒတြင္ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ ေအာက္ မိန္းကေလးႏွင့္ လိင္ဆက္ဆံမႈျပဳလၽွင္ မုဒိမ္းမႈေျမာက္ၿပီး ႀကိမ္ဒဏ္ႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္အႏွစ္ ၂၀ အထိခ်မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ 

(ခ)    အိႏၵိယႏိုင္ငံ။        အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကေလးသူငယ္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အကာအကြယ္ေပးေရး ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ (Protection of Children from Sexual Offences Act 2012) တြင္ ကေလးသူငယ္ကို “အသက္ ၁၈ႏွစ္ ေအာက္ ကို ကေလးသူငယ္” ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ ထိုဥပေဒတြင္ ကေလး သူငယ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ကေလးသူငယ္အား ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္ျခင္း၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အႏွာင့္အယွက္ေပးျခင္းႏွင့္ ညစ္ညမ္းေသာ ႐ုပ္ရွင္၊ ဗြီဒီယို၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား သို႔မဟုတ္ ဓါတ္ပုံ႐ိုက္ကူးျခင္း တစ္ခုခု႐ိုက္ကူး ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိ ျခင္းတို႔မွ အကာအကြယ္ေပးထားပါသည္။ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္တို႔ကို ထိုဥပေဒတြင္ ရွင္းလင္းစြာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။  အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးေတြကို အဓမၼျပဳက်င့္လၽွင္ ထိုသူကို ေသဒဏ္ေပးရန္ႏွင့္ အသက္အ႐ြယ္ အလိုက္ ျပဳက်င့္သူကို ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ရန္ အိႏၵိယအစိုးရက ဥပေဒကို သေဘာတူ ထားခဲ့ပါသည္။ ထိုဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ အသက္ ၁၆ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးငယ္မ်ားအား အဓမၼျပဳက်င့္သူမ်ားအေပၚ ခ်မွတ္ထားသည့္ ျပစ္ဒဏ္အား အနည္းဆုံး ေထာင္ဒဏ္ ၁၀ ႏွစ္ကို ၂၀ ႏွစ္ အထိ တိုးခဲ့ၿပီး ၁၆ ႏွစ္ႏွင့္အထက္ အမ်ိဳးသမီး မ်ားအား အဓမၼျပဳက်င့္သူမ်ားကို ေထာင္ဒဏ္ ၇ ႏွစ္မွ ၁၀ ႏွစ္အထိ တိုးျမႇင့္ သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။   အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒပုဒ္မ (ရာဇသတ္ႀကီး-Penal Code) ၃၇၆ ျဖင့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ခ်မွတ္ပါသည္။ 

(ဂ)    အဂၤလန္ႏိုင္ငံ။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံတြင္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာျပစ္မႈမ်ား ဥပေဒ (Sexual Offences Act 2003) ကိုျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲခဲ့ပါသည္။ ၎ဥပေဒ ၏ အခန္း (၅) တြင္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးသူငယ္ မုဒိမ္းမႈ၊ အခန္း (၆) တြင္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးသူငယ္ကို ေယာက္်ားအဂၤါဇတ္ျဖင့္ ကာမစပ္ယွက္ရန္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈ၊ အခန္း (၇)တြင္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးသူငယ္ကို လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္က်ဴးလြန္မႈ၊ အခန္း (၈) တြင္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးသူငယ္ကို လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥတြင္ ဆြဲေဆာင္ရန္လႈံေဆာ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ျဖစ္ပြားေစျခင္းစသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားပါဝင္ပါသည္။ ထိုျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားအား က်ဴးလြန္မိပါက ျပစ္ဒဏ္မ်ားအေနျဖင့္ အခန္း (၅) ႏွင့္ အခန္း (၆) တို႔တြင္ ျပ႒ာန္းထား၍ ျပစ္ဒဏ္အမ်ားဆုံးအေနျဖင့္ ေထာင္ဒဏ္ (၁၄) ႏွစ္ ခ်မွတ္ပါသည္။ အခန္း (၈) သည္  မိန္းကေလး၏ အဂၤါဇတ္ကို ေယာက္်ားအဂၤါဇတ္ျဖင့္ သြင္းဝင္ ပါက ျပစ္ဒဏ္အမ်ားဆုံးအေနျဖင့္ ေထာင္ဒဏ္ တစ္သက္တစ္ကၽြန္း ခ်မွတ္ပါ သည္။ 

နိဂုံး

၂၁။    ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအတြင္း ကေလးသူငယ္ လူမႈဘဝလုံၿခဳံစိတ္ခ်ေစေရးအတြက္ အဓိက လိုအပ္ခ်က္မွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကေလးမ်ား၏ အနာဂါတ္ဘဝလုံၿခဳံ စိတ္ခ်ေစေရးအတြက္ မိဘ၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားမွ အစျပဳ၍ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္အထိ ျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ေပးရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ကေလးသူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ ငယ္႐ြယ္စဥ္အခါကပင္ အၾကမ္းဖက္မႈကို ခံစားခဲ့ရပါက ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာစသည့္ ျပႆနာမ်ားစြာကို ၎တို႔၏ဘဝတစ္ေလ်ာက္လုံးတြင္ ရင္ဆိုင္ေနရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားအတြက္ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈမွ ကာကြယ္ႏိုင္ေရးႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ ဥပေဒ မ်ားကို အတည္ျပဳျပ႒ာန္းျခင္း၊ ယင္းဥပေဒတို႔ကို အသက္ဝင္ေစရန္ က်င့္သုံးေဆာင္႐ြက္ေပးျခင္း မ်ား၊ လက္ရွိက်င့္သုံးလၽွက္ရွိေသာ ဥပေဒတို႔ကို ေခတ္စနစ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေစရန္ ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္း ေပးျခင္းမ်ား စသည္တို႔ လိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ 

၂၂။    ထို႔ျပင္ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား မျဖစ္ပြားေစေရးအတြက္ အစိုးရႏွင့္သက္ဆိုင္ရာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းကာ အသိပညာဗဟုသတေပးေရးအစီအစဥ္မ်ား၊ ဥပေဒအသိ ပညာေပးျခင္းမ်ားကို ႏိုင္ငံတဝန္းလုံးရွိ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္၊ ေက်း႐ြာအလိုက္ ျပဳလုပ္ေပးသင့္ ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အေျခခံပညာေက်ာင္းသင္ခန္းစာမ်ားတြင္ လိင္မႈကိစၥရပ္ဆိုင္ရာ အသိပညာေပး ျခင္းျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ဘဝလုံၿခဳံစိတ္ခ်ေစရန္ႏွင့္ လွပသည့္အနာဂတ္မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္မႈ ရွိေစရန္ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ ဥပေဒျပဳေရးတြင္ အေထာက္အကူျပဳ ႏိုင္ေစရန္ ရည္႐ြယ္၍ ေရးသားတင္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၆.၀၃.၂၀၁၉