Skip to main content

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခခံပညာအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈအားေလ့လာျခင္း

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခခံပညာအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈအားေလ့လာျခင္း

နိဒါန္း

၁။       “သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းဆိုသည္မွာ ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားေအာင္ျမင္ေစရန္ရည္႐ြယ္၍ သင္ယူမႈရလဒ္မ်ား၊ သင္႐ိုးဝင္အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ သင္ၾကား/ သင္ယူမႈနည္းလမ္းမ်ားႏွင့္ တတ္ေျမာက္မႈစစ္ေဆးျခင္းတို႔အပါအဝင္ ေက်ာင္းတြင္းႏွင့္ ေက်ာင္းျပင္ပတို႔၌ ေလ့လာသင္ယူရ မည့္ပညာရပ္နယ္ပယ္အလိုက္ စနစ္တက်ေရးဆြဲသတ္မွတ္ထားေသာ အစီအစဥ္မ်ားကိုဆိုလိုသည္ ဟု အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ (၂၀၁၄)  တြင္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း သည္ ျပည္သူလူထု၏ဘဝ၊ လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ပညာဆက္လက္သင္ၾကားေရးတို႔အတြက္ လိုအပ္ေသာ ဗဟုသုတႏွင့္ လက္ေတြ႕ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ားကိုျဖည့္ဆည္းေပးရန္ အဓိကက်ပါသည္။  ယခုအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈကို အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေနာက္ခံသမိုင္း

၂။       မူလတန္းအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို ၁၉၉၈-၁၉၉၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ၂၀၀၀-၂၀၀၁ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ စတင္အသုံးျပဳခဲ့ပါသည္။ အလယ္တန္းအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို ၂၀၀၁-၂၀၀၂ ပညာသင္ႏွစ္ႏွင့္ လက္ရွိအသုံးျပဳေနသည့္ အထက္တန္း အဆင့္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို ၂၀၀၈-၂၀၀၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ ပါသည္။ 

၃။       ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးၿပီးေနာက္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကိုလည္း စတင္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္။ ပညာေရးက႑၏ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ အခက္အခဲမ်ားကိုေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ ပညာေရးစနစ္ေကာင္းမ်ားႏွင့္ အညီျဖစ္ေစရန္အတြက္ ဘက္စုံလႊမ္းၿခဳံေသာပညာေရးက႑ ေလ့လာသုံးသပ္ေရးလုပ္ငန္း (CESR – Comprehensive Education Sector Review) ကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လတြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔ပညာေရးစနစ္ေကာင္းတစ္ခုကိုေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသည္ အေရးႀကီးသည့္အားေလ်ာ္စြာ CESR မွ အေျခခံပညာအဆင့္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို အေသးစိတ္ ေလ့လာခဲ့ၿပီး တစ္ဖက္ပါအတိုင္းအႀကံျပဳခဲ့ပါသည္-

(က)    သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းပါအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္တတ္ကၽြမ္းမႈမ်ားသည္ အထက္ေအာက္ ႏွင့္ ေဘးတိုက္ဆက္စပ္မႈရွိရန္၊

(ခ)     လက္ရွိသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း၏ မ်ားျပားေနေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကိုေလၽွာ႔ခ်ရန္၊

(ဂ)     ဆရာအတတ္သင္ၾကားနည္းမ်ားႏွင့္ စစ္ေဆးအကဲျဖတ္ျခင္းမ်ားသည္ သင္႐ိုး ၫႊန္းတမ္းအသစ္ႏွင့္ဆက္စပ္မႈရွိရန္၊

(ဃ)    အေျခခံပညာေရးစနစ္ကို သူငယ္တန္းပညာေရးၿပီးသည့္ေနာက္ ပညာသင္ႏွစ္ စုစုေပါင္း (၁၂) ႏွစ္၊ KG+12 (5-4-3)  သို႔ ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲရန္၊

(င)     လ်င္ျမန္စြာေျပာင္းလဲလာေသာ လူမႈစီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမ်ားႏွင့္အညီ နည္းပညာ အေျချပဳလူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ကိုက္ညီရန္၊

(စ)     ျမန္မာႏိုင္ငံ၏သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို အရည္အေသြးျမင့္မား၍ အာဆီယံေဒသမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာစံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိေစရန္။

၄။       အထက္ပါအႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္အတြက္ အမ်ိဳးသား သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေကာ္မတီ (NCC – National Curriculum Committee) ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလ ၉ ရက္ေန႔တြင္ အဖြဲ႕ဝင္ (၁၅) ဦးျဖင့္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ အေျခခံပညာအဆင့္ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္မ်ားကို စိစစ္အတည္ျပဳႏိုင္ေရးႏွင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအၫႊန္းေဘာင္ကို အခ်ိန္မီစိစစ္အတည္ျပဳႏိုင္ေရး စသည္တို႔ကိုအဓိကေဆာင္႐ြက္ရန္ ရည္႐ြယ္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။        

သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈအေျခအေန

၅။       ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိရာတြင္ အဓိကအေျပာင္းအလဲမွာ အလြတ္က်က္မွတ္ရေသာပညာေရးစနစ္မွ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား၏ ထိုးထြင္းႀကံဆမႈ၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈ၊ က်ိဳးေၾကာင္းဆက္စပ္ေတြးေခၚစဥ္းစားမႈစသည့္ ကိုယ္ပိုင္စြမ္းရည္ျပည့္ဝ ေစေသာစနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံပညာေရးဖြဲ႕စည္းမႈပုံစံသစ္ KG+12 (5-4-3) ပုံစံသစ္အား ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ပညာသင္ႏွစ္မွစတင္၍ သင္႐ိုးသစ္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးခဲ့ပါသည္။ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ KG တန္း၌လည္းေကာင္း၊ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ ပထမတန္း၌လည္းေကာင္း သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္အား စတင္က်င့္သုံးခဲ့ၿပီး ယခုႏွစ္ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ ဒုတိယတန္း၌ စတင္က်င့္သုံးပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ေရးဆြဲရာတြင္ KG တန္းႏွင့္ မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္မ်ားကို ဂ်ပန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA-Japan International Cooperation Agency) ႏွင့္လည္းေကာင္း၊ အလယ္တန္းသင္႐ိုးသစ္မ်ားကို အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ (ADB – Asian Development Bank) ႏွင့္လည္းေကာင္း၊ အထက္တန္းသင္႐ိုးသစ္မ်ားကို ဥေရာပသမဂၢ (EU – European Union) ႏွင့္ လည္းေကာင္း ပူးေပါင္းေရးဆြဲလ်က္ရွိပါသည္။    

၆။       အမ်ိဳးသားသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေကာ္မတီသည္ သင္႐ိုးသစ္ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ားကို အမ်ိဳးသား ပညာေရးဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ စိစစ္တည္းျဖတ္ေပးလ်က္ရွိပါသည္။ ထိုသို႔ တည္းျဖတ္ရာတြင္ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာအခ်က္အလက္မ်ားလြဲမွားမႈမရွိေစရန္၊ ႏိုင္ငံ၏႐ိုးရာ    ယဥ္ေက်းမႈ၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိေစရန္၊ သင္ခန္းစာျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားတြင္ က်ား/မ ခြဲျခားမႈမ်ား မပါဝင္ေစရန္၊ မူဝါဒမ်ားမွားယြင္းမႈမရွိ ေစရန္၊ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ားနားလည္ႏိုင္မည့္ အေရးအသားမ်ိဳးျဖစ္ေစရန္၊ ဆရာ လမ္းၫႊန္စာအုပ္မ်ားတြင္ အခ်က္အလက္မ်ားျပည့္စုံမႈရွိေစရန္ စသည္တို႔ကိုအဓိကထား ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ လာမည့္ ၂၀၁၉-၂၀၂၀ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ သင္႐ိုးသစ္က်င့္သုံးမည့္ Grade-3 ႏွင့္ Grade – 6 အတန္းမ်ားအတြက္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ားကို တည္းျဖတ္ျပင္ဆင္လ်က္ ရွိပါသည္။

Education1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Education2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၇။    အထက္ေဖာ္ျပပါပုံအရ အေျခခံပညာအဆင့္ၿပီးေျမာက္ရန္ စနစ္ေဟာင္းတြင္ စာသင္ႏွစ္ စုစုေပါင္း (၁၁) ႏွစ္သာတက္ေရာက္ရၿပီး စနစ္သစ္တြင္ ႏိုင္ငံတကာ၌က်င့္သုံးေနသည့္အတိုင္း (၁၃) ႏွစ္ တက္ေရာက္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ အက်ိဳးရလဒ္အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာတြင္ တက္ေရာက္ ရသည့္ စာသင္ႏွစ္စုစုေပါင္းႏွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိျခင္းေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ၌ပညာ ဆက္လက္ ဆည္းပူးရာတြင္ ပိုမိုအဆင္ေျပလာႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ 

၈။    ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ ဂ်ပန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး ေအဂ်င္စီ - JICA သည္ အေျခခံပညာ မူလတန္းအဆင့္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး စီမံခ်က္ (The Project for Curriculum Reform at Primary Level of Basic Education in Myanmar – CREATE Project) အား ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ယင္းစီမံခ်က္တြင္ မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ေက်ာင္းသုံး စာအုပ္မ်ားျပဳစုရန္၊ ဆရာလမ္းၫႊန္မ်ားျပဳစုရန္၊ စစ္ေဆး အကဲျဖတ္နည္းလမ္းမ်ားေျပာင္းလဲရန္ႏွင့္ မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ကို လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳဆရာမ်ားအား မိတ္ဆက္သင္တန္းေပးရန္အတြက္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ တြင္ စတင္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္။ အေျခခံပညာအဆင့္ သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈမ်ားကို တစ္ဖက္ပါအတိုင္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္-

(က)     သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳစုျခင္း။        မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္တြင္ ဉာဏဗလ၊ ကာယဗလ၊ စာရိတၱဗလ၊ မိတၱဗလႏွင့္ ေဘာဂဗလဟူေသာ ဗလငါးတန္ႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္ထား သည့္ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား၊ တတ္ကၽြမ္းမႈအရည္အေသြးမ်ားျဖစ္သည့္ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရး၊ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြး၊ တစ္ကိုယ္ေရဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ အလုပ္အကိုင္ရရွိမႈ ဆိုင္ရာကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား၊ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈစြမ္းရည္၊ တီထြင္ႀကံဆျခင္းႏွင့္ ျပႆနာေျဖရွင္းျခင္းစြမ္းရည္၊ ေခါင္းေဆာင္မႈစြမ္းရည္စသည့္ ၂၁ ရာစုကၽြမ္းက်င္ မႈမ်ားကိုဦးတည္ထားေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအားဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကိုရရွိေစၿပီး လက္ေတြ႕အသုံးဝင္မႈရွိလာေစမည္ျဖစ္ပါသည္။ မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏တက္ႂကြစြာ သင္ယူမႈကိုျမႇင့္တင္ ေပးေသာ ပိုမိုျပည့္စုံၿပီးဆြဲေဆာင္မႈရွိသည့္ သင္႐ိုးအေၾကာင္း အရာမ်ား၊ မတူ ကြဲျပားမႈမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္း (ဥပမာ-က်ား/မ၊ လူမ်ိဳး၊ မသန္စြမ္း မႈမ်ား)၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏စိတ္ဝင္စားမႈကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္သည့္ ႐ုပ္ပုံမ်ားႏွင့္ ဓာတ္ပုံမ်ား ေဝေဝဆာဆာထည့္သြင္းထားျခင္း၊ အေရာင္ခြဲျခားမျမင္ရေသာ (Colour Blind) ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အဆင္ေျပေစေသာ အေရာင္မ်ားကို အသုံးျပဳျခင္းျဖင့္ သင္႐ိုးသစ္ဖတ္စာအုပ္မ်ားကို ေရးဆြဲထားပါသည္။

(ခ)    သင္႐ိုးသစ္ဘာသာရပ္မ်ား။               ယခုေျပာင္းလဲလ်က္ရွိသည့္သင္႐ိုးသစ္တြင္ ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ၊ သခ်ၤာ၊ သိပၸံ၊ လူမႈေရး၊ ကာယပညာ၊ ဘဝတြက္တာ ကၽြမ္းက်င္စရာ၊ အႏုပညာ၊ စာရိတၱႏွင့္ ျပည္သူ႕နီတိစသည့္ ဘာသာရပ္ကိုးခုျဖင့္ ကေလးဗဟိုျပဳသင္ၾကားနည္း (CCA – Child Certered Approach) ကို အေျခခံ၍ေရးဆြဲထားပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေျပာင္းလဲျခင္းသည္ သင္႐ိုးတြင္ ပါရွိသည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားကိုသာ ေျပာင္းလဲထားျခင္းမဟုတ္ဘဲ သင္ၾကား နည္းစနစ္မ်ား၊ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ားႏွင့္ တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈကိုစစ္ေဆးသည့္ နည္းလမ္းမ်ားကိုပါ ေျပာင္းလဲထားပါသည္။  

(ဂ)    တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈစစ္ေဆးသည့္စနစ္။       သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအေဟာင္း တြင္ တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈကိုစစ္ေဆးရာ၌ စာေမးပြဲက်င္းပ၍သာ စစ္ေဆးခဲ့ ေသာ္လည္း သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္တြင္မူ တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈကို စစ္ေဆး ရာ၌ စာေမးပြဲျဖင့္စစ္ေဆးျခင္းမရွိပါ။ ယခုအခါ KG + 12 စနစ္သစ္သင္႐ိုး ၫႊန္းတမ္းမ်ားအရ သူငယ္တန္းမွတတိယတန္းအထိ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားကို စာေမးပြဲစစ္ေဆးျခင္းမရွိေတာ့ပါ။  စာသင္ခန္းအတြင္းသင္ယူေလ့လာမႈ မ်ား၊ လိုက္ပါေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား၊ ျပန္လည္ေလ့က်င့္ခန္းမ်ားျပဳလုပ္ျခင္း စသည္တို႔မွတစ္ဆင့္ တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈကို ဆုံးျဖတ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းသား၏တတ္ေျမာက္မႈကို အစဥ္မွတ္တမ္းျပဳစုထားၿပီး လိုအပ္မႈရွိေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားကိုသင့္ေလ်ာ္သလိုျဖည့္ဆည္းသင္ၾကားေပးသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ 

(ဃ)    သင္႐ိုးသစ္ေအာင္ျမင္ရန္လိုအပ္ခ်က္မ်ား။          သင္႐ိုးသစ္ကိုေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာရွိပါသည္။ ဆရာမ်ား၏ အရည္အခ်င္း၊ လုံေလာက္ေသာပညာေရးအသုံးစရိတ္၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား ေထာက္ပံ့မႈ၊ မၽွတေသာေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳး၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏သင္ယူ တတ္ေျမာက္မႈကိုအေလးေပးသည့္ စနစ္က်ေသာေလ့လာႀကီးၾကပ္မႈႏွင့္အကဲျဖတ္ မႈ၊ မိဘမ်ား၏ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ စသည္တို႔လိုအပ္ပါသည္။ ေလ့လာႀကီးၾကပ္ မႈႏွင့္အကဲျဖတ္မႈမွေတြ႕ရွိရသည့္လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ႏွစ္စဥ္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္ ျပန္လည္သုံးသပ္ျခင္းႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈျပန္လည္ဆန္းစစ္ျခင္းတို႔တြင္ အသုံးျပဳ ရမည္ျဖစ္ပါသည္။  မူလတန္းႏွင့္အလယ္တန္းအဆင့္တြင္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ မ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္  ဆရာမ်ား၏အရည္ အခ်င္းမွာ အေရးႀကီးပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ဘာသာရပ္အသစ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ အႏုပညာဘာသာရပ္သင္ၾကားရန္အတြက္ ဆရာမ်ားသည္ ပင္ကိုယ္အရည္အေသြး ျပည့္ဝရန္ႏွင့္ အႏုပညာခံစားမႈစြမ္းရည္ျမင့္မားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ကေလးမ်ား စိတ္ပါဝင္စားလာေစရန္ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတ၊ အက စေသာနည္းလမ္းမ်ားကို အသုံးျပဳ၍ သင္ၾကားရန္မွာ  ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ စိတ္ကူးဉာဏ္ကြန္႔ျမဴးရန္လိုအပ္ပါသည္။ ဆရာမ်ားသည္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ပါဝင္စားမႈ၊ စိတ္ခံစားမႈတို႔ကို အေလးထားနားလည္ရပါမည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏လိုအပ္ခ်က္မ်ားအား အႀကံျပဳ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ိဳး လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ အုပ္စုလိုက္ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ား၊ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ေစျခင္းျဖင့္ ကေလးမ်ား၏ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ စြမ္းရည္ကို ေလ့က်င့္ေပးရာေရာက္ပါသည္။  

သင္႐ိုးသစ္က်င့္သုံးျခင္းတြင္ ႀကဳံေတြ႕ရသည့္အခက္အခဲမ်ား

၉။    သင္႐ိုးသစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ အခက္အခဲအခ်ိဳ႕ကို ႀကဳံေတြ႕ရလ်က္ရွိပါ သည္။ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးမၽွတမႈမရွိျခင္း၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ားေထာက္ပံ့ေပးမႈ အားနည္းျခင္း၊ အႏုပညာဘာသာရပ္အတြက္ ေက်ာင္းသားကိုင္ဖတ္စာအုပ္မ်ားမရွိျခင္း၊ ဆရာမ်ား၏ျဖတ္ထိုးဉာဏ္၊ ထိုးတြင္းတီထြင္ႀကံဆမႈမ်ားလိုအပ္လ်က္ရွိျခင္း၊ ေက်ာင္းသား မိဘမ်ား၏ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈအားနည္းျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

(က)    ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳး။ သင့္တင့္ေသာေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးရွိျခင္း သည္လည္း သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ထိေရာက္မႈရွိေစမည္ျဖစ္ပါ သည္။ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးမၽွတမွသာ ဆရာမ်ားကေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္း အေပၚတြင္ ဂ႐ုစိုက္သင္ၾကားေပးႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး သင္႐ိုးသစ္တြင္ဦးတည္က်င့္သုံး ေနသည့္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳသင္ၾကားေရးစနစ္ ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးျမင့္မားမႈ၊ ဆရာဦးေရ မလုံေလာက္မႈကိုေျဖရွင္းရန္ ဆရာမ်ားတိုးျမႇင့္ခန္႔ထားေပးလ်က္ရွိေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳး ျမင့္မားဆဲပင္ျဖစ္ပါသည္။ အာဆီယံ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မူလတန္းအဆင့္၌ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးအျမင့္ဆုံးႏိုင္ငံမွာ ကေမၻာဒီးယား (၄၅:၁) ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳး (၂၈:၁) ျဖင့္ ဒုတိယအျမင့္ဆုံးျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ိဳးျမင့္မားမႈက ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းစီအေပၚတြင္ အာ႐ုံစိုက္သင္ၾကားေပး ႏိုင္စြမ္းအားေလ်ာ့နည္းေစၿပီး ထိေရာက္ေသာသင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈဝန္းက်င္ ေကာင္းေဖာ္ေဆာင္ေရးတြင္ အားနည္းေစပါသည္။  

(ခ)    ဆရာမ်ား၏အရည္အေသြး။              ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္သင္ခန္းစာမ်ားကို အလြယ္တကူ နားလည္သေဘာေပါက္ေစရန္အတြက္ ဆရာမ်ား၏ျဖတ္ထိုးဉာဏ္၊ ထိုးထြင္းတီထြင္ႀကံဆမႈမ်ားလည္း လိုအပ္ပါသည္။ အႏုပညာဘာသာရပ္မ်ား ျဖစ္သည့္ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတ စသည္တို႔ကိုသင္ၾကားရာတြင္ ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ ကၽြမ္းက်င္မႈအားနည္းေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ထိေရာက္စြာသင္ၾကား ႏိုင္ျခင္းမရွိေပ။ ထို႔အတူ ကာယပညာသင္ၾကားေရးတြင္ အသက္အ႐ြယ္ႀကီးရင့္သူ ဆရာ/ဆရာမႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ သင္ၾကားေရးတြင္အခက္အခဲမ်ား ႀကဳံေတြ႕ရပါ သည္။ ထို႔အျပင္ သင္႐ိုးသစ္နည္းျပသင္တန္းတက္ေရာက္ၿပီးေသာ ဆရာ/ ဆရာမ မ်ားသည္ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္တြင္ အျခားေက်ာင္းမ်ားသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕သြားျခင္းအား ျဖင့္ မူလေက်ာင္းတြင္ သင္႐ိုးသစ္ကို ကၽြမ္းက်င္စြာသင္ယူႏိုင္သူမရွိေတာ့ျခင္းမ်ိဳး လည္းႀကဳံေတြ႕ရလ်က္ရွိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္သင္႐ိုးသစ္နည္းျပသင္တန္းမ်ားအား မူလတန္းျပဆရာမ်ား အားလုံးတက္ေရာက္ေလ့လာထားျခင္းအားျဖင့္ မည္သည့္ အတန္းတြင္သင္ၾကားရသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆရာမ်ားေက်ာင္းေျပာင္းေ႐ႊ႕ရလၽွင္ျဖစ္ေစ သင္႐ိုးသစ္သင္ၾကားေရးတြင္ အခက္အခဲမ်ားရွိေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။   

(ဂ)    သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ားအားနည္းျခင္း။            သင္႐ိုးသစ္ကိုေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား လုံေလာက္စြာရွိရ မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ-ပန္းခ်ီသင္တန္းတြင္လိုအပ္ေသာ ပုံဆြဲစာ႐ြက္၊ ေဆးေရာင္စုံ မ်ား၊ ခဲတံမ်ားမလုံေလာက္ျခင္း၊ ဂီတတန္းတြင္လိုအပ္ေသာတူရိယာမ်ား၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား ပံ့ပိုးေပးလ်က္ရွိေသာ္လည္း လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိဆဲပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အႏုပညာဘာသာရပ္အတြက္ ဆရာလက္စြဲစာအုပ္မ်ား ထုတ္ေပးထားေသာ္လည္း ေက်ာင္းသားကိုင္ဖတ္စာအုပ္မ်ား ထုတ္ေပးထားမႈ မရွိျခင္းသည္လည္း သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ႀကဳံေတြ႕ရသည့္ အခက္အခဲမ်ားထဲမွတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။  

(ဃ)    မိဘမ်ား၏ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ။        သင္႐ိုးသစ္ေအာင္ျမင္ေရးတြင္ သင္႐ိုး သစ္ျဖင့္သင္ၾကားမႈပုံစံအား ေက်ာင္းသားမိဘမ်ား၏နားလည္မႈ၊ စိတ္ပါဝင္စားမႈ ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈလည္းလိုအပ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ သူငယ္တန္းတြင္ ကေလးမ်ားအား စာသင္ၾကားျခင္းမရွိသည္ကို အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသားမိဘမ်ား အေနျဖင့္ သေဘာေပါက္မႈအားနည္းလ်က္ရွိပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္အရ ပထမတန္း တြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား စာေရး၊ စာဖတ္ကို စတင္သင္ၾကားပါသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားသည္ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားေပးမႈေနာက္က်သည္ ဟုယူဆၿပီးစိုးရိမ္ပူပန္လ်က္ရွိပါသည္။ ၎အျပင္ ယခုအေကာင္အထည္ေဖာ္ေန သည့္စနစ္သစ္မွ ယခင္စနစ္ေဟာင္းသို႔ ျပန္ေျပာင္းလဲမည္ကိုလည္း ေက်ာင္းသား မိဘမ်ားအေနျဖင့္ ပူပန္ေၾကာင့္က်လ်က္ရွိပါသည္။  

ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ား

၁၀။    ပညာေရးသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမ်ားအားလုံး၏အေျခခံျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအမ်ားစု တြင္ ပညာေရးအဆင့္အတန္းျမင့္မားေရးကို ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ပညာေရးတြင္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသည္ အေရးပါသည့္အေလ်ာက္ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီသည့္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကိုလည္း မျဖစ္မေနေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။ ၎တို႔အနက္မွ ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕၏ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပအပ္ပါသည္-

(က)    မေလးရွားႏိုင္ငံ၏သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ။          မေလးရွားႏိုင္ငံ၏ ၁၉၉၆ခုႏွစ္ ပညာေရးဥပေဒတြင္ အမ်ိဳးသားသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္ႏွင့္ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနတြင္ ဦးစီးဌာန (၃) ခုျဖစ္သည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စင္တာ၊ နည္းပညာႏွင့္သက္ေမြးပညာဦးစီးဌာနႏွင့္ ဘာသာေရးႏွင့္ပညာေရး ကိုယ္က်င့္တရားဦးစီးဌာနတို႔ျဖင့္ ပါဝင္ဖြဲ႕စည္းထားပါသည္။ ထို႔အျပင္ ျပဌာန္း စာအုပ္ဌာနခြဲႏွင့္ ဆရာမ်ားအားေလ့က်င့္သင္ၾကားေရးဌာနခြဲ စသည့္ဌာနခြဲမ်ား လည္းပါဝင္ဖြဲ႕စည္းထားပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းဖြဲ႕စည္းပုံႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ကို ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက အဓိကတာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ပါသည္။  ဗဟိုသင္႐ိုး ၫႊန္းတမ္းေကာ္မတီကို ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္က ဦးစီးေဆာင္႐ြက္ပါသည္။  ဗဟို သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေကာ္မတီကအတည္ျပဳသည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကို ျပည္နယ္ (၁၂) ခုရွိ ပညာေရးၫႊန္ၾကားေရးမႉးမ်ား၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားျဖင့္ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးေကာ္မတီက ၫွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးပါသည္။ 

သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမူေဘာင္အသစ္တြင္ အေၾကာင္းအရာအသစ္မ်ား၊ ေခါင္းစဥ္သစ္မ်ားျဖည့္သြင္း၍ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေျပာင္းလဲေရးဆြဲမႈကို ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ တြင္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္အစုအဖြဲ႕တြင္ ဗဟုသုတသစ္မ်ား၊ ဘက္စုံ အသိပညာ၊ စိတ္ခံစားမႈဆိုင္ရာဉာဏ္ရည္၊ ICT ဗဟုသုတဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ စီးပြားေရးအသိပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စသည္တို႔ေပၚတြင္အေျခခံ၍ ေရးဆြဲထား ပါသည္။ 

မေလးရွားႏိုင္ငံ၏သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသည္ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား၏ အသိဉာဏ္ပညာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၊ ႐ုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ဦးတည္ေရးဆြဲထားပါသည္။ မူလတန္းႀကိဳသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ားရရွိရန္ ၎တို႔စြမ္းအားရွိသမၽွ အသုံးခ်ႀကိဳးစားအားထုတ္၍ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္သို႔ အေရာက္လွမ္းႏိုင္စြမ္း ရွိသူမ်ားျဖစ္လာေစရန္ ဦးတည္ေရးဆြဲထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား အတြက္ လိုအပ္ေသာအေျခခံကၽြမ္းက်င္မႈမ်ားႏွင့္ ခံယူခ်က္သေဘာထား မွန္ကန္သူမ်ားျဖစ္လာေစရန္လည္း သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းတြင္ ရည္႐ြယ္ထားပါသည္။ အေျခခံပညာအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ သင္႐ိုးမာတိကာကို ဆန္းသစ္ထားၿပီး ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပုံအသစ္ႏွင့္ စာသင္ခန္းတြင္း ခ်ဥ္းကပ္ သင္ၾကားမႈပုံစံမ်ားကိုျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ကိုက်င့္သုံးရာ၌ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳသင္ၾကားေရးစနစ္ကိုက်င့္သုံးၿပီး စစ္ေဆးမႈရလဒ္သည္လည္း သင္ခန္းစာမ်ားကို နားလည္တတ္ေျမာက္မႈေပၚတြင္ အေျခခံမည္ျဖစ္ပါသည္။ မေလးရွားႏိုင္ငံကို အနာဂတ္တြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ထူေထာင္ရာတြင္ ႀကဳံေတြ႕ရမည့္စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေစရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာကၽြမ္းက်င္မႈ အရည္အေသြးမ်ားရရွိေစရန္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ကို ဦးတည္ေရးဆြဲထားပါသည္။ 

လိုအပ္ခ်က္မ်ားကိုေလ့လာသုံးသပ္မႈ၊ စီမံကိန္းေရးဆြဲမႈ၊ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မႈ၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေပၚမူတည္၍ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ ျပန္လည္ျပ႒ာန္းေရးတို႔ကို  ေဆာင္႐ြက္ ပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေျပာင္းလဲမႈမ်ားသည္ မူဝါဒခ်မွတ္သူမ်ားက ခ်မွတ္ လိုက္ေသာမူဝါဒမ်ား၊ လက္ရွိသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမွ ေလ့လာေတြ႕ရွိေသာအားနည္း ခ်က္မ်ား၊ အမ်ားျပည္သူ၏ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ား သို႔မဟုတ္ ကမၻာလုံးဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အေျခခံ၍ေဆာင္႐ြက္ပါသည္။  
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကိုေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ သက္ဆိုင္ရာအေၾကာင္းကိစၥရပ္အလိုက္ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ ေမၽွာ္လင့္မထားသည့္ အခက္အခဲ၊ ျပႆနာရပ္မ်ား ျဖစ္ေပၚ တတ္ပါသည္။ အျခားေသာစိန္ေခၚမႈမ်ားရွိသည့္အနက္ သင္႐ိုးသစ္အေကာင္ အထည္ေဖာ္သူမ်ားသည္ သင္႐ိုးသစ္၏က်ယ္ျပန္႔မႈအတိုင္းအတာ၊ ထိေရာက္မႈ နယ္ပယ္သတ္မွတ္ျခင္း စသည္တို႔ကို ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ ထိန္းၫွိေဆာင္႐ြက္ရ ပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ေျပာင္းလဲျခင္း၏ စီမံကိန္းေရးဆြဲမႈႏွင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မႈတြင္ မတူညီသည့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ဦးေဆာင္သူမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္ၫွိႏႈိင္းရပါသည္။  

(ခ)    ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၏သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ။           ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၏ အလယ္တန္းအဆင့္သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကို ၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ခဲ့ၿပီး ၂၁ ရာစုကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို အေျခခံေရးဆြဲထား ပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ေျပာင္းလဲမႈသည္ အလယ္တန္းအဆင့္ သင္ၾကားေရးဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္မႈမ်ားကို ဦးတည္ထားၿပီး သင္႐ိုးမာတိကာ၌ အေၾကာင္း အရာမ်ားထပ္ေနမႈမရွိေစရန္၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေစရန္၊ ေယဘုယ်ႏွင့္ အထူးျပဳပညာေရးအၾကား ပိုမိုဘက္ညီၿပီး ေအာင္ျမင္မႈရွိေစရန္ ရည္႐ြယ္ပါသည္။ 
သင္ယူမႈအဖြဲ႕မ်ားကို က႑စုံေလ့လာေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား၊ အႀကံေပးခ်က္ မ်ားကိုအေျခခံ၍ သင္႐ိုးသစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ဖြဲ႕စည္းထားပါသည္။ အဆိုပါအဖြဲ႕မ်ား၏ ေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားမွ ထြက္ေပၚလာေသာ အႀကံျပဳ ေထာက္ခံခ်က္မ်ား၊ ရလဒ္မ်ားကို ပညာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အားကစားဝန္ႀကီး ဌာနရွိအတြင္းဝန္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဦးစီးဌာနမ်ား၏ ၫွိႏႈိင္းအစည္းအေဝးမ်ားတြင္ တင္ျပပါသည္။ အဆိုပါရလဒ္မ်ားကိုအေျခခံ၍ ဦးတည္ခ်က္အသစ္မ်ား ျပန္လည္ ခ်မွတ္ၿပီး သင့္ေလ်ာ္ေသာသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအစီအစဥ္၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား သတ္မွတ္ျခင္း၊ ဘာသာရပ္မ်ားသတ္မွတ္ျခင္းစသည္တို႔ကို ဆက္လက္ ေဆာင္႐ြက္ပါသည္။ အဆိုပါကိစၥရပ္မ်ားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ သင္ယူမႈ အရည္အေသြးမ်ားႏွင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းလမ္းၫႊန္မ်ား ေကာင္းမြန္ေစရန္အတြက္ သတ္မွတ္ထားသည့္လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားအတိုင္းအတိအက် လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ ၾကရပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ သင္တန္း နည္းျပမ်ား၊ ဆရာ/ဆရာမမ်ားသည္လည္း သင္တန္းအမ်ိဳးအစားေပါင္းမ်ားစြာ တက္ေရာက္ၾကရပါသည္။ ထို႔ေနာက္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္အေကာင္အထည္ ေဖာ္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ရလဒ္မ်ားကို တိုင္းတာရန္အတြက္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး ႏွင့္ အကဲျဖတ္စနစ္ကိုလည္းေဆာင္႐ြက္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။  

(ဂ)    ဖင္လန္ႏိုင္ငံတြင္ KG တန္း၌သင္ၾကားမည့္ဆရာမ်ားအတြက္အစီအစဥ္မ်ား။          ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ပညာေရးမူဝါဒမ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ ေရး၊ ပညာေရးစနစ္သစ္ေအာင္ျမင္ေရး၊ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး စသည္တို႔ကို ေအာင္ျမင္ေစရန္အတြက္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားသည္ အဓိကအခန္း က႑မွ ပါဝင္လ်က္ရွိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဓိကက်သည့္ ဆရာမ်ား၏အရည္ အေသြးကို ျမႇင့္တင္ေရးအတြက္ ကမၻာ့အေကာင္းဆုံးပညာေရးစနစ္ က်င့္သုံးလ်က္ ရွိသည့္ ဖင္လန္ႏိုင္ငံ၌ အေျခခံအက်ဆုံးအဆင့္ျဖစ္သည့္ KG တန္းတြင္ ဆရာ/ ဆရာမမ်ား၏ အရည္အေသြးျပည့္မီေရးကို အဓိကအေလးေပးေဆာင္႐ြက္ပါသည္။ ဖင္လန္ႏိုင္ငံတြင္ KG တန္းတြင္သင္ၾကားလိုေသာ ဆရာမ်ားအတြက္ အထူး အစီအစဥ္တစ္ရပ္အေနျဖင့္ Degree Programme in Kindergarten Teacher Education ဟူသည့္ (၃) ႏွစ္ၾကာတက္ေရာက္ရေသာ အစီအစဥ္တစ္ရပ္ရွိ ပါသည္။ သင္တန္းတက္ေရာက္ရန္အတြက္ ဘြဲ႕တစ္ခုရရွိထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အဆိုပါသင္တန္းတြင္ စာေရး၊ စာဖတ္၊ ကြန္ပ်ဴတာတို႔အျပင္ သင္ခန္းစာကို မည္သို႔ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရမည္နည္းဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ား၊ မိဘမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ ကိုယ္တိုင္သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ျခင္း စသည္တို႔ကို သင္ၾကားရပါသည္။ သင္တန္းတြင္ ေမးခြန္းထုတ္ျခင္းႏွင့္ ေတြးေခၚမႈပညာမ်ားကို အထူးျပဳပို႔ခ်ေပးပါသည္။ ထို႔အျပင္ ၾကင္နာတတ္သူ၊ ကေလးမ်ား အေပၚခံစားနားလည္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိသူမ်ားျဖစ္လာေစရန္ ေလ့က်င့္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးပါသည္။ သင္တန္းၿပီးဆုံးပါက B.A (Education) ဘြဲ႕ေပးအပ္ ပါသည္။ အဆိုပါဘြဲ႕ရသူမ်ားကို Early Education Act အရ KG တန္း သင္ၾကားေရးတြင္ အထူးကၽြမ္းက်င္ေသာဆရာအျဖစ္သတ္မွတ္၍ အလုပ္ခန္႔ထားပါသည္။ 

ဖင္လန္ႏိုင္ငံတြင္ သူငယ္တန္းတြင္သင္ၾကားရမည့္ဆရာမ်ားသည္အလြန္ အေရးႀကီးသည္ဟု သတ္မွတ္ထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူငယ္တန္းသင္ ဆရာ မ်ားသည္ သင္ၾကားေရးတြင္ အထူးကၽြမ္းက်င္ရန္လိုအပ္ၿပီး လူမႈေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရးေကာင္းသူမ်ား၊ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ႏိုင္သူမ်ားျဖစ္ရန္ အထူးအေရးႀကီး ပါသည္။ ကၽြမ္းက်င္မႈရွိေသာဆရာ/ဆရာမမ်ားသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား လူတစ္ဦးခ်င္းစီအား တန္ဖိုးထားတတ္ေစေရး၊ အႏုပညာႏွင့္ ရသခံစားႏိုင္ေစေရး အျပင္ ဆရာမ်ား၏လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ လက္ေတြ႕လုပ္ငန္း မ်ားကို သင္ၾကားေပးျခင္းအားျဖင့္ ဆရာမ်ား၏အရည္အေသြးျပည့္ဝေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။  

ႏိုင္ငံတကာအေတြ႕အႀကဳံမ်ားမွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္မ်ာ

၁၁။     အထက္ေဖာ္ျပပါႏိုင္ငံမ်ား၏ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို ေလ့လာရာတြင္ ေအာက္ပါဦးတည္ခ်က္မ်ားႏွင့္လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေကာက္ႏုတ္ရရွိပါသည္-

(က)    ဦးတည္ခ်က္မ်ား

(၁)    ICT က႑ကို သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းတြင္ ထည့္သြင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ ၂၁ ရာစု  ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ားကို ဦးတည္ေရးဆြဲျခင္း၊

(၂)    ႀကဳံေတြ႕ရမည့္အခက္အခဲႏွင့္စိန္ေခၚမႈမ်ား၊ လူမႈေရးညီၫြတ္မၽွတမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားစည္းလုံးညီၫြတ္မႈကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစ ႏိုင္မည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္၊ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးအတြက္ သင္ယူေလ့လာျခင္းဟူသည့္ စံႏႈန္းမ်ားကိုအေျခခံ၍ အာ႐ုံစိုက္ ေဆာင္႐ြက္ လာၾကျခင္း၊

(၃)    ႏိုင္ငံအားလုံးတြင္သင္႐ိုးသစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ျခင္းႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲျခင္းတြင္ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလၽွာ႔ခ်သည့္စနစ္ ကို က်င့္သုံးလာၾကျခင္း၊ ဗဟိုအဆင့္တာဝန္ရွိသူမ်ားသည္ သင္႐ိုး ၫႊန္းတမ္းဆိုင္ရာမူဝါဒႏွင့္ အေျခခံလမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ေပးျခင္းႏွင့္ ပညာေရးအရည္အေသြးျပည့္ဝေရးအတြက္ အမ်ိဳးသားအဆင့္စံႏႈန္းမ်ား သတ္မွတ္ျခင္းတို႔ကိုသာ တာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ၾကပါသည္။ ေက်ာင္းမ်ား၊ မိဘမ်ား၊ ဆရာမ်ားႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ သင္႐ိုးသစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးတြင္ တက္ႂကြစြာပူးေပါင္းပါဝင္ၾကျခင္း၊

(၄)    သင္႐ိုးသစ္ကို ထိေရာက္စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္အတြက္ သင္႐ိုး သစ္ခ်မွတ္သူႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သူမ်ားၾကား အႀကံဉာဏ္ေကာင္း မ်ား ဝိုင္းဝန္းပံ့ပိုး၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း။

(ခ)    လိုအပ္ခ်က္မ်ား

(၁)    သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ သင္႐ိုးသစ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရး ဆိုင္ရာ ဆရာ/ဆရာမမ်ားအတြက္ သင္တန္းမ်ားပို႔ခ်ျခင္းမ်ားသည္ လက္ေတြ႕တြင္ ထိေရာက္မႈ ရွိ၊ မရွိႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ သုံးသပ္ခ်က္အစီရင္ခံ စာမ်ား ျပဳစုမထားျခင္း၊

(၂)    လက္ရွိေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိသည့္ လုပ္ငန္းခြင္အႀကိဳ ဆရာအတတ္သင္တန္း မ်ားကို သစ္႐ိုးသစ္ႏွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈရွိေစရန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား မရွိေသးျခင္း၊

(၃)    အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒမ်ားႏွင့္ မူဝါဒမ်ားကို ေခတ္ႏွင့္အညီျပန္လည္ ျပဳျပင္ရန္လိုအပ္ျခင္း၊

(၄)    သင္ယူသူမ်ား၏လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို သိရွိျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအဆင့္တိုင္းတြင္ ပညာေရးအစီအစဥ္မ်ားကို ပိုမိုစူးစိုက္ လုပ္ေဆာင္ရန္လိုအပ္ျခင္း။                      
နိဂုံး

၁၂။    ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားသင္ယူထားသည့္ စာေတြ႕ႏွင့္လက္ေတြ႕ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား ဟန္ခ်က္ညီညီဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစမည့္အရည္အေသြးရွိေသာအေျခခံပညာသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းကို အေကာင္ အထည္ေဖာ္ျခင္းသည္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္သာမက ႏိုင္ငံ၏အနာဂတ္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ႏွင့္ပါ ဆက္စပ္လ်က္ရွိပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ေအာင္ျမင္ရန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ပံ့ပိုးကူညီမႈ၊ သက္ဆိုင္ရာေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၏ စိတ္ဝင္စားအားေပးမႈ၊ မိဘမ်ား၏သင္႐ိုးသစ္အေပၚ ယုံၾကည္လက္ခံမႈ၊ မိဘဆရာပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ၊ ဆရာ/ဆရာမမ်ားကိုယ္တိုင္ သင္႐ိုးသစ္ ကိုေအာင္ျမင္ေအာင္ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္လိုသည့္ဆႏၵျပင္းျပမႈ၊ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ စိတ္ေစတနာေကာင္း ျဖင့္သင္ၾကားျပသမႈတို႔သည္လည္း အဓိကလိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကိုေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အခက္အခဲ ျပႆနာရပ္ႏွင့္စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ႀကဳံေတြ႕ရတတ္ပါသည္။ စိန္ေခၚမႈမ်ားအနက္ သင္႐ိုးသစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သူမ်ားသည္ သင္႐ိုးသစ္၏က်ယ္ျပန္႔မႈအတိုင္းအတာ၊ ထိေရာက္မႈနယ္ပယ္ သတ္မွတ္ျခင္းစသည္တို႔ကို ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ ထိန္းၫွိေဆာင္႐ြက္ရပါသည္။ သင္႐ိုးသစ္ ေျပာင္းလဲျခင္း၏ စီမံကိန္းေရးဆြဲမႈႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈတြင္ အေတြ႕အႀကဳံရွိသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ဦးေဆာင္သူမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္ၫွိႏႈိင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္းအားျဖင့္ လက္ရွိ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေသာ သင္႐ိုးသစ္ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးမႈ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၁၃.၀၂.၂၀၁၉