Skip to main content

ျမန္မာႏိုင္ငံႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏႏွင့္ လုပ္ငန္းမ်ားအား ေလ့လာျခင္းစာတမ္းတို

 

နိဒါန္း

၁။    ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဟူသည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္အတြက္ အလြန္အေရး ပါေသာ အခန္းက႑တြင္ ပါဝင္ပါသည္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုသည္မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူက ျမန္မာ ႏိုင္ငံရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္အညီ ပိုင္ဆိုင္သည့္ သို႔မဟုတ္ ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ပစၥည္းမ်ားကို ဆိုလို  ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက႑တြင္ ႏိုင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈဟူ၍ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတြင္ ႏိုင္ငံျခားမွ တိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒအရ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဟူ၍လည္း၂ မ်ိဳးခြဲျခားထားပါသည္။ 

၂။    ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို ေျပာင္းလဲ က်င့္သုံးခဲ့ရာ ႏိုင္ငံပိုင္လုပ္ငန္းမ်ားကို ပုဂၢလိကပိုင္ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ႏိုင္ငံ တကာမွလာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ရာ ယခုအခါ ႏိုင္ငံေပါင္း (၄၉) ႏိုင္ငံမွ လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ေသာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏမွာ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလအထိ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ၇၇,၅၈၈ ပမာဏအထိ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ပါသည္။ 

ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအတြက္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ အားသာခ်က္မ်ား

၃။    ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံတကာမွ လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေသာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား အတြက္ အခြင့္အလမ္းမ်ားႏွင့္ အားသာခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-
(က)    ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ၂၆ (ဃ) တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို မည္သည့္အခါမၽွ ျပည္သူပိုင္မသိမ္းဟု ျပ႒ာန္းထားျခင္း၊
(ခ)    ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒအရ  ဥပေဒအတိုင္းေဆာင္႐ြက္ေနသေ႐ြ႕ ၎လုပ္ငန္း အား တိုက္႐ိုက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္ဝိုက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း မပိတ္သိမ္း၊ မရပ္ေစရဟု အာမခံထားျခင္း၊  
(ဂ)    အကယ္၍ ႏိုင္ငံအတြက္/ တိုင္းျပည္အတြက္ လိုအပ္လာပါက ယင္းလုပ္ငန္းအား ပိတ္သိမ္းရမည့္အခါ ဘက္မလိုက္ဘဲ ဥပေဒႏွင့္အညီ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ကုန္က်စရိတ္ အားလုံးကို နစ္နာမႈမရွိေအာင္ အျမန္ဆုံး ေပးေလ်ာ္ရျခင္း၊
(ဃ)    ယင္းသို႔ ကာကြယ္ေပးမႈမ်ားသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူအား ကာကြယ္ေပးျခင္း မဟုတ္ ဘဲ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္းကိုသာ အကာအကြယ္ေပးျခင္း၊
(င)    ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ေျမအျပင္ ပုဂၢလိကပိုင္ေျမကို ငွားရမ္းခြင့္ရွိလာသည့္အျပင္ သက္တမ္း ျပည့္ငွားရမ္းခြင့္ကာလ ႏွစ္ ၅၀ အထိ သတ္မွတ္ထားၿပီး ေနာက္ထပ္ ၁၀ ႏွစ္ သက္တမ္း (၂) ႀကိမ္တိုးႏိုင္ကာ ကာလရွည္ေျမငွားရမ္းခြင့္ရွိျခင္း၊
(စ)    ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္ ( Myanmar Investment Commission-MIC) သို႔ လာေရာက္ရန္မလိုအပ္ဘဲ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားရွိ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မတီမ်ားတြင္ အတည္ျပဳမိန္႔ ေလၽွာက္ထားႏိုင္ျခင္း၊
(ဆ)    ယခင္ (MIC) ၏ ခြင့္ျပဳမိန္႔ရရန္ ရက္ေပါင္း (၉၀) ေစာင့္စားရၿပီး ယခုအခါ ရက္ေပါင္း (၆၀) အတြင္းရရွိႏိုင္ၿပီး အတည္ျပဳမိန္႔ျဖစ္ပါက ရက္ေပါင္း ၃၀ အတြင္း ခြင့္ျပဳျခင္း၊
(ဇ)    ေျဖေလၽွာ႔ေပးျခင္း/အျမတ္ခြန္ကင္းလြတ္ျခင္းတြင္ ဇုန္ (၃) ခုခြဲကာ (၃) ႏွစ္၊ (၅) ႏွစ္၊ (၇) ႏွစ္ဟူ၍ ေဒသအသီးသီးတြင္ ခြဲျခားသတ္မွတ္ေပးထားျခင္း၊
(စ်)    လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ခြင့္အမ်ိဳးအစားမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံျခားသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကို (၁၀၀) ရာခိုင္ႏႈန္း လုပ္ခြင့္ျပဳၿပီး၊ ဖက္စပ္လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္း လုပ္ခြင့္ ျပဳျခင္း၊
(ည)    ဦးစားေပးျမႇင့္တင္မည့္လုပ္ငန္း (၁၀) မ်ိဳးကို သတ္မွတ္ထားၿပီး ယင္းလုပ္ငန္း မ်ားကို အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္၊ သက္သာခြင့္ေပးထားျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ ဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ား

၄။    ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဆက္စပ္ဥပေဒမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-
    (က)    အထူးကုန္စည္ခြန္ဥပေဒ
    (ခ)    ၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ အခေၾကးေငြေပးေခ်ေရးဥပေဒ
    (ဂ)    ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားဥပေဒ
    (ဃ)    အႏုညာတစီရင္ဆုံးျဖတ္ျခင္းဥပေဒ
    (င)    အေသးစားႏွင့္အလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဥပေဒ
    (စ)    ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒ
    (ဆ)    ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ
    (ဇ)    ျမန္မာအထူးစီးပြားေရးဇုန္နည္းဥပေဒ 
    (စ်)    ဝင္ေငြခြန္နည္းဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား
   (ည)    ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္စည္းမ်ဥ္းမ်ား
    ဋ)    ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈဆန္းစစ္ျခင္းဆိုင္ရာလုပ္ထုံးလုပ္နည္း
   (ဌ)    စားသုံးသူအကာအကြယ္ေပးေရးဥပေဒ
   (ဍ)    ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးနည္းဥပေဒမ်ား
   (ဎ)    ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာ (ႏိုင္ငံျခားသုံးေငြစီမံခန္႔ခြဲမႈစည္းမ်ဥ္း)
  (ဏ)    ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ျမန္မာ့အထူးစီးပြားေရးဇုန္ဥပေဒ
  (တ)    ဝင္ေငြခြန္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ
  (ထ)    အသိဉာဏမူပိုင္ခြင့္ဥပေဒ
  (ဒ)    အေသးစားေငြေရးေၾကးေရးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ား စသည္တို႔ျဖစ္ပါ သည္။ 

ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ ခ်မွတ္ထားသည့္ မူဝါဒ (၇) ခ်က္

၅။    ႏိုင္ေတာ္အစိုးရမွ ခ်မွတ္ထားေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမူဝါဒသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ စီးပြား   ေရးမူဝါဒ (၁၂) ရပ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားစီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစရန္ အတြက္ခ်မွတ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမူဝါဒ (၇) ရပ္မွာ -
(က)    တာဝန္ယူမႈရွိၿပီး အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမည့္ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မ်ားကို ႀကိဳဆိုမည္။
(ခ)    ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား သည္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိၿပီး ရွင္းလင္းလြယ္ကူ၍ ျမန္ဆန္သြက္လက္စြာ ေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္ေသာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႕ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္မည္။
(ဂ)    မက္ခ႐ိုစီးပြားေရးတည္ၿငိမ္မႈ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ၊ အျငင္းပြားမႈမ်ားအတြက္ ယုံၾကည္ကိုးစားရေသာ ေျဖရွင္းေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၊ အေျခခံစီးပြားေရး အေဆာက္အဦေကာင္းမြန္စြာလည္ပတ္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည့္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရသည့္ ဘ႑ာေရးစနစ္တို႔ျဖင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစရန္ ေဆာင္႐ြက္မည္။
(ဃ)    ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အေရးပါ သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္-
(၁)    ႏိုင္ငံျခားႏွင့္ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအၾကား ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ မရွိေသာ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းသိျမင္ႏိုင္သည့္ ထိန္းေက်ာင္းၾကပ္မတ္မႈ ဝန္းက်င္ တစ္ရပ္ကို ထူေထာင္မည္။
(၂)    စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အျငင္းပြားဖြယ္သိမ္းယူျခင္းမွ ကာကြယ္ေပး မည္။
(၃)    အခြန္အေကာက္မ်ားႏွင့္ အျခားေပးေဆာင္ရန္ရွိသည္မ်ားကို ေပးေဆာင္ၿပီး ေနာက္ရရွိသည့္ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားအျပင္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေပးေခ်ရမည့္ ကိစၥမ်ား ျပန္လည္လႊဲေျပာင္းခြင့္မ်ားကို ကာကြယ္ေပးမည္။
(၄)    အတည္ျပဳထားသည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ကာလရွည္ ေျမငွားရမ္းခြင့္ရရွိေရးဥပေဒႏွင့္အညီ ေဆာင္႐ြက္ေပးမည္။
(င)    ျပည္တြင္းႏွင့္ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားသည္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္သဘာဝအရင္း အျမစ္ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားအပါအဝင္ တာဝန္ယူမႈရွိေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ က်င့္ထုံးမ်ားကို ခြဲျခားမႈမရွိဘဲ တစ္ေျပးညီအစဥ္ လိုက္နာရမည္။
(စ)    ႏိုင္ငံေတာ္လုံၿခဳံေရးဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ နယ္ပယ္မ်ားႏွင့္ ဆက္ႏြယ္သည့္ အခ်ိဳ႕ေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားအား လုပ္ေဆာင္ခြင့္မျပဳ။ အဆိုပါခြင့္ျပဳႏိုင္ျခင္းမရွိသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပြင့္လင္း ျမင္သာစြာ ထုတ္ျပန္မည္။
(ဆ)    ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္းမ်ားကို ႀကိဳဆိုအားေပးမည္-
(၁)    ေဒသတြင္းႏွင့္ ကမၻာလုံးဆိုင္ရာ ထုတ္လုပ္မႈကြင္းဆက္တြင္ ခ်ိတ္ဆက္ ထားသည့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈျမႇင့္တင္ႏိုင္ေသာ၊ တန္ဖိုးျမႇင့္ လယ္ယာထုတ္ ကုန္မ်ား ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၂)    နည္းပညာလႊဲေျပာင္းႏိုင္မႈႏွင့္ ျပည္တြင္းကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမႈရရွိေစမည့္လုပ္ငန္းမ်ား။
(၃)    အေသးစားႏွင့္အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစ ႏိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၄)    အေျခခံစီးပြားေရးအေဆာက္အဦမ်ားအား လ်င္ျမန္စြာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစ ႏိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၅)    အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားစြာ ဖန္တီးေပးႏိုင္ၿပီး၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ ျမင့္မား တိုးပြားေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေသာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာမ်ား ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးႏိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၆)    စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ နိမ့္က်အားနည္းေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံလုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၇)    စက္မႈၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား စုဖြဲ႕ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ား။
(၈)    ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ဆက္စပ္သည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္းမ်ား စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ 

ႏိုင္ငံျခားသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားေဆာင္႐ြက္ခြင့္မရွိေသာ လုပ္ငန္းမ်ား

၆။    ႏိုင္ငံတကာတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ခြင့္ျပဳသည့္အခါ မိမိႏိုင္ငံသားမ်ားလုပ္ ႏိုင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီၫြတ္ေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ပတ္သက္သည့္  လုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားမ်ားကို ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအား လုပ္ခြင့္မျပဳပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံျခားသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားမွ ေဆာင္႐ြက္ခြင့္မရွိေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္း အမ်ိဳးအစား (၁၀) မ်ိဳးကို သတ္မွတ္ထားပါသည္။ ၎တို႔မွာ-
(က)    ျမန္မာအပါအဝင္ တိုင္းရင္းသားဘာသာျဖင့္ ထုတ္ေဝေသာ အခ်ိန္မွန္ထုတ္ စာနယ္ဇင္း ပုံႏွိပ္ျဖန္႔ခ်ိျခင္းဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ခ)    ေရခ်ိဳငါးဖမ္းလုပ္ငန္း၊ ၎လုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္ႏြယ္သည့္ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဂ)    ျပည္ပသို႔ တင္ပို႔ျခင္းႏွင့္ ျပည္တြင္းသို႔ တင္သြင္းရန္ အလို႔ငွာ တိရိစၧာန္ထိန္းသိမ္း စစ္ေဆးေရးစခန္း တည္ေထာင္ျခင္းလုပ္ငန္း၊
(ဃ)    အိမ္ေမြးတိရိစၧာန္ ထိန္းသိမ္းေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း၊
(င)    သစ္ေတာနယ္ေျမႏွင့္ သစ္ေတာဖုံးလႊမ္းလ်က္ရွိသည့္ အစိုးရက စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ရွိေသာ ေျမအတြင္းရွိ သဘာဝသစ္ေတာမ်ားမွ သစ္ေတာထြက္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ျခင္း လုပ္ငန္း၊
(စ)    သတၱဳတြင္းဥပေဒႏွင့္အညီ ဓာတ္သတၱဳအလတ္စားႏွင့္ အေသးစားထုတ္လုပ္ရန္ အတြက္ ရွာေဖြျခင္း၊ စမ္းသပ္တိုင္းတာျခင္း၊ ျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္စြမ္းေလ့လာျခင္းႏွင့္ ထုတ္လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဆ)    ဓာတ္သတၱဳအလတ္စားႏွင့္ အေသးစားက်ိဳခ်က္ျခင္း၊ သန္႔စင္ျခင္းလုပ္ငန္း၊
(ဇ)    ေရနံတြင္းတိမ္ တူးေဖာ္ထုတ္လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္း၊
(စ်)    ဗီဇာစတစ္ကာမ်ား၊ ႏိုင္ငံျခားသား ျပည္တြင္းေနထိုင္ခြင့္လက္မွတ္မ်ား၊ ပုံႏွိပ္ ထုတ္ေဝျခင္းဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ည)    ေက်ာက္စိမ္း/ေက်ာက္မ်က္ရတနာ ရွာေဖြျခင္း၊ စမ္းသပ္တိုင္းတာျခင္းႏွင့္ ထုတ္ လုပ္ျခင္းလုပ္ငန္း၊
(ဋ)    ဧည့္လမ္းၫႊန္လုပ္ငန္း၊
(ဌ)    မီနီမားကတ္၊ Convenience Store စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

ဦးစားေပးျမႇင့္တင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား

၇။    ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္၏ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာ (၁၃/၂၀၁၇) အရ ေဆး႐ြက္ႀကီး ဗာဂ်ီးနီးယားေဆးမ်ား စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ျခင္းမွအပ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ လုပ္ငန္းမ်ားကို ဦးစား ေပးျမႇင့္တင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ားအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး အဆိုပါလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒပုဒ္မ ၇၅ အရ လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္႐ြက္သည့္အေပၚ/ ေဒသေပၚမူတည္၍ ဝင္ေငြခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ ၃ ႏွစ္မွ ၇ ႏွစ္အထိ သက္သာခြင့္ျပဳထားပါသည္။ ယင္းလုပ္ငန္းမ်ားမွာ- 
(က)    လယ္ယာက႑စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္မႈ၊ ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးအေျခခံတန္ဖိုး ျမႇင့္ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား၊
 (ခ)    တိရိစၧာန္ေမြးျမဴထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ေရထြက္ပစၥည္း ေမြးျမဴထုတ္လုပ္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ား၊
 (ဂ)    ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္ႏိုင္မည့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဃ)    သြင္းကုန္အစားထိုး ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား၊
(င)    လၽွပ္စစ္ဓါတ္အားေပးေရးက႑ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ား၊
(စ)    ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္မႈဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဆ)    ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဇ)    က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ဈ)    တန္ဖိုးနည္းအိမ္ယာ တည္ေဆာက္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ား၊
(ည)    စက္မႈၿမိဳ႕ေတာ္တည္ေဆာက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားစသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

အာဆီယံဘက္စုံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသေဘာတူစာခ်ဳပ္

၈။    ျမန္မာႏိုင္ငံအပါအဝင္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားမွ  ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္ ရည္႐ြယ္၍ အာဆီယံဘက္စုံရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို (၂၉-၃-၂၀၁၂) ရက္ေန႔တြင္ သေဘာတူခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ပါသည္။  စာခ်ဳပ္ပါရည္႐ြယ္ခ်က္သည္ အာဆီယံ ေဒသအတြင္း အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝန္းတစ္ခု ေပၚေပါက္လာေစေရး ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္ႏွင့္အညီ လြတ္လပ္၍ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေသာ စုေပါင္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈစနစ္ ျဖစ္ထြန္း လာေရးအတြက္ ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ရန္ျဖစ္ပါသည္။
၉။    အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း၏ အေသးစိတ္စီမံခ်က္အရ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံ အခ်င္းခ်င္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတိုးျမႇင့္ေရးႏွင့္ အာဆီယံအတြင္းသို႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္ေရာက္လာ ေစရန္ ဆြဲေဆာင္ရာတြင္ အာဆီယံ၏ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းအား တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစေရးအတြက္ ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ရန္ အစီအစဥ္မ်ားခ်မွတ္ခဲ့ျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။
၁၀။    အဆိုပါစာခ်ဳပ္သည္ မ႑ိဳင္ေလးခုအေပၚမူတည္၍ ခ်မွတ္ထားၿပီး အဆိုပါ မ႑ိဳင္ေလးခု သည္ စည္းမ်ဥ္းႏွင့္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားေလၽွာ႔ေပါ့ေပးရန္၊ အကာအကြယ္ေပးရန္၊ ျမႇင့္တင္ေပးရန္ ႏွင့္ ပံ့ပိုးေပးရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ယင္းစာခ်ဳပ္တြင္ ပင္မစီးပြားေရးနယ္ပယ္ (၅) ခုရွိၿပီး အဆိုပါနယ္ပယ္ (၅) ခုမွာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ငါးလုပ္ငန္း၊ သစ္ေတာလုပ္ငန္း၊ သတၱဳတြင္း တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ျမႇင့္တင္ေရးစီမံကိန္း (MIPP)

၁၁။    အစိုးရမွ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ျမႇင့္တင္ေရးစီမံကိန္း (Myanmar Invesement Promotion Plan- MIPP) ကို ယခင္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ေရးဆြဲခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈျမႇင့္တင္ေရးစီမံကိန္းအား ျပန္လည္သုံးသပ္ကာ လက္ရွိအေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီေစရန္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါစီမံကိန္းသည္ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ႏိုင္ငံျခား တိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အေမရိကန္ေဒၚလာဘီလီယံ (၂၂၀) ရရွိရန္ ရည္မွန္းထားပါသည္။ ၎ စီမံကိန္းတြင္  ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ရည္မွန္းခ်က္ (၅) ရပ္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္သြား မည္ျဖစ္ပါသည္-
(က)    မၽွတ၍ ပြင့္လင္းျမင္သာေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖစ္ေရး၊ 
(ခ)    ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျမႇင့္တင္ေရးအတြက္ လိုအပ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ 
(ဂ)    အေျခခံအေဆာက္အဦဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ မျဖစ္မေနလိုအပ္ ေသာ  ဆက္စပ္ဥပေဒ ၊ နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားေဖာ္ေဆာင္ေရး၊
(ဃ)    ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းရွိေသာအမ်ိဳးအမည္စုံထုတ္လုပ္ႏိုင္သည့္ စက္မႈက႑ျဖစ္ေရး၊
 (င)    လူ႕စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးစသည့္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
၁၂။    ထို႔ျပင္ အဆိုပါရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္မီေစေရးအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာတစ္ရပ္ကိုလည္း ခ်မွတ္ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ ပို႔ကုန္ဦးစားေပးလုပ္ငန္း၊ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ဦးစားေပး လုပ္ငန္း၊ သဘာဝရင္းျမစ္သယံဇာတအေျခခံလုပ္ငန္းႏွင့္ နည္းပညာအတတ္ပညာအရင္းျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားျမႇင့္တင္ေဆာင္႐ြက္ျခင္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္ သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ 

၁၃။    ယင္းစီမံကိန္းသည္ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မွ မွ ၂၀၃၅-၂၀၃၆ ဘ႑ာႏွစ္အထိ သတ္မွတ္ထားၿပီး အဆိုပါ ႏွစ္ (၂၀) စီမံကိန္းအားကာလတို (၅) ႏွစ္ စီမံကိန္းအျဖစ္ အပိုင္း (၄) ပိုင္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ ပထမ (၅)ႏွစ္ကာလ တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂၉) ဘီလီယံ၊ ဒုတိယ (၅) ႏွစ္ကာလတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၄၂.၅) ဘီလီယံ၊ တတိယ (၅) ႏွစ္ကာလတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၆၁.၅) ဘီလီယံႏွင့္  စတုတၳ (၅) ႏွစ္ ကာလတြင္ ေမရိကန္ေဒၚလာ (၈၈) ဘီလီယံ စသည္တို႔ကိုရရွိရန္ ရည္မွန္းထားပါသည္။ 

ႏွစ္အလိုက္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏ

၁၄။    ၁၉၈၈-၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလအထိ ႏွစ္အလိုက္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏအား Line Chart ျဖင့္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၁၅။    အထက္ေဖာ္ျပပါ ဂရပ္အရ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္စ၍ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံ သို႔ ႏွစ္စဥ္ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ရာ ၂၀၁၀-၂၀၁၁ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလစတင္ခ်ိန္ျဖစ္ၿပီး စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ  မ်ားေၾကာင့္ အဆိုပါဘ႑ာႏွစ္တြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏ အမ်ားဆုံးျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါ သည္။ 
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏအမ်ားဆုံးႏိုင္ငံ
၁၆။    ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလအထိ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံအလိုက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရာ၌ ႏိုင္ငံေပါင္း ၄၉ ႏိုင္ငံရွိရာတြင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏအမ်ားဆုံးႏိုင္ငံ (၆) ႏိုင္ငံအား တစ္ဖက္ပါ Bar Chart တြင္ ေလ့လာေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္-

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

၁၇။    အထက္ေဖာ္ျပပါ ဂရပ္အရလက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ၌ တည္ရွိဆဲလုပ္ငန္းမ်ားအနက္ က႑ အလိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတြင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈတို႔ကို ႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕က႑တြင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈသည္ အျခားေသာ က႑မ်ားထက္ အမ်ားဆုံးျမႇဳပ္ႏွံထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရေသာ္လည္း ျမန္မာ ႏိုင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ အဆိုပါက႑တြင္ ျမႇဳပ္ႏွံထားျခင္းမရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာ ေဆာက္လုပ္ေရးက႑တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားေသာ္လည္း အဆိုပါ က႑တြင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက ျမႇဳပ္ႏွံထားျခင္းမရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ လက္ရွိ လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိသည့္ တည္ရွိဆဲလုပ္ငန္းမ်ားအနက္ က႑အလိုက္ခြဲျခား၍ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအား  ေအာက္ပါအခ်က္အလက္မ်ားအတိုင္း အေသးစိတ္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။

ေ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား

၁၈။    ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ ႏိုင္ငံျခားသားႏွင့္ႏိုင္ငံသားမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒသစ္ျပ႒ာန္းျခင္း၊ ႏိုင္ငံျခားလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္မ်ား က်ယ္ျပန္႔စြာ ေပါင္းစည္းႏိုင္ရန္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကုမၸဏီမ်ားဥပေဒသစ္ျပ႒ာန္းေပးျခင္း၊ လက္လီလက္ကား ေရာင္းဝယ္ေရးအတြက္ ကုန္စည္ ၂၄ အုပ္စု၌ ႏိုင္ငံျခားသား၊ ႏိုင္ငံျခားႏွင့္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ ဖက္စပ္လုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳျခင္းစသည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ပါ သည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ငန္းမ်ား ပိုမိုဝင္ေရာက္လာေစေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းျဖစ္ေစရန္ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္လာျခင္းႏွင့္ႏိုင္ငံတကာ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းမ်ား တရားဝင္ေပါင္းစည္း လုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္အတြက္ တံခါးဖြင့္လိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

၁၉။    ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားဘက္မွ လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ ႀကဳံေတြ႕ေနရသည့္ အခက္အခဲမ်ား၊ ျပႆနာရပ္မ်ားကို ထိေရာက္စြာေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ လုပ္ငန္းမ်ား၏ ယုံၾကည္မႈပိုမိုရရွိေစရန္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္မွ ေျဖေလၽွာ႔ မႈမ်ားကို ေျပာင္းလဲေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ၎တို႔မွာ-
(က)    မလိုသည့္အဆင့္မ်ားေလၽွာ႔ခ်ျခင္း၊ 
(ခ)    မလိုသည့္စာ႐ြက္စာတမ္းအေထာက္အထားမ်ားေလၽွာ႔ခ်ျခင္း၊ 
(ဂ)    ယခင္လုပ္ငန္းစတင္သည့္ေန႔မွစ၍ ေျခာက္လၾကာေသာ္လည္း ယခုအခါ ႏွစ္လ အတြင္း ခြင့္ျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ ေဆာင္႐ြက္ျခင္း၊ 
(ဃ)    ျပည္တြင္း/ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ တိုးျမႇင့္ေရးအတြက္ စဥ္ဆက္မျပတ္လုပ္ေဆာင္ ေနျခင္းႏွင့္ သတင္းစာ၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားစသည့္မီဒီယာမ်ားမွ ျပည္သူမ်ားအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ားဆိုင္ရာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားျဖန္႔ေဝေပးျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ 

၂၀။    ထို႔ျပင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခုအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ေဒသတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ ရာတြင္ တာဝန္ေက်၊ တာဝန္သိေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ေစရန္အျပင္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားမွ ရရွိလာမည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို ထိေရာက္စြာ ရယူႏိုင္ရန္ရည္႐ြယ္၍ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားစီးပြားဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန အသစ္တစ္ခုကို (၁၉-၁၁-၂၀၁၈) ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ 

လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ စိန္ေခၚမႈမ်ား

၂၁။    ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွ စီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ က႑ တြင္ ေျဖေလ်ာ့မႈမ်ား၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေအာက္ပါလိုအပ္ခ်က္ မ်ားႏွင့္ စိန္ေခၚမႈအခ်ိဳ႕ရွိေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါသည္။ ၎တို႔မွာ-

(က)    လိုအပ္ခ်က္မ်ား။    ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အတြက္ အစိုးရမွ ေျဖေလၽွာ႔ေပးေသာ မူဝါဒမ်ားကို ယခင္ႏွစ္မ်ားတြင္ စတင္ေျပာင္းလဲ က်င့္သုံးခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံျခားအရင္းအႏွီး ပိုင္ဆိုင္မႈကန္႔သတ္ခ်က္၊ အဆိုျပဳခ်က္မ်ား စစ္ေဆးအတည္ျပဳေသာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားကို အရင္းအႏွီးျပန္ထုတ္ယူေပးပို႔ခြင့္မ်ား ပါဝင္ေသာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စည္းကမ္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈစုေပါင္းအၫႊန္းကိန္း (Composite FDI Regulatory Restriceness Index) အရ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားထက္ ပို၍စည္းကမ္း တင္းက်ပ္ေနေသးေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ကမၻာ့ဘဏ္၏ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းလုပ္ရလြယ္ကူမႈစစ္တမ္းအရ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၉၀ တြင္ အဆင့္ ၁၇၁ ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ေဆာက္လုပ္ေရးပါမစ္ရမႈ၊ အခြန္ေဆာင္မႈ၊ ပိုင္ဆိုင္မႈမွတ္ပုံ တင္မႈစသည့္ အခ်က္မ်ားမွာ ပိုမိုလြယ္ကူလာေသာ္လည္း အဆိုပါအခ်က္မ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ထပ္မံေျဖ ေလၽွာ႔ေပးရန္ႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ရန္ ပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းတစ္ခုျဖစ္လာေစရန္ လိုအပ္ေနေသးေၾကာင္းအဆိုပါ စစ္တမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။  ထို႔ျပင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား တိုးတက္ဝင္ ေရာက္ရန္ မူဝါဒမ်ားေရးဆြဲကာ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေသာ္လည္း ကမၻာေပၚတြင္ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ အေျခအေနမ်ား ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြေျပာင္းလဲရန္လည္း လိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။  
ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရအဆက္ဆက္မွ ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ရည္မွန္းခ်က္ျပည့္မွီမႈႏွင့္ ေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မႈတို႔ကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္တိုင္းတာ ျခင္း၊ ျပည္သူလူထု၏ ယုံၾကည္မႈကိုရရွိရန္ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍  ျပန္လည္ ဆန္းစစ္တိုင္းတာျခင္းကို ထုတ္ျပန္မႈ အားနည္းျခင္း၊ ႏိုင္ငံတြင္ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးျပႆနာမ်ား၊ တိုင္းျပည္၏ စီးပြားေရးအေျခအေန၊ ေခတ္ ေနာက္က်န္ေနေသာ အသိဉာဏမူပိုင္ခြင့္ကဲ့သို႔ေသာ အသစ္ေရးဆြဲရန္ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ ေျဖေလ်ာ့ရန္ က်န္ရွိေနေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ စည္းမ်ည္း စည္းကမ္းမ်ား၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ေဆာင္မႈ အားနည္းျခင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး မႈနိမ့္က်ေနေသာ အေျခခံအေဆာက္အဦ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈနည္းပါးေသာ လုပ္သား အင္အား၊ အလုပ္ရွင္ႏွင့္အလုပ္သမား ျပႆနာရပ္မ်ား၊ အစိုးရမွျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈမ်ားကို ပုဂၢလိကက႑မွ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သိရွိႏိုင္ရန္ အသိပညာေပးမႈအပိုင္း တြင္ အားနည္းျခင္း၊ အစိုးရဌာနအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈအားနည္း ျခင္းစသည့္အပိုင္းမ်ားတြင္လည္း လိုအပ္လ်က္ရွိေနပါသည္။ 

(ခ)    စိန္ေခၚမႈမ်ား။        ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အဓိကရင္ဆိုင္ရမည့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားမွာ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ အာဆီယံ စီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း (AEC) ေၾကာင့္ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ား ႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ရမည့္အေျခအေန၊ ကမၻာလုံး ဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲေနေသာ စီးပြားေရးအတက္အက်စက္ဝန္းႏွင့္ သဘာဝေဘး အႏၲရာယ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပဋိပကၡစသည့္အခ်က္မ်ားမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျမႇင့္တင္ ရာတြင္ အဓိကစိန္ေခၚခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ 

နိဂုံး

၂၂။    ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံစီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အတြက္ အဓိက အခ်က္တစ္ရပ္မွာ ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္ (MIC) မွ   ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ပိုမိုဝင္ေရာက္လာရန္တြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ ႐ြက္လၽွက္ရွိပါသည္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒသစ္တစ္ရပ္ကို ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္း၊ ယခင္ထက္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္ ပိုမိုလြယ္ကူလာျခင္း၊  ႏိုင္ငံသားမ်ားအေပၚ ပိုမိုအခြင့္အေရးေပးထားသည့္အခ်က္မ်ား ပါဝင္လာျခင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မ်ားအား သီးျခားထား၍ ႏိုင္ငံျခားသားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို လုပ္ပိုင္ ခြင့္ကန္႔သတ္ထားျခင္းစသည့္ အားသာခ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ 
၂၃။    ထို႔ျပင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားစီးပြားဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနအသစ္အား ဖြဲ႕စည္း လိုက္ျခင္းျဖင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို လြယ္ကူလၽွင္ျမန္စြာရရွိႏိုင္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာဌာနအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေပါင္းစပ္ၫွိႏႈိင္းေပးႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုကဲ့သို႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈမ်ားျပဳလုပ္ေသာ္လည္း အားနည္းခ်က္အခ်ိဳ႕ႏွင္ စိန္ေခၚမႈအခ်ိဳ႕ကိုလည္း ေတြ႕ရွိရေၾကာင္း ေလ့လာသုံးသပ္တင္ျပအပ္ပါသည္။

သတိျပဳရန္

ဤသတင္းအခ်က္အလက္သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ၎တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ တာဝန္မ်ားကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳရန္အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ တစ္စုံတစ္ခုအတြက္ အသုံးျပဳရန္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီ ေနာက္ဆုံးရသတင္းျဖစ္မည္ဟု သတ္မွတ္ မထားသင့္ပါ။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားအား တရားဝင္ သို႔မဟုတ္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာအႀကံေပးခ်က္အျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ပါ။ အထူးအႀကံေပးခ်က္ သို႔မဟုတ္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားလိုအပ္ပါက အရည္  အေသြးျပည့္မီေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ႏွင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ သုေတသနဝန္ေဆာင္မႈသည္ စာတမ္းတိုမ်ားတြင္ ပါဝင္ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းမရွိပါ။

 

ရက္စြဲ
၂၈.၀၁.၂၀၁၉